رئیس شورای رقابت تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت خودرو براساس فرمول علمی دقیق 5.5 درصد است و با توجه به شرایط تولید و تعامل خودروسازان انتظار داریم بازار از شرایط مطمئن و آرامی برخوردار شود که به فاصله قیمت کارخانه تا قیمت حاشیه بازار به شدت کاهش خواهد یافت.
وی افزود : قیمت نهاده های تولیدی شامل آهن ، پلاستیک و شیشه است که براساس کار علمی برآورد کردیم و کیفیت خودروها نیز شامل 13 شاخص از جمله 7 شاخص عملکردی و 6 شاخص تزئینی است که شرکت بررسی استاندارد خودرو تعیین می کند.
رئیس شورای رقابت اظهارداشت: هر خودرویی که کیفیت را بهبود نبخشد تا دو و نیم درصد قیمت تعیین شده جریمه می شود و اگر بهره وری خود را با توجه به فناوری روز افزایش ندهد دو درصد جریمه خواهد شد.
شیوا گفت: 5 شرط هم برای خودروسازان تعیین کرده ایم که باید در قراردادهای فروش خودرو به طور یکجانبه وارد نشود بلکه به منافع مصرف کنندگان نیز توجه کنند و مشتریانی که به قراردادهای خود اعتراض دارند می توانند از طریق سایت مرکز ملی رقابت مطرح کنند.
وی، شرط دوم را انتخابی کردن آپشنها ( لوازم اختیاری ) دانست وگفت: مشتری باید قدرت انتخاب داشته باشد و می تواند از خودروساز و یا از بازار تهیه کند.
شیوا، شرط سوم را بازبینی در نحوه فروش اعلام کرد که می تواند واسطه ها را کنار بزند و فروش نقدی هم بر اساس شماره ملی ساماندهی شود.
وی، شرط چهارم را هم حذف دلالها اعلام کرد و گفت: باید با افزایش میزان تولید قیمت حاشیه بازار کاهش یابد.
رئیس شورای رقابت افزود: خودروسازان باید کیفیت را هم ارتقا دهند. وی گفت: شورا ابزار نظارتی و کنترلی بر بازار و همچنین رفتار خودرو سازان را دارد و همچنین توصیه می کنیم شهروندان در خریدهای خود عجله نکنند تا بازار شرایط عادی خود را داشته باشد و اگر همین روند ادامه یابد شاید خودروسازان برای جذب بازار ترجیح دهند میزان قیمت را کاهش دهند.
شیوا تصریح کرد: شورا و مرکز ملی رقابت نهادی اقتصادی و قضایی است و به تخلفهای خودروسازان در اجرای این دستورالعمل رسیدگی می کند.
وی اظهارداشت: بازار خودروی کشور انحصاری است و دو خودرو ساز عمده کشورمان 95 درصد خودروها را تولید میکنند و باید بستر لازم را برای رقابتی کردن بازار فراهم آوریم که امیدواریم در آینده تحقق یابد.
عبدالله بابایی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو هم گفت: خوشبختانه میزان تولید شرکت ما در سال جاری تاکنون 300 درصد افزایش یافته و برنامه ما تا پایان سال افزایش 40 درصد تولید است و مشکل عرضه برطرف شده که فاصله با قیمت حاشیه بازار را کاهش داده است.
وی با اشاره به روند کاهش قیمت حاشیه بازار اظهارداشت: در زمینه افزایش کیفیت هم 13 شاخص را مد نظر داریم که به طور مطمئن تحقق خواهد یافت.
بابایی تصریح کرد: با افزایش تولید و عرضه قیمتها در بازار ساماندهی خواهد شد.
محمد علی قادری معاون فروش شرکت سایپا هم گفت: پارسال 290 هزار خودرو تولید شد که برنامه امسال گروه سایپا تولید 650 هزار دستگاه است.
وی گفت: روند عرضه از اردیبهشت ماه افزایش یافته که قیمت حاشیه بازار را هم کاهش داده است.
قادری اظهارداشت: به منظور تامین نقدینگی پیش فروش 60 تا 70 درصدی را در ابتدای سال انجام دادیم که تلاش می کنیم امسال به 30 درصد برسد و فروش نقدی را تا 50 درصد افزایش دهیم و همچنین فروش سازمانی و از طریق تسهیلات راهم برنامه ریزی می کنیم.
وی تاکید کرد: در زمینه توسعه کیفیت هم برنامه منسجمی داریم که اجرایی خواهد شد.
هم اکنون خودروسازان 20 درصد محصولاتشان را به صورت فوری میفروشند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.