بورس24 :مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با تشریح دلیل عدم ارزیابی کیفی محصولات سایپا توسط شرکت بازرسی از توقف اعمال ضوابط جدید ارزیابی کیفی خودروها با دستور وزارت صنعت خبر داد و گفت: کیفیت خودروها در شورای رقابت بر اساس ضوابط قبلی ارزیابی شده است.
علی عالی نهاری در مورد دلیل عدم ارزیابی کیفی محصولات شرکت سایپا توسط شرکت بازرسی کیفیت، اظهار داشت: برای ارزیابی کیفی خودروها باید تعداد خودروی نمونهبرداری شده به سطحی برسد که درصد قابل قبولی از تولید را پوشش دهد.
وی ادامه داد: میزان نمونهبرداری، بسته به آمار تولید خودروها متفاوت است و در مورد سایپا نیز برداشت متفاوتی از ضوابط و مقررات جدید ابلاغی در مورد بررسی کیفی خودروها که از سوی وزارت صنعت ابلاغ شده بود، صورت گرفت.
عالی نهاری تصریح کرد: این تفاوت برداشت از سوی سایپا باعث شد که عدم ارزیابی کیفی محصولات این شرکت اتفاق بیفتد، برای حل این مشکل مذاکرات لازم انجام شده و نمونهبرداری از محصولات این شرکت برای ارزیابی تولیدات خرداد ماه نیز صورت خواهد گرفت.
وی گفت: طبق ابلاغیه وزارت صنعت، قرار بود دوره جدید ارزیابی کیفی خودروها از ابتدای سال 93 اجرایی شود که به دلیل تفاوت برداشت سایپا از این مصوبه، قرار شد ضوابط مجدداً بررسی و ابلاغ شود.
عالی اظهار داشت: بر همین اساس، وزارت صنعت اعلام کرد که تا تعیین ضوابط جدید، ضوابط قبلی به قوت خود باقی است و ارزیابی کیفی خودروها طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد.
مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت با بیان اینکه ضوابط جدید ارزیابی کیفی خودروها هنوز تدوین نشده است، ادامه داد: وزارت صنعت به دنبال این است تغییراتی را در جهت ارتقاء کیفیت در ضوابط ارزیابی کیفی خودروها انجام دهد که در این صورت، هم تعداد شاخص های ارزیابی افزایش مییابد و هم دامنههای سختگیرانهای برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که طبق اعلام شورای رقابت، قیمتگذاری جدید خودروها بر اساس بازنگری در شاخص کیفیت انجام شده، پس چطور هنوز این شاخصها تدوین نشده است؟ نیز به فارس گفت: ارزیابی کیفی خودروها در شورای رقابت برای قیمتگذاری جدید نیز بر اساس ضوابط قبلی انجام شده است.
عالی نهاری توضیح داد: در فرمول جدید قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت، وزن کیفیت خودرو نسبت به قبل تغییر کرده که این مسئله باعث ارزیابی جدید کیفیت خودروها شده است، ولی ضوابط ارزیابی تغییری نکرده است.
وی تأکید کرد: اگر ضوابط جدید تدوین شود، هم شاخصهای جدید و هم معیارهای جدید به فرمول ارزیابی کیفی خودروها اضافه خواهد شد./فارس
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 145.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 210.000.000 | " |
3 | IX55 | 238.000.000 | " |
4 | IX35 | 146.000.000 | " |
5 | i30 | 105.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 149.000.000 | " |
7 | سانتافه2014 | 195.000.000 | " |
8 | سراتو 2014 | 117.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 92.000.000 | " |
10 | اوریون | 210.000.000 | " |
11 | كرولا | 128.000.000 | " |
12 | اپتیما | 147.000.000 | " |
13 | النترا | 114.000.000 | " |
14 | تویوتا R4 | 204.000.000 | “ |
15 | پژو206 تیپ5 | 38.300.000 | “ |
16 | پژو206 تیپv8 | 38.700.000 | " |
17 | تندر ایران خودرو | 38.500.000 | 500000+ |
18 | تندر پارس خودرو | 39.500.000 | 500000+ |
19 | تندر E1 | 35.000.000 | بدون تغییر |
20 | پژو 405 بنزینی | 29.200.000 | “ |
21 | پژو 405 دوگانه سوز | 32.500.000 | “ |
22 | پارس سال | 36.500.000 | “ |
23 | پارس دوگانه سوز | 38.500.000 | “ |
24 | سمند lx | 32.000.000 | " |
25 | رانا | 33.200.000 | " |
26 | پراید111 | 20.500.000 | " |
27 | پراید 131 | 19.500.000 | " |
28 | پراید 132 | 18.800.000 | " |
29 | تیبا | 23.600.000 | " |
30 | تندر اتومات | 49.000.000 | " |
31 | ویتارا اتومات | 135.000.000 | " |
32 | ویتارای دندهای | 130.000.000 | " |
33 | مگان (با آپشن) | 100.000.000 | 1000000+ |
34 | نیسان تیانا | 150.000.000 | بدون تغییر |
35 | مزدا3 | 118.000.000 | " |
36 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.