Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • پورابراهیمی عضو شورای بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور طیب‌نیا در مجلس برای پاسخگویی راجع به کاهش شاخص بورس، افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را پیشنهاد دولت عنوان و از عدم‌حمایت وزیر اقتصاد از منافع سهامداران انتقاد کرد.
  • دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: اگرچه قیمت شیر آزادشده است، اما شرکت‌های لبنی نمی‌توانند به قیمت بالاتر از معمول بفروشند و بر اساس قانون، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همچنان بر قیمت‌ها نظارت می‌کند. باقی‌مانده یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر از اواخر سال ۹۲ به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبارشده و دامداران فردا می‌توانند آن را دریافت کنند.
  • پس از گذشت 4 سال از زمان احداث فاز 19 پارس جنوبی هم‌اکنون این فاز به پیشرفت 78 درصدی رسیده است که پس از تکمیل روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
  • اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد: امکان سرمایه‌گذاری صددرصدی شرکت‌های خارجی در قطب سوم خودروسازی/ نظر آقای رئیس‌جمهور این است که خودروسازان در یک فضای کاملاً رقابتی کار کنند تا کیفیت بر اساس رقابت اصلاح شود؛ همچنین قیمت نیز بر اساس رقابت کاهش ‌یابد.
  • مدیرعامل بانک ملی: استقبال از نرخ‌های جدید سود تسهیلات/ فروش شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی به‌زودی
  • سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران: تایر سازان پیگیر افزایش نرخ لاستیک خودرو
  • فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس واگذاری 28.5 درصد از سهام سنگ‌آهن مرکزی بافق به فولاد خوزستان را به‌صورت موقت لغو کرد.
  • مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی: روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مدت‌هاست که با ابهام روبه‌رو می‌باشد. به‌طوری‌که تأثیر ناشی از ابهامات در خصوص حصول نتیجه نهایی مذاکرات بر بازار سرمایه را نمی‌توان نادیده گرفت.
  • برق صنایع سهمیه بندی شد: با اوج‌گیری مصرف برق تابستانی و پس از توافق وزارتخانه‌های صنعت و نیرو طرح ذخیره عملیاتی مصرف برق صنایع به‌منظور مدیریت پیک مصرف برق تابستانی به‌منظور کاهش 800 مگاواتی پیک مصرف برق تابستان اجرایی شد.
  • یک شرکت آمریکایی در قالب یک پروژه تجاری مشترک کم سابقه برای تبدیل زباله و پسماند به برق، قرارداد یک میلیارد و 175 میلیون دلاری با ایران امضاء کرد. شرکت آمریکایی "ورلد اکو انرژی" مستقر در کالیفرنیا به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که قصد دارد از طریق سوزاندن زباله و فرآوری جلبک، نمک و فاضلاب روزانه 250 مگاوات برق در ایران تولید کند.

با انتشار اطلاعات مربوط به قیمت نهایی خودروها در مصاحبه دیروز عصر رییس شورای رقابت، نمادهای صنعت خودروسازی در ابتدای وقت با صف‌های سنگین خرید کار خود را آغاز کردند. تعدادی از نمادهای پتروشیمی که از مصوبه روز پنج‌شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت اثر می‌پذیرفتند نیز اغلب با صف‌های خرید همراه بودند؛ اما نماد بزرگ‌ترین شرکت بورس (هلدینگ خلیج‌فارس) که روز گذشته بازگشایی‌شده بود به‌سرعت به دامنه منفی و صف فروش کشیده شد. صف فروش این نماد باگذشت یک ساعت از شروع بازار جمع‌آوری شد لیکن مجدداً صف فروش دیگری تشکیل که تاپایان وقت باقی ماند و به حجم آن نیز اضافه شد. در این فاصله اخباری از مجلس در خصوص انتقاد به قیمت‌گذاری اخیر خودروها توسط شورای منتشر شد که باعث شد صف‌های خرید نمادهای خودروساز مورد عرضه قرار گیرد این نمادها مجدداً با صف خرید دیگری روبرو شدند لیکن باعرضه مجدد این صف‌ها، دیگر تاپایان وقت همچنان به‌طور متعادل مورد معامله واقع شدند.

خبر لغو واگذاری بلوک سنگ آهن مرکزی به فولاد خوزستان نیز درحین ساعت معاملات بازار در سایتها درج شد. مجموع این اتفاقات باعث مستولی شدن فضای منفی بر کلیت بازار شد و اغلب نمادهای دارای صف خرید را هم به تعادل کشاند. در روز جاری مجموع معاملات بورس‌ها به 259.4 میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 311 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 207 میلیارد تومان بود.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 202 واحد کاهش و در فرابورس 2 واحد افزایش یافتند. هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با 73 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ خلیج‌فارس با 184 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 157.6 میلیارد تومان و در فرابورس به 101.7 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 19.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پالایش نفت لاوان با 5.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان متأثر از فضای عمومی آغازین بازار، اغلب شروعی متعادل داشتند لیکن باگذشت زمان و غلبه فضای منفی بر عمومیت بورس، این نمادها هم از حالت تعادل خارج و قیمت‌ها به دامنه منفی کشیده شدند. در روز جاری مجموعاً 27 نماد سهم و 2 نماد حق تقدم به تعداد 9838 هزار برگه به ارزش 30344 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان دشتستان، فارس، مازندران، دورود و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 2427 هزار سهم و مبلغ 8114 میلیون ریال حدود 27% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 1681 هزار سهم و حق تقدم به ارزش 3127 میلیون ریال (معادل 10% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تغییرات هیئت‌مدیره سیمان بهبهان و اطلاعات عملکرد سه‌ماهه سیمان اصفهان منتشرشده است. این شرکت در طول این دوره با رشد 17 درصدی مبلغ فروش روبرو بوده لیکن به دلیل رشد بهای تمام‌شده و سایر اقلام هزینه، نهایتاً سود دوره سه‌ماهه با افتی 22 درصدی از 2/62 میلیارد ریال به 2/51 میلیارد ریال رسیده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در ابتدای وقت متعادل بود لیکن باگذشت زمان نه‌چندان زیادی و منفی شدن فضای عمومی بازار، این نماد هم دچار صف فروش شد. حجم صف تشکیل‌شده تدریجاً افزوده شد ولیکن نهایتاً در اواخر وقت بخش عمده صف توسط سهامدار حقوقی خریداری شد. مجموع معاملات این نماد در حدود 2427 هزار سهم و به ارزش 8114 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3343 ریال (138 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.55 و مجموع ارزش بازار این شرکت 15044 میلیارد ریال است. خریداران 55 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 76 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 84% و از خرید سهام 13% بود. دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران هم در روز جاری عمدتاً معاملات متعادلی داشت لیکن لحظاتی درگیر صف فروش هم شد. مجموع معاملات این نماد در حدود 300 هزار سهم و به ارزش 1375 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4656 ریال (46 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.24 و مجموع ارزش بازار این شرکت 8148 میلیارد ریال است. تعداد خریداران 41 نفر حقیقی و فروشندگان شامل 54 فرد حقیقی بودند. با توجه به عدم فعالیت شخصیت‌های حقوقی بر روی این نماد، 100% معاملات اعم از خرید یا فروش توسط اشخاص حقیقی انجام‌شده است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سهام سیمان اردبیل و شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان خریدار سیمان کارون بوده‌اند. متقابلاً در سمت عرضه یک شخص حقیقی در نماد سیمان شرق عرضه‌کننده سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24