Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران طی نشست خبری پس از اتمام مذاکرات هسته ای وین در پاسخ به سئوال خبرنگار «انتخاب» در خصوص احتمال تمدید چند هفته ای مذاکرات که از سوی دیپلمات های غربی مطرح شده، گفت: در واقع ما باید ظرف یکسال به توافق جامعه برسیم.

وی افزود: اگر قرار باشد بعد از 29 تیر مذاکرات تمدید شود، باید برخی مسائل مجددا تکرار شود. 

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: تاریخ قطعی رسیدن به توافق جامع مشخص نیست و نهایتا تا 24 نوامبر فرصت داریم، ولی امیدواریم بهترین فرصت که 29 تیر است توافق منعقد شود. به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، مهمترین قسمت های سخنان وزیر خارجه ایران در زیر می آید: 

این مذاکرات بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکارانم تا ساعت 1:30 بامداد مشغول مذاکره روی متن بودند و امروز هم از صبح رایزنی ها ادامه داشته و یک دور هم بنده با خانم اشتون دیدار کردم.

هم اکنون هم آقایان عراقچی و روانچی و بقیه اعضا همرا با معاون خانم اشتون مشغول کار روی مقدمه متن هستند. تحولی که در این دوره مذاکرات شاهد بودیم ورود به مرحله نگارش است. هنوز نمی توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد.

در بعضی موارد روی قسمت هایی از متن ممکن است توافق باشد اما در بسیاری از موارد اختلاف نظر هم درخصوص محتوا و هم نحوه نگارش وجود دارد.

 اختلاف اساسی به مقدار زیادی برروی مقدمه  وجود ندارد اما در موصوعات اساسی اختلاف نظر هم درباره محتوا است و هم نحوه نگارش و چنین وضعیتی غیرقابل پیشبینی نبود و ما هم توقع داشتیم کار دشوار باشد.

طرف مقابل هنوز با آمادگی کامل برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد میدان مذاکره نشده است. برخی موارد طبیعی است که مذاکره کنندگان مذاکره را برای روزهای آخر بگذارند.

ما با دو روش متفاوت وارد مذاکرات شدیم.  جمهوری اسلامی هم بر اساس سیاست هایی که داریم و هم بر اساس آنچه که توافق کردیم در برنامه مشترک اقدام ژنو در واقع راه حل هایی را  پیشنهاد کرد که ما را به برنامه های مشترک اقدام برساند. یعنی ایران یک برنامه هسته ای بر اساس حقوقش داشته باشد و همزمان نگرانی های برخی کشورها که عادت کرده اند خود را جامعه بین المللی بنامند، رفع بشود.

جمهوری اسلامی به عنوان قربانی سلاح های کشتار جمعی، هیچ وقت این سلاح ها را دارای جایگاهی در دکترین دفاعی خود ندانسته است.. بر اساس ان پی تی کلیه اعضای دارای سلاح هسته ای به ویژه 5 عضو دائم شورای امنیت وظیفه قانونی دارند که در جهت خلع سلاح هسته ای حرکت کنند.هدف ما از بین بردن این سلاح ها است و این سلاح ها هیچ جایگاهی در سیاست های دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

مواضع زیاده خواهانه هنوز وجود دارد و در طول این دو دور باید طرف های مقابل به این فهم رسیده باشند که ایران حاضر نیست در برابر زیاده خواهی از حقوق خودش صرف نظر کند. ما به این روش مذاکره نمی کنیم که مواضعی را مطرح کنیم و بعد از آن مواضع کوتاه بیایم. دیدگاه های خود را بر اساس حقوق بین الملل ارائه می دهیم و روی حرف خود می ایستیم.حسن نیت کامل داریم و از ابتدا برای رسیدن به توافق آمدیم.


این میزان از تلاش و صرف وقت برای اتلاف وقت نبوده و نیازی هم به خرید وقت نداریم.در شرایط خوبی هستیم و میتوانیم با اطمینان خاطر و با اعتماد به نفس و خودباوری مذاکره کنیم.

میخواهیم به نتیجه برسیم ولی اصرار داریم که حقوق و منافع ملت حفظ شود و بیش از ده ساعت روی متن به صورت مشترک کار شده است.

خود تیم ایرانی صدها ساعت روی متن کار کردند و طرف مقابل هم طبیعتا زمان زیادی را بر روی متن کار کرده است.

میتوان برداشت کرد زمانی که دو طرف به پایتخت های خود بر میگردند این امکان را دارند که دیدگاه های طرف مقابل را با دقت ببینند ، دیدگاه های ما مبنایی و منطبق با اصول و حقوق بین الملل است.

جلسه بعدی با توجه به توافقی که از قبل کرده بودیم که سه هفته اول ماه ژوئیه باشد، توافق کردیم. از روز دوم ژوئیه به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز باشد و مفید باشد آن را ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم و امیدوار هم هستیم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم. پایداری خود بر حقوقمان را نشان دادیم.

در بسیاری از موارد شاهد یک موضع از 1+5 بودیم و آن هم موضع تندترین طرف بوده و  این یک واقعیت در 1+5 است. با موضع گیری توافق حاصل نخواهدشد و طرف مقابل باید درک کند که برای رسیدن به توافق باید به راه حل بیندیشد.

ایالات متحده بیشترین مواضع سخت را نسبت به ما دارد و بیشترین تحریم های غیر قانونی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و بیشترین تصمیم های سخت را هم ایالات متحده باید بگیرد. امیدورایم برای گرفتن این تصمیماات سخت آماده باشند.

ما در مورد همه موضوعات دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم؛ آنچه که مطرح بوده نیازهای عملی ما است؛ گفتیم مجموعه غنی سازی ایران یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم قابل دفاع است و نشان دهنده برنامه صلح آمیز هست های ایران است. بعضی دیدگاه ها افراطی هستند و جایگاهی در سر میز مذاکره ندارند.

ساز و کارهای داخلی دولت های طرف مذاکره به ما ارتبطای ندارد و طرف مقابل خودش باید مشکلاتش را حل کند.

در برنامه جامع اقدام مشرک باید همه تحریم ها برداشته شود.

تعداد پرانتزها در متن مقدمه امری بسیار طبیعی است. انشالله همزمان با ماه رمضان و به برکت این ماه طرف مقابل سر عقل بیاید.

طرف مقابل باید براساس چارچوب اولیه و واقعیات حرکت کند.

مقدمه به اهداف چارچوب ها و سازوکارها و چگونگی رفع اختلافات و اینکه توافقات چگونه اجرا بشود می پردازد.

آژانس بعنوان نظار نقش مهمی دارد و ایمدواریم آژانس تصمیم درست را بگیرد.

طرف مقابل با تاخیر و اکراه تعهداتش را انجام داده است که ما بیشتر تواقع داشتیم.

برخی مقررات بوروکراتیک صادر کننده ها و وارد کننده های ما را اذیت کرده است. من همیجا از مردم عذرخواهی می کنم.

ما به خاطر ادای بموقع تعهداتمان خرسند و سربلند هستیم.

{در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی «انتخاب» به نشست هسته ای وین} در واقع ما باید ظرف یکسال به توافق جامعه برسیم.اگر قرار باشد بعد از 29 تیر مذاکرات تمدید شود، باید برخی مسائل مجددا تکرار شود.  تاریخ قطعی رسیدن به توافق جامع مشخص نیست و نهایتا تا 24 نوامبر فرصت داریم، ولی امیدواریم بهترین فرصت که 29 تیر است توافق منعقد شود.



آقای برنز در دیداری که به من داشت تعهد رئیس جمهور آمریکا به دستیابی به توافق هسته ای را به من اعلام کرد.

گزارش شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا بسیار منطقی است که امیدواریم دولتها به آن تن داده و آن را اجرا کنند.

موضوع هسته ای ایران مشکل نیست بلکه خوشنت های اخیر مثل داعش در منطقه بسیار خطرناک است.

گروه های واقع بینی در آمریکا وجود دارد که انها می دانند تحریم های اعمال شده بر ایران باعث شده که منافع خود امریکا به خطر بیافتد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24