Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :با پایان یافتن مذاکرات سنگین و طولانی ایران و گروه 1+5 در وین اتریش و انعکاس اخبار متفاوتی از آن، بازار سرمایه روز جاری را همچنان باحالت ابهام و عدم اطمینان آغاز کرد.به نظر می‌رسد حالت انتظار و بی تصمیمی همچنان در بازار موج می زند. این عدم تصمیم‌گیری توسط فعالان بازار سرمایه موجبات رکود و رخوت در معاملات را فراهم نموده است. گرچه در روز جاری به مدد موافقت صورت گرفته با افزایش قیمت صنعت سیمان و روشن‌تر شدن وضعیت قیمت‌گذاری خودرو، شرایط بازگشایی مناسب تلقی می‌شد لیکن به دلیل عدم حضور فعال سهامداران حقوقی و بزرگ، مبلغ اوراق بهادار معامله‌شده در قیاس با روزهای رونق بازار عدد بسیار کوچکی بود.

البته به نظر می‌رسد این رکود خاص بازار سرمایه نباشد و بسیاری از بازارهای رقیب نیز در حالت انتظار به سر ببرند.بازار سرمایه علاوه بر پیگیری مباحث مربوط به توافقات هسته‌ای ایران، بحران عراق و نیز تحولات اقتصادی داخلی را نیز رصد می‌کنند. گرچه به نظر می‌رسد آثار بحران عراق بر بازار سرمایه تا حد زیادی از بین رفته است.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 96 واحد و در فرابورس 2 واحد افزایش یافت لازم به ذکر است که نماد هلدینگ خلیج‌فارس (بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه ازلحاظ ارزش بازار) که روز چهارشنبه گذشته پس از 8 روز درگیر بودن با صف فروش سنگین، برای شفاف‌سازی از سوی بورس بسته شد همچنان متوقف است. نفت و گاز پارسیان با 18 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 45 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 73.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 56.7 میلیارد تومان رسید که لبنیات کالبر به مبلغ 3.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک مپنا با مبلغ 25 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. در مجموع معاملات روز جاری سهم سهامداران حقیقی 154 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 105 میلیارد تومان بود.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

با نهایی شدن افزایش بحث قیمت در روز چهارشنبه و آغاز موج رشد قیمت سهام صنایع تولیدکننده، امروز نیز فضای مناسبی بر نمادهای این صنعت حاکم بود و شاهد حجم مناسبی از معاملات با مثبت بودن اغلب نمادهای صنعت و نیز تشکیل صف خرید در پاره‌ای نمادهای مطرح بود.مجموعاً این صنعت توانست موجبات رشد 42 واحدی شاخص کل را فراهم نماید.در روز جاری تعداد نمادهای معامله‌شده این صنعت هم افزایش یافت و به 30 نماد رسید. از میان نمادهای باز، تنها نمادهای سیمان فارس و سیمان‌سفید نی‌ریز مورد معامله قرار نگرفتند.بر اساس آخرین قیمت‌ها صرفاً شرکت‌های سیمان اصفهان، کرمان، فارس نو و دشتستان منفی و مابقی نمادها مثبت بودند. حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز جاری به 21 میلیون سهم و ارزش معاملات به 77.5 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با 3625 هزار سهم و مبلغ 18.9 میلیارد ریال حدود 24% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد.

پس‌ از آن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 2731 هزار سهم به ارزش 10.6میلیارد ریال (معادل 14% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. سامانه کدال شاهد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO)، آگهی دعوت به مجمع عادی سالیانه سیمان لارستان و نیز صورت‌های مالی حسابرسی نشده سیمان تهران بود. بر اساس اطلاعات منتشره، سیمان تهران موفق به کسب 162 میلیارد تومان سود در سال 1392 شده است که در قیاس با سود 85.5 میلیارد تومانی سال گذشته از رشدی معادل 89% برخوردار است.

اتفاقات روز جاری موجب شد که شاخص این صنعت به مرز 908 واحد برسد البته بالاترین مرز شاخص صنعت سیمان مربوط به 4 دی‌ماه سال گذشته با 1082 واحد بود. این شاخص در ابتدای سال 1391 معادل 222 واحد بود که پس از افزایش قیمت مهرماه سال 1391 رشد خوبی را آغاز نمود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حاضر در بورس این صنعت به 2731 هزار سهم و به ارزش 10601 میلیون ریال بالغ شد. معاملات از همان ابتدای وقت با صف خرید آغاز شد گرچه صف خرید یک‌بار به‌طور کامل عرضه گردید لیکن نماد شاهد هیچ معامله‌ای باقیمت پایین‌تر از سقف نبود. مجدداً صف خرید دیگری تشکیل که تا پایان وقت حفظ شد. صف خرید باقیمانده در انتهای بازار بیش از 1 میلیون سهم بود. قیمت پایانی معادل 3882 ریال (149 ریال بالا‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.61 و مجموع ارزش بازار این شرکت 17469 میلیارد ریال است. خریداران 135 فرد حقیقی و 4 شخصیت حقوقی و فروشندگان 61 شخصیت حقیقی و 9 شخصیت حقوقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت نیز در ابتدای وقت شاهد صف خرید بود لیکن باعرضه صف قیمت تا حدودی افت داشت. صف خرید دیگری مجدداً تشکیل و تا پایان بازار حدود 500 هزار سهم در صف خرید باقی ماند. مجموع حجم معاملات بالغ‌بر 3625 هزار سهم به ارزش 18876 میلیون ریال بود.

قیمت پایانی برابر با 5207 ریال و افزایش قیمت این نماد بر اساس قیمت نهایی نسبت به‌روز گذشته معادل 199 ریال است. نسبت قیمت درآمد این شرکت 5.86 و مجموع ارزش بازار آن 9112 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 231 نفر حقیقی و 3 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 73 فرد حقیقی و 5 شخصیت حقوقی بودند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته، در نماد سیمان اردبیل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار، در نماد سیمان تهران شرکت بیمه البرز، در نماد سیمان دورود شرکت سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان و شرکت توربو کمپرسور نفت و در نماد سیمان خزر یک شخص حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.متقابلاً شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین عرضه‌کننده سهام شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان و سیمان قاین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین فروشنده سهام سیمان شمال و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه عرضه‌کننده سهام سیمان شاهرود بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24