Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار محصولات پتروشیمی با محوریت مواد پلیمری در هفته گذشته شرایط جذابی نداشت. حجم عرضه‌ها در بورس به‌صورت كلی ثابت بود كه از كاهش حجم عرضه برخی از محصولات در كنار افزایش عرضه برخی دیگر خبر می‌داد.

حجم تولید داخلی محصولات پلاستیكی، نساجی، بسته‌بندی مواد غذایی و سایر مصرف‌كنندگان محصولات پلیمری كاهش یافته كه به كاهش تقاضای موثر در بازار انجامیده است. این شرایط به‌صورت كلی باعث كاهش قیمت‌ها و كمتر شدن فاصله قیمتی بین بورس و بازار شده كه می‌تواند یك داده مثبت تلقی شود. ضعف تولید داخل داده‌ای نیست كه بتوان به سادگی از كنار آن گذشت كه نیاز به حمایت از این صنایع را بیش از پیش نمایان می‌كند.
 
 شرایط معامله در بورس كالای ایران
در هفته گذشته حجم كل معاملات در بورس كالای ایران برابر با 380 هزار و 717 تن انواع محصولات نفتی و پتروشیمی، فلزات و محصولات كشاورزی بود. در این بین حجم كل معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی برابر با 184 هزار و 666 تن ثبت شد. در هفته گذشته حجم معاملات محصولات پلیمری برابر با 53 هزار و 880 تن بود كه به نسبت هفته قبل و معامله 53 هزار و 751 تن تفاوت چندانی را نشان نمی‌داد. در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها و اخبار گوناگونی مبنی بر تلاش صنایع مصرف‌كننده محصولات پتروشیمی از جمله صنایع پلاستیك و نساجی برای افزایش حجم عرضه‌ها در بورس كالای ایران به گوش رسید كه انتظار افزایش حجم عرضه‌ها در بورس را بیش از پیش قوت بخشید. ولی این در حالی بود كه با ثبات حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس كالای ایران رو‌به‌رو شدیم. از طرفی در هفته گذشته حجم معامله محصولات جذاب پلیمری برای برخی انواع این محصولات با افزایش و برای برخی دیگر با كاهش رو‌به‌رو شد. به عنوان مثال پلی‌اتیلن‌های سبك فیلم با كاهش حجم معامله، پلی‌اتیلن‌های سنگین اكستروژن با افزایش حجم، پلی پروپیلن نساجی بدون تغییر محسوس و پلی وینیل كلراید با افزایش شدید حجم معامله رو‌به‌رو شده‌اند. این افزایش و كاهش حجم عرضه‌ها و نوسان حجم معاملات باعث شد كه كاهش عرضه برخی انواع جذاب و مهم كمتر خودنمایی كند.
اطلاعات فوق نشان می‌دهد كه برخی از تولیدكنندگان حجم عرضه خود را افزایش داده ولی برخی دیگر حجم عرضه خود را به‌صورت چراغ خاموش و نامحسوس كاهش داده‌اند. هم‌اكنون شاهد نوسان حجم عرضه كل محصولات پلیمری نیستیم، ولی بازار این محصولات پتانسیل نوسان را به‌صورت نسبی در ذات خود نهفته دارد. این رویكرد یعنی كاهش نسبی حجم عرضه‌ها در بورس كه قبلا توسط یكی دیگر از پتروشیمی‌ها رخ داده بود باعث كاهش حجم عرضه در بازار و افزایش چشمگیر و روزشمار قیمت‌ها در بازار غیررسمی شد. با توجه به تضعیف بازار داخلی و كاهش نسبی قیمت دلار و كاهش جذابیت بازارهای صادراتی این شائبه وجود دارد كه برخی دیگر از عرضه‌كنندگان نیز از این رویكرد تبعیت كنند كه می‌تواند به نوسانی شدن بازار منتهی شود. به نظر می‌رسد باید بر حجم عرضه برخی تولیدكنندگان بزرگ بیشتر توجه كرد» زیرا می‌تواند نوسانی دست ساخته را به بازار داخلی تزریق كند. از طرفی به‌صورت سنتی هم اكنون زمان تقاضای فصلی پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری و پلی استایرن‌ها و برخی دیگر از انواع پلیمرهاست كه شاید به افزایش بیشتر عرضه‌ها نیاز داشته باشد. در این بین جایگاه برخی تولیدكنندگان خاص بیشتر جلوه گر بوده كه توجه برخی مقامات نظارتی را بیش از پیش مهم نشان می‌دهد. با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار غیررسمی می‌توان جهت گیری برخی تولیدكنندگان را به‌صورت عینی رصد كرد.
نهایتا باید گفت كاهش قیمت دلار و فشار برخی نهادهای ذی‌ربط بر پتروشیمی‌ها برای افزایش عرضه می‌تواند به كاهش جذابیت صادرات منجر شود كه پتانسیلی برای افزایش حجم عرضه هاست ولی این تنها یك احتمال است. رفتار عرضه‌كنندگان در گذشته عكس این مطلب را نشان داده كه نیاز به فعالیت و دقت بیشتر نهادهای نظارتی هنوز حس می‌شود.
 
  بازار داخلی:
در بازار داخلی شرایط محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها اصلا جذاب نیست. هم‌اكنون شاهد كاهش حجم نقدینگی موثر در بین فعالان بازار و تولیدكنندگان كوچك و بزرگ داخلی هستیم كه به كاهش محسوس حجم تولید منتهی شده است. با توجه به این موارد حجم تقاضا شدیدا كاهش داشته و به همین دلیل بازار هر روز ضعیف‌تر از روز قبل می‌شود. بازارهای صادراتی محصولات پلیمری نیز شرایط سختی دارد. انتخابات در افغانستان و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی این كشور در كنار بحران عمیق به‌وجود آمده در عراق باعث شده كه این دو بازار صادراتی شدیدا تحت تاثیر قرار بگیرد. بازارهای داخلی نیز اصلا جذابیت ندارد و حتی نزدیكی به ماه رمضان و افزایش سنتی تقاضا به‌منظور تهیه ظروف مواد غذایی یا صنایع بسته‌بندی نیز نتوانسته است به این بازار تحرك چشمگیری تزریق كند. غالب فعالان بازار منتظر ماه رمضان و تیرماه هستند تا شاید با بهبود حجم تقاضا رو‌به‌رو باشیم. با توجه به این شرایط ضعیف و كاهش تقاضای موثر، قیمت‌ها در بازار غیررسمی كاهش چشمگیر و روزشماری را تجربه كرده كه به غالب بازارهای پلیمری تسری یافت. هم‌اكنون فاصله قیمتی بین بورس و بازار برای غالب محصولات پلیمری كاهش یافته كه یك نقطه قوت بزرگ برای صنایع مصرف‌كننده و غالبا كوچكتر خواهد بود. البته هنوز بازار برخی انواع جذاب پلیمری ملتهب است ولی می‌توان به بهبود این وضعیت نیز امیدوار بود.
دورنمای قیمت محصولات پلیمری چندان مشخص نیست. از طرفی موجودی غالب انواع در بازار داخلی بالاست و از طرفی حجم تقاضا كم است كه در كنار عرضه‌های بورس پتانسیلی برای كاهش بیشتر قیمت‌ها است. هنوز نیاز به افزایش عرضه برخی انواع جذاب و پركاربرد پلیمری حس می‌شود ولی روند عمومی و متوسط قیمت و شرایط بازار پلیمری‌ها ضعیف و نزولی است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24