Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با آغاز فصل تابستان مبارزه با ماهواره در کشور افزایش یافته است، مبارزه ای که در یکسو آن نهادهای انتظامی و نظامی قرار دارند و در سوی دیگر آن نهادهای فرهنگی. در روزهای اخیر مبارزه در هر دو جبهه ادامه داشته است.
به گزارش ایرنا؛اواخر هفته گذشته اخباری از جمع آوری دیش های ماهواره‌ای با روش جدید توسط نیروهای انتظامی در خراسان منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. 
 در این مورد عجیب برخی «وب‌سایت»‌های خبری عکسی را منتشر کردند که در شهر مشهد از جرثقیل بالابر برای برداشتن دیش‌های ماهواره نصب‌شده در بالکن و نمای آپارتمان‌ها استفاده شده بود. استفاده از روش های ابداعی برای جمع اوری ماهواره سابقه دار است. 
 پر سروصداترین آن سه سال پیش رخ داد که پلیس تهران از عملیات تکاوری "راپل" برای برداشتن دیش‌ها از پنجره و بالکن و سقف آپارتمان‌های بلند استفاده کرده بود. اکنون نیز پلیس مشهد جرثقیل بالابر برای جمع آوری دیش ها استفاده کرده است. این در حالی است که مقامات دولتی بارها اعلام کرده اند که نمی توان با برخورد سخت با ماهواره مبارزه کرد. 
 10 روز پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه یک برنامه با تاکید بر ضرورت بازشدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با «ویدیو» و «فکس» هم مشکل داشتیم.
 جنتی با اشاره به لزوم بازشدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفت: «در حال حاضر، آمریکایی‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از هزارکیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به‌جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.»
 با وجود این سخنان پلیس ایران همچنان بر مبارزه با ماهواره تاکید می‌کند. روز گذشته سردار احمدی مقدم رییس پلیس گفت: «رویکرد ما همچنان در این زمینه فرهنگی است و از آنجایی که ما مجری قانون هستیم، این مهم را با رویکرد فرهنگی اجتماعی اجرا می‌کنیم.»
 به گفته فرمانده ناجا، اقدامات نیروی انتظامی اقناعی و فرهنگی است اما کسانی که بخواهند از چراغ قرمز قانون تخطی کنند با آنان برخورد جدی صورت می‌گیرد.
 در همین حال اخباری نیز از ورود سپاه پاسداران به بحث مبارزه با ماهواره منتشر شده است. روز گذشته حسینعلی یوسفعلی زاده٬ فرمانده سپاه خراسان شمالی اعلام کرده سپاه پاسداران برای مقابله با «تهدید» شبکه‌های ماهواره‌ای ماموریت تازه‌ای یافته است.
او گفت: «البته نظر سپاه این نیست که افراد را بازداشت کنیم اما باید آنقدر به مردم نزدیک شویم تا آن ها را جذب کرده و حتی کسانی را که تا خرخره گیر ماهواره افتاده اند، نجات دهیم.»
 در همین حال شبکه دیجیتالی افق نیز کار خود را به شکل رسمی آغاز خواهد کرد. این  شبکه‌ جدید تلویزیون است که با شعار «به افق نگاه کن...» فعالیت آزمایشی خود را طی می کند. فعلا  در طول روز حدود چهار ساعت، برنامه دارد و صرفا در تهران قابل دریافت است به همین دلیل تا دریافت فرکانس های این شبکه در سایر استانها، بازپخش برنامه های «افق» از شبکه چهار خواهد بود.
 شبکه افق که بیشتر مخاطب داخلی را هدف قرار داده است، در کنار شبکه‌های سرگرمی صدا و سیما به مسائل مهم انقلاب و دنیای اسلام  می پردازد. بیداری اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، اصول و ارزش‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی، مبانی دینی، پاسداشت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تقویت فرهنگ دینی از جمله سرفصل‌های برنامه‌های این شبکه تازه تاسیس است.
 رییس سازمان صدا و سیما راه اندازی این شبکه را درسالروز فتح خرمشهر اعلام کرد و روز گذشته جواد رمضان نژاد به عنوان سرپرست آن منصوب شد. او پیش از این مدیر گروه مستند شبکه چهارم سیما بود.
 گفته می شود وحید جلیلی، نادرطالب زاده، احسان محمد حسنی، وحید یامین پور و... از جمله افرادی هستند که در تولید برنامه های شبکه افق، نقش خواهند داشت. در حال حاضر  موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج، بسیاری از محتوای این شبکه را تامین می کند. موسسه اوج وابسته به سپاه پاسداران است. 
 رمضان شریف٬ مسئول روابط عمومی سپاه بهمن ماه سال گذشته وابستگی شبکه "افق" به این نیرو را تکذیب کرده٬ اما گفته بود که سازمان «اوج» تنها بخشی از برنامه‌های این شبکه را تامین می‌کند.
 با توجه به اینکه افق شبکه ای است که بیشتر به تولید محتوای مستند درباره مطالب مرتبط با انقلاب اسلامی و مسائل دنیای اسلام اختصاص می دهد، به نظر می رسد هدفگذاری آن مبارزه با برنامه های  شبکه های فارسی زبان خارج کشور  است. 
 نفوذ شبکه های ماهواره ای در ایران در سالهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است و فعالیت نرم و سخت ایران برای مقابله با این نفوذ تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
 آبان ماه سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که 70 درصد مردم تهران مخاطب شبکه های ماهواره اند و چندی پیش رییس سازمان صداو سیما گفت که 40 درصد مردم کشور ماهواره دارند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24