Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"مشکلات خصوصی سازی در کشور"؛ "کارنامه سه ماهه خصوصی سازی" و " ابطال واگذاری چند شرکت دولتی به تامین اجتماعی" مهمترین عنوان های خبری هفته گذشته پیرامون موضوع خصوصی سازی در کشور هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته دوم تابستان امسال از این قرار است:

نامه نمایندگان به رییس سازمان خصوصی سازی: در واگذاری آلومینیوم المهدی تعجیل نکنید

در پی ارسال اسناد متعدد درباره سوءاستفاده های احتمالی در آلومینیوم المهدی و احتمال صحت برخی از آنها، جمعی از نمایندگان مردم در مجلس لازم دانستند قبل از واگذاری سهام این شرکت مسائل مطرح شده به صورت شفاف بررسی و مشخص شود.

در نامه این نمایندگان به رییس سازمان خصوصی سازی نسبت به تقدم واگذاری در بورس به واگذاری در مزایده تذكر داده شده و تصحیح فرایند واگذاری درخواست شده است.

نمایندگان در این نامه همچنین اعلام كرده اند كه بنابرگزارش های واصله قابل اعتنا، دارایی ها و مواد اولیه این واحد بیش از قیمت پایه مزایده این مجتمع است.

خصوصی‌ سازی‌ها فارغ از تجربه و تخصص

در هفته ای که گذشت یكی از مدیران مالی كارخانه فولاد میبد گفت: با مزایده ای كه سازمان خصوصی سازی برگزار كرد، در ماه‌های پایانی سال 88، كارخانه فولاد میبد به بخش خصوصی واگذار شد اما خصوصی سازی نیز نتوانست مشكلات فولاد میبد را برطرف كند.

وی كه خواست نامش فاش نشود، بیان كرد: سازمان خصوصی سازی بدون توجه به اهلیت سرمایه گذار اقدام به واگذاری این شركت به برنده مزایده كرد در حالی كه سرمایه گذار، هیچ تخصص و تجربه ای در زمینه تولیدات این كارخانه نداشت و استفاده از نظرات دیگران را نیز بر نمی تافت.

واگذاری ۲۴ هزار میلیارد ریال سهم دولتی در سه ماه

خبر دیگر این که؛ 24 هزار و 844 میلیارد ریال سهم دولتی در سه ماهه نخست امسال توسط سازمان خصوصی سازی فروخته شده است.

همچنین از این میزان سهام خصوصی شده 20 هزار و 820 میلیارد ریال در فرابورس، 3 هزار و 949 میلیارد ریال از طریق مزایده و 75 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار واگذار شده که 24 هزار و 661 میلیارد ریال آن به صورت بلوکی، 109 میلیارد ریال به صورت ترجیحی و 75 میلیارد ریال به صورت تدریجی فروخته شده است.

خصوصی‌سازی غیرکارشناسی منافع کارگران را تهدید می‌کند

رئیس کانون استانی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی نیز در هفته گذشته گفت: اصلی ترین مشکل کارگران در آذربایجان شرقی، ‌خصوصی سازی غیر کارشناسی صنایع بزرگ است.

چنگیز قاسمی در تشریح نتایج خصوصی سازی در استان آذربایجان شرقی افزود: واگذار شدن واحدهای صنعتی به افرادی که احاطه کامل بر نحوه مدیریت صنایع بزرگ ندارند، از میزان تولید واحدهای صنعتی به طور چشمگیری کاسته و این واحد‌ها را با مشکل مالی روبرو کرده است.

دولت در کار شرکت‌های استانی سهام عدالت دخالت نمی‌کند

همچنین حسن محمدتبار، معاون واگذاری سازمان خصوصی سازی گفت: این سازمان در راستای اجرای این وظیفه قانونی با توزیع سهام عدالت طی 18 مرحله موضوع واگذاری سهام عدالت را به نحو مطلوب به پایان رسانده است، اما نظارت و اعمال مدیریت بر تشکیلات سهام عدالت اعم از شرکت‌های سرمایه پذیر، سرمایه گذاری استانی، تعاونی های شهرستانی باتوجه به ماهیت خصوصی آنها از عهده دولت خارج است و قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت این شرکتها، حتی دولت را از جهت اعمال نظارت و دخالت بر فعالیت آنها منع کرده است.

کشت و صنعت مغان از لیست خصوصی‌سازی خارج می‌شود

هفته گذشته معاون استاندار اردبیل گفت: شرکت کشت و صنعت مغان که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی وارد لیست خصوصی سازی شده است را تلاش می‌کنیم از این لیست خارج کنیم.

محمدباقر بهشتی اظهار داشت: کشت و صنعت در سال های گذشته با نگاه متفاوت به بنگاهای اقتصادی دیگر در لیست خصوصی سازی قرار گرفته اما از بهمن ماه سال گذشته ما با بررسی هایی که انجام دادیم در تلاش هستیم تا با همکاری هیئت دولت کشت و صنعت مغان به عنوان یک بنگاه اقتصادی فراگیر از این لیست خارج شود چرا که در صورت واگذاری ضربه اقتصادی مهلک به پیکره آن وارد می شود.

شورای نگهبان اصلاحیه اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی را تایید کرد

خبر دیگر این که اصلاح اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی مصوب جلسه مورخ 10 اردیبهشت‌ماه 93 هیأت وزیران؛ در جلسه روز چهارم تیر امسال شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

همچنین اصلاحیه اساسنامه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی (شرکت مادر تخصصی) مصوب جلسه مورخ 3 اردیبهشت ماه 93 هیأت وزیران؛ در جلسه چهارم تیر امسال شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ابطال واگذاری چند شرکت دولتی به تامین اجتماعی

همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران درباره واگذاری تعدادی از شرکت‌های دولتی بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی را ابطال کرد.

« مصوبه شماره 261922/44301 – 88.12.26 هیأت وزیران درباره واگذاری تعدادی از شرکت‌های دولتی بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در «کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه‌های اداری» با قانون این سازمان مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران درباره واگذاری تعدادی از شرکت‌های دولتی بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی را ابطال کرد.

خصوصی سازی گذشته مورد نقد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته گفت: در موضوع خصوصی سازی عملکرد گذشته را نقد می کنم زیرا مشکلات زیادی را به بار آورده که امروز گریبان گیر ماست.

محمدرضا نعمت زاده افزود: واحدی را سه سال پیش بابت رد دیون به سازمانی دادند که حتی آن سازمان این واحد را تحویل نگرفت به علت آنکه این واحدها را نجات دهیم و بقیه نیز به این سرنوشت مانند بیکاری کارگران مبتلا نشوند درخواست کردیم واحدهای واگذار شده را برگردانند، ما اداره کنیم تا به صورت اصولی واگذار شود نه اینکه واگذار نشود.

نعمت زاده گفت: در خصوصی سازی خواستیم که چند اصل را رعایت کنند خریدار اهل آن فن باشد و رد دیون را ممنوع کنند که در مصوبه دولت ممنوع شد و در بودجه امسال دولت نیز آمد.

خصوصی‌سازی ۸۳۲ میلیارد تومانی در ۱۰ سال

همچنین نگاهی به آمار نشان می دهد ارزش سهام واگذار شده یا تخصیص یافته از شرکتهای دولتی و متعلق به دولت از سال 70 تا 79 بالغ بر 8 هزار و 329 میلیارد ریال است که از این میزان واگذاری 6524.2 میلیارد ریال در بورس، 729.1 میلیارد ریال از طریق مزایده و 1075.4 میلیارد ریال از طریق مذاکره صورت گرفته است.

تنها راه نجات فوتبال ایران خصوصی سازی است

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس گفت: مشکل اصلی فوتبال ایران دولتی بودن است و مطمئن باشید با ماندن یا رفتن کی روش هیچ چیز تغییر نمی کند.

محمد پنجعلی افزود: متاسفانه در طول این مدت هر زمان که صحبت از خصوصی سازی شده است در میان راه این مساله متوقف شده است و به هیچ جای مثبتی نرسیده ایم. فوتبال دولتی فقط به دنبال نتیجه گرایی است و هیچ گاه به آینده فکر نمی کند.

خصوصی سازی منحرف شده است

در هفته ای که گذشت عزت‌الله یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی در کشور ما منحرف شده است بیان داشت: سیستم خصوصی‌سازی در کشور ما به مشکل خورده و باید مجدد شروع شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس افزود:‌ مشکلات متعددی پیش‌ روی خصوصی‌سازی در کشور وجود دارد و اولین بحث آن مقاومت مدیران بنگاه‌ها و شرکـت‌ها بوده که با بهانه‌جویی و مانع تراشی از هیات مدیره گرفته تا کارگران با خصوصی‌‌سازی واحدها مخالفت کرده و همه بخش‌ها را برای انجام نشده آن تحریک می‌کنند.

به گفته عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس بسیاری از واحدهایی که فروخته شده مدیریت آن را افرادی به دست گرفته‌اند که خود آنها جز مدیران دولتی محسوب می‌شوند و در عین حال نبودن امنیت شغلی و اعتصاب کارگران و تحریک آنها به این موضوعات دامن می‌زند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24