دنیای اقتصاد / روند رو به رشد تولیدات خودروسازان كه از ابتدای امسال آغاز شد، در سه ماه ابتدایی سالجاری همچنان حفظ شده است.
آخرین آمار منتشرشده از تولیدات خودروسازان توسط سایت انجمن خودروسازان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ از ادامه داشتن جریان رشد تولید خودرو توسط سه خودروساز بزرگ كشور نسبت به سال قبل حكایت دارد.
بر همین اساس سه خودروساز بزرگ (ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو) در سه ماه ابتدایی امسال در مجموع 177 هزار و 297 هزار خودرو سواری تولید كردهاند كه نسبت به سال گذشته رشدی حدودا 80 درصدی را نشان میدهد.
اگرچه تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده است، اما نسبت به رشد تولیدات دوماه ابتدایی امسال، روندی كاهشی داشته است.
بر همین اساس رشد حدودا 80 درصدی خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال در حالی بوده كه آنها در دوماه ابتدایی امسال موفق به ثبت رشد 96.1 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده بودند.
اگرچه برنامه خودروسازان بزرگ كشور برای سالجاری افزایش تولید است، اما با توجه به آماری كه از تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال منتشر شده است، به نظر میرسد از شتابی كه در رشد تولید دو ماه ابتدایی امسال در تولیدات خودروسازان وجود داشته كاسته شده است. در مجموع آمار تولید نشان میدهد خودروسازان موفق به حفظ روند رو به رشد تولید در سه ماه ابتدایی امسال بودهاند.
اما رشد تولید خودرو در حالی از ابتدای امسال آغاز شد كه به گفته خودروسازان، آنها هیچ تسهیلاتی از دولت دریافت نكردهاند. خودروسازان بعد از افت تولیدی كه از ابتدای سال 91 گریبانگیر آنها شد، از ابتدای امسال با تكیه بر فروش داراییهای غیرمولد خود موفق به تامین نقدینگی و رشد تولید به واسطه آن شدند.
فروش اموال و داراییهای مازاد در واقع راهكاری برای كاهش زیانهای انباشته خودروسازان به واسطه رشد تولید بوده كه خودروسازان آن را به كار بستهاند.
افزایش فروش در نتیجه رشد تولید نیز از جمله راهكارهایی است كه خودروسازان به آن تكیه كردهاند و تاكنون آن را به پیش بردهاند.
بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا برای سالجاری تولید 650 هزار دستگاهی را پیشبینی كرده است و ایرانخودرو نیز تولید 600 هزار دستگاهی را در برنامه خود دارد.
با توجه به مشكلاتی كه همچنان بر سر راه تولید خودرو قرار دارد، مانند مشكلات بانكی در داخل و خارج از كشور، چنانچه خودروسازان بتوانند تا پایان امسال پیشبینی خود را برای تولیدات امسال محقق كنند، تا پایان سال شاهد تولید بیش از یك میلیون و 200 هزار خودرو خواهیم بود.
اگرچه خودروسازان تاكنون توانستهاند با تكیه بر راهكارهایی مانند فروش اموال و داراییها به رشد تولید دست پیدا كنند، اما در صورت نهایی شدن مذاکرات هستهای ایران و غرب در دور جدید و ورود خودروسازان خارجی به ایران، رشد تیراژ خودروسازان بیشتر نیز خواهد شد.
در حال حاضر خودروسازان بزرگ و شركای سابق صنعت خودرو ایران كه برای ورود به «جاده مخصوص» تمایل دارند، در انتظار روشن شدن نتایج مذاکرات هستند تا بعد از آن با اطمینان كامل از حذف تحریمها وارد ایران شده و به فعالیت بپردازند.
جهش سمند
اما نگاهی به آمار خودروسازان در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، نشاندهنده رشد تولید است و تنها چند محصول مونتاژی هستند كه در آمار تولید با افت تولید همراه بودهاند.
بنابر آمار منتشر شده از تولیدات خودروسازان، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز كشور در سه ماه ابتدایی امسال موفق به تولید یكصدهزار و 729 دستگاه خودرو شده است كه نسبت به سال گذشته رشدی 164.9 درصدی را نشان میدهد.
بر همین اساس ایرانخودرو طی سه ماه ابتدایی امسال به غیر از سوزوكی گرند ویتارا كه تولید آن همچنان متوقف است، دیگر محصولات خود را در تیراژی قابل قبول نسبت به سال گذشته به تولید رسانده است.
در این بین، این سمند بوده كه بیش از دیگر محصولات رشد تولید را به خود دیده، به نحوی که این محصول با رشدی 312.5 درصدی در سه ماهه ابتدایی امسال به تعداد 22 هزار و 251 دستگاه به تولید رسیده است.
در میان دیگر محصولات ایرانخودرو، پژو 206 نیز با رشدی قابلتوجه همراه بوده است. این خودرو كه با رفتن پژو فرانسه از ایران با افت تولید چشمگیری همراه شد، پس از مدتی با عنوان «206 ایرانی» به تولید رسید و روانه بازار شد. تولید 206 در سه ماهه ابتدایی امسال 222.2 رشد را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است. در مجموع سه ماه ابتدایی امسال تیراژ این خودرو در خطوط تولید، 17 هزار و 775 دستگاه بوده است.
پژو پارس نیز كه در سه ماهه ابتدایی سال گذشته در مجموع 11 هزار و 709 دستگاه از آن تولید شده بود، امسال تیراژی 27 هزار و 868 دستگاهی داشته است. این میزان تولید برای خودرو پژو پارس در مدلهای معمولی و دوگانهسوز، به معنای رشد 138.8 درصدی بوده است. این خودرو طی زمان یاد شده در ایرانخودرو مركزی، خراسان، مازندران و فارس به تولید رسیده است.
اما پژو 405 دیگر محصولی است كه در كارخانههای مركزی و خراسان ایران خودرو به تولید میرسد.
این خودرو در سه ماه ابتدایی امسال رشدی 131.5 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه كرده و مجموع تیراژ آن 21 هزار و 318 دستگاه در سه ماه ابتدایی امسال بوده است.
به گفته مسوولان ایرانخودرو تولید 405 تا سال 1395 ادامه خواهد داشت و بعد از آن از خطوط تولید این شرکت خداحافظی خواهد كرد.
از 405 که بگذریم، رانا هم بهعنوان دومین محصول ملی ایرانخودرو در سه ماه ابتدایی امسال رشدی 150 درصدی را به خود دیده است تا به این ترتیب، تعداد راناهای تولید شده در ایرانخودرو طی سه ماه امسال به 7 هزار و 704 دستگاه برسد.
از سوی دیگر تندر-90 ایرانخودرو نیز در بهار امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد تولید بوده است. تولید این خودرو به دلیل مشكلات ناشی از تحریمهای بینالمللی برای مدت زیادی با افت چشمگیر همراه بود؛ اما ایرانخودرو در سه ماهه ابتدایی امسال كه در پی كاهش فشار تحریمها ارسال قطعات این خودرو به ایران نسبت به گذشته كمی تسهیل شده بود، موفق به تولید 3 هزار و 778 دستگاه تندر-90 شد. به این ترتیب تولید این خودرو فرانسوی در ایرانخودرو با رشدی 34.8 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.
خودروی دنا هم بهعنوان محصول جدید ایرانخودرو كه پیشفروش آن نیز سال گذشته انجام شد، طی سه ماه ابتدایی امسال 30 دستگاه تولید داشته است. به گفته مسوولان ایرانخودرو تحویل دنا به صاحبان آن، از تابستان امسال آغاز خواهد شد.
رشد 7 درصدی پراید
نگاهی به آمار تولید خودرو در بهار امسال در سایپا نشان میدهد كه رشد تولید در محصولات این گروه خودروسازی نسبت به ایرانخودرو محدودتر بوده است. به این ترتیب سایپا درحالی در سه ماهه ابتدایی امسال موفق به تولیدی 76 هزار و 568 دستگاهی شد كه در همین بازه زمانی در سال گذشته تیراژی 61 هزار و 169 دستگاهی داشته است. در مجموع سایپا طی سه ماه ابتدایی امسال موفق به ثبت رشد 25.2 درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته شد.
پراید بهعنوان اصلیترین محصول سایپا كه در مدلهای مختلف به تولید میرسد در بهار 93 نسبت به بهار سال گذشته رشدی 7.6 درصدی را به ثبت رساند. این خودرو در سایپای مركزی، سایپای كاشان و پارسخودرو به تولید میرسد.
مجموع پرایدهای تولید شده در بهار امسال 53 هزار و 642 دستگاه بوده و تیراژ آن در بازه زمانی یاد شده در سال گذشته 47 هزار و 157 دستگاه بوده است.
تیبا دیگر محصول سایپا نیز كه بهعنوان «نخستین خودروی ملی سایپا» شناخته میشود، با رشد تولید همراه بوده، به نحوی که با رشدی 151.5 درصدی توانسته است تیراژ 14 هزار و 529 دستگاهی را برای خود به ثبت برساند.
اما نگاهی به آمار پارسخودرو؛ بهعنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا نشاندهنده رشد 62.1 درصدی این گروه خودروسازی است. پارسخودرو شاخهای از سایپا است كه وظیفه اصلی آن مونتاژ خودروهای لوكستر گروه خودروسازی سایپا است.
مگان دیگر محصول رنویی پارسخودرو است كه در بهار امسال، تنها 13 عدد از آن به تولید رسیده است. این تیراژ تولید افت 91.6 درصدی را برای این خودروی فرانسوی به همراه داشته است.
تولید مگان از چندی پیش و با اوج گرفتن تحریمها علیه صنعت خودروی ایران و كاهش ارسال قطعات به ایران با افتی محسوس همراه شد.
اما دیگر محصول پارسخودرو، نیسان تیانا نام دارد كه در بهار امسال هیچ تولیدی نداشته است. طبق آمار، تیانا افتی 100 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته و این در حالی است كه تعداد 312 دستگاه از این خودرو در سه ماه ابتدایی سال گذشته به تولید رسید. نیسان قشقایی بهعنوان دیگر محصول مونتاژی نیسان ژاپن در ایران نیز توانسته تیراژی 13 دستگاهی را از خود به جا بگذارد.
اما تولید تندر-90 كه علاوهبر ایرانخودرو در پارس خودرو نیز ادامه دارد، در سه ماهه ابتدایی امسال رشدی 56.6 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در مجموع تولید تندر-90 در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، با رشد 48.5 درصدی همراه بوده است. به گفته مسوولان شركت رنوپارس (تامینکننده قطعات رنو در ایران) چنانچه قطعات مانده در گمرك تندر ترخیص شود، تیراژ این خودرو با رشد قابلتوجهی همراه خواهد بود. قطعات تندر-90 بعد از توافق موقت ژنو به سمت ایران روانه شد؛ اما به دلیل وجود یك اختلاف نظر میان مسوولان گمرك و رنو پارس، هنوز به خطوط تولید نرسیدهاند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.