Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

گرد و خاکی که شب گذشته با باد نه چندان تندی،‌ آسمان تهران را قرمز کرد، نه عربی بود و نه از کویر آمده بود. از همین حوالی تهران بلند شده بود.

به گزارش خبرآنلاین؛ گرد و خاک؛ دومین پدیده نادر آب و هوایی تهران در سال ۹۳ درحالی شب گذشته تجربه شد که اتفاقا استان های غربی درگیر گرد و خاک عربی نبودند. این یعنی هر اتفاقی که در تهران و کرج و شهرهای دیگر در این محدوده افتاده، منشا داخلی دارد.
دراین باره احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: منشا گرد و غبار دیشب در استان مرکزی،‌ استان البرز، جنوب تهران و بخشی از قم به دلیل کمبود بارش های موثر است. چه اینکه سرعت باد دیشب در حالت معمول نباید به گرد و خاک منجر شود. 
به گفته او شدیدترین سرعت باد دیشب ۱۰ تا ۱۲ متر برثانیه بوده که البته در شهریار ثبت شده و نه در سطح شهر تهران: در تهران سرعت باد نهایتا ۸ متر بر ثانیه شد که سرعت بالایی برای ایجاد چنین گرد و خاکی نیست. البته گرد و خاک دیشب نتیجه همگرایی جریان های هوایی در سطح زمین بود؛ همگرایی جریان شمال غربی با جریان جنوب به سمت غرب (جریان شرقی) و با مساعد بودن شرایط سطحی، موجب شد گرد و خاک بوجود بیاید.
مستعد بودن شرایط سطحی به زبان ساده یعنی بیابانی شدن مناطقی که قبلا منشا گرد و خاک نبوده اند. یعنی بیابان زایی. دراین باره سعید متصدی،‌ معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست به ایرنا گفته است: کرد: کانون هایی که امروز موجب بروز پدیده گرد و غبار در تهران شده است بیشتر از سمت کانون های موجود در غرب پایتخت است. در چند سال گذشته اقدامات زیادی برای کنترل و از بین بردن کانون های داخلی ریزگردها انجام نشد و مسوولان وقت اعلام می کردند، پدیده گرد و غبار قابل کنترل نیست در حالی که این شانه خالی کردن از بار مسوولیت است.
او گفت: اگر روی کانون های داخلی ریزگردها کار می شد حداقل بسیاری از پدیده هایی که امروز در زمینه گرد و غبار با آن مواجه هستیم کاهش می یافت.
 گرد و خاک مشهد از ترکمنستان آمد
شب گذشته و امروز در مشهد هم گرد و خاک بود. دلیل این گرد و خاک البته خارجی بود و نه داخلی. مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی دراین باره می گوید: گرد و خاک مشهد از ترکمنستان آمده بود؛ وزش باد شدیدی در صحرای قره قروم ترکمنستان گرد و خاکی را بلند کرد و جریان های غربی موجب شد این گرد و خاک به خراسان شمالی و بخش هایی از خراسان رضوی برسد. 
به گفته احد وظیفه، گرد و خاکی که در شمال شرقی ایران اتفاق افتاد در راستای طوفان های موسمی در شرق ایران است که به دلیل برخورد جریان های پرفشار شمالی و کم فشار جنوبی از دریای عمان بوجود می آید. 
 گرد و خاک دوباره تکرار می شود؟
انتظار برای تکرار گرد و خاک بیهوده نیست. به گفته معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست احتمال گرد و خاک در اواخر بهار، تابستان و اوایل زمستان زیاد است.
البته نقشه های پیش یابی سازمان هواشناسی هم احتمال گرد و خاک را حداقل رد نمی کتد. به گفته وظیفه با شرایطی که در سطحی بوجود آمده ممکن است با وزش باد شدید دوباره گرد و خاک ایجاد شود.
اما او درباره آب و هوای دو روز آینده گفت: پیش بینی می شود که پایان هفته سواحل دریای خزر و برخی مناطق کشور همراه با رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد باشد.
مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: براساس نقشه های هواشناسی، امروز در سواحل دریای خزر و استان اردبیل بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد رخ می دهد و دریای خزر هم مواج است. روزهای چهارشنبه،پنجشنبه و جمعه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات جنوبی البرز و برخی مناطق غرب کشور رگبار، باران گاهی هم رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود. شدت بارش ها روز پنجشنبه و جمعه برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و مازندران بیشتر است.
وظیفه با بیان اینکه در سه روز آینده در بعضی ساعات، وزش باد شدید در شرق کشور بویژه منطقه زابل باعث ایجاد گردوخاك و کاهش دید افقی می شود ادامه داد: از اینرو کیفیت هوا در استان های شرقی ناسالم است و در این مدت، در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعد ازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده یا رعد وبرق پیش بینی می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24