Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :فضای آغازین بازار سرمایه در روز چهارشنبه هم همانند روز سه شنبه سرد و بی‌رمق بود. نماد هلدینگ خلیج‌فارس که در حدود 8 روز است از چنگال صف فروش سنگین رهایی نمی‌یابد، در ابتدای وقت جهت بررسی اطلاعات از سوی بورس متوقف شد. حجم معاملات بسیار پایین و شاخص حالتی خنثی داشت. باگذشت حدود یک ساعت و نیم از شروع معاملات، خبر مربوط به اجرای افزایش قیمت سیمان از پایان خردادماه منتشر شد و توانست فضا را تا حدودی متحول کند. حجم معاملات نمادهای این صنعت هم تحت‌الشعاع قرار گرفت.

مدت‌زمانی بعد خبر دیگری در خصوص اصلاح رفع ابهامات قیمت‌گذاری خودرو به نقل از مدیرعامل ایران‌خودرو و اعلام انتشار رسمی قیمت‌ها در سه روز آینده منتشر و به فضای مثبت شده کمک شایان توجهی کرد و موجبات تشکیل صف خرید در تعدادی از نمادهای این صنعت را فراهم آورد. خبر اصلاح نرخ عقود مبادله‌ای برای بانک‌ها و لیزینگ ها نیز توانست اثر خوبی را بگذارد. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 235 واحد و در فرابورس 3 واحد افزایش یافت. بانک صادرات با 34 واحد بیشترین اثر مثبت و ملی مس با 40 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس هم به رقم 98.1 میلیارد تومان و در فرابورس به 1867 میلیارد تومان رسید که حق تقدم بانک انصار به مبلغ 7.6میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و قطعیت معامله بلوک سنگ‌آهن مرکزی به مبلغ 1829 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

از اخبار مهم بازار سرمایه می‌توان به وعده مدیرعامل شرکت بورس مبنی بر انتشار شاخص قیمت در آینده ای نزدیک خبر داد که به‌شدت مورد استقبال فعالان بازار قرارگرفته است. امید می‌رود با انتشار شاخص قیمت، اطلاعات صحیح‌تری از رشد قیمت‌ها در بورس و قیاس بازده بازار سرمایه با بازده سایر بازارها به دست آید. در شاخص فعلی سود سهام تقسیم‌شده به‌نوعی دخالت دارد و بعضاً موجبات گمراهی سهامداران را فراهم می‌نماید.

اخبار سیاسی منتشره در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای همچنان به‌دقت و سرعت از سوی فعالان بازار سرمایه پیگیری می‌رود و مجموع ارزیابی‌ها همچنان از سوی این گروه مثبت است. تحولات عراق نیز در ارتباط با بحران اخیر نیز موردتوجه دست‌اندرکاران است گرچه به نظر می‌آید درجه اهمیت آن نسبت به‌روزهای اولیه کاسته شده است. در بعد مسائل اقتصادی مباحث مربوط به تعامل دولت با صنایع در ارتباط با افزایش قیمت نیز زیر ذره‌بین این افراد قرار دارد. بخش قابل‌توجهی از رونق معاملات و رشد شاخص نیز مرهون افزایش قیمت سیمان و اخبار مثبت مرتبط با صنعت خودرو است. بازار سرمایه لایحه حمایت از تولید که این روزها اتاق بازرگانی برای آن اصلاحاتی را پیشنهاد داده است را مجموعاً مثبت ارزیابی می‌کند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای آغازین نمادهای این صنعت هم همانند کلیت روز سه شنبه چنگی به دل نمی‌زد و حجم معاملات نیز بسیار پایین بود. پس از انتشار خبر قطعی شدن افزایش قیمت، فضا به ناگاه دچار تحول شد و اغلب نمادها به دامنه مثبت قیمت پا گذاشتند و برای تعدادی از آن‌ها صف‌های خرید هم‌شکل گرفت که عموماً تا پایان وقت هم پایدار ماند. در روز معاملاتی گذشته تعداد نمادهای معامله‌شده این صنعت هم افزایش یافت و به 30 نماد رسید. از میان نمادهای بازهم تنها نمادهای سیمان فارس و سیمان‌سفید نی رز مورد معامله قرار نگرفتند. بر اساس آخرین قیمت‌ها صرفاً شرکت‌های سیمان اصفهان و سیمان دشتستان منفی و مابقی نمادها مثبت بودند. حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز چهارشنبه به 14.9 میلیون سهم و ارزش معاملات به 71.3 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 1862 هزار سهم و مبلغ 6.9 میلیارد ریال حدود 9.7% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کرمان با معامله تعداد 593 هزار سهم به ارزش 6.9 میلیارد ریال (معادل 9.6% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش هیئت به مدیره به مجمع شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) و آگهی دعوت به مجمع عادی سالیانه شرکت مزبور برای روز 7 تیرماه هستیم. این شرکت در سال گذشته در بورس تهران درج‌شده لیکن تاکنون سهام آن مورد عرضه واقع نشده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حاضر در بورس این صنعت به 1862هزار سهم و به ارزش 6951 میلیون ریال بالغ شد. معاملات در ابتدای وقت متعادل آغاز شد لیکن باگذشت قریب 1:20 ساعت از آغاز معاملات صف خرید در سقف قیمت مجاز تشکیل گردید و تا انتهای وقت حفظ شد. قیمت پایانی معادل 3733 ریال (135 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.32 و مجموع ارزش بازار این شرکت 16799 میلیارد ریال است. خریداران 19 فرد حقیقی و 4 شخصیت حقوقی و فروشندگان 82 شخصیت حقیقی و 3 شخصیت حقوقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز چهارشنبه شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 1102 هزار سهم به ارزش 5520 میلیون ریال بود. شرایط حاکم بر این نماد هم همانند نماد سیمان فارس و خوزستان بود. قیمت پایانی برابر با 5008 ریال و افزایش قیمت این نماد بر اساس قیمت نهایی نسبت به‌روز گذشته معادل 168 ریال است. نسبت قیمت درآمد این شرکت 5.64 و مجموع ارزش بازار آن 8764 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 45 نفر حقیقی و 2 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 57 فرد حقیقی و 5 شخصیت حقوقی بودند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، تنها در نماد سیمان خزر یک شخص حقیقی خریدار سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24