Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل توقف طولانی برخی نمادها از بازگشایی یک نماد بحث‌برانگیز تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: نشست بورسی رئیس جمهور دستورالعمل اجرایی فعلی نداشت اما درباره دو طرح کلان بحث شد.

محمدرضا عربی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فعالیت نظارت بر ناشران بورسی سرعت بخشیدن به اطلاعات شرکت‌ها و اصلاح مقررات در این راستا است، در خصوص توقف و بازگشایی نمادهای بورسی اظهار داشت: سعی ما این بوده است که توقف نمادها به حداقل برسد و اگر دقت کنید این روند بسیار نرمال است.
وی ادامه داد: عمده توقف‌های طولانی نمادهای بورسی مربوط به موارد خاص است. نمونه آن نماد حسینا است، به دلیل اطلاع رسانی اشتباه و برداشت‌های اشتباهی که از اطلاعات آن شده بود، انتظارات مردم از این سهم و اعداد و ارقام آن خیلی بالا و پائین شد.
عربی افزود: متاسفانه شاخص‌های شرکت نیز قراردادی است و برداشت‌هایی که از اطلاعات آن می‌شد این ذهنیت را به وجود آورد که ممکن است سود شرکت خیلی بالاتر از عددی که اعلام کرده است، نباشد.
معاون سازمان بورس تصریح کرد: به دلیل تفاوت برداشت از یک مصاحبه در سازمان بنادر این شائبه ایجاد شده بود که سود حسینا خیلی بالاتر از پیش‌بینی‌ها است، مسئولان حسینا اعلام کرده بودند 25 درصد درآمد قراردادها جابجایی کانتینرها متعلق به شرکت آنها است و سازمان بنادر اعلام کرده بودند که از دو بخش از بندر شهید رجایی عملیات یکی از بخش‌ها (50 درصد) توسط شرکت حسینا انجام می‌شود و در انتقال موضوع توسط خبرنگار به بازار دقت انجامنشده است.  این در حالی است که تفاوت در ماهیت صحبت‌ها بوده است.
وی با بیان اینکه بر این اساس بورس اقدام به توقف نماد برای شفاف‌سازی کرد، گفت: نماد حسینا تا پایان هفته جاری باز خواهد شد.
عربی اظهار داشت: شرکت‌های دیگری هم از این دست وجود دارند، مثلا کاشی اصفهان مشکل سهامداری و مدیریتی دارد یا تاید واتر  به دلیل تغییر در قرارداد باید شفاف سازی کند.
عربی ادامه داد: ما از سال گذشته طی اطلاعیه‌هایی دلایل توقف و بازگشایی نمادها را اطلاع رسانی و چند وقت یکبار اعلام می کنیم وضعیت اطلاع رسانی نماد در چه وضعیتی است که این رویه ادامه خواهد داشت و انشا‌اله در پایان هر هفته دلایل توقف نمادها و اقداماتی که طی هفته برای بازگشایی صورت گرفته اعلام خواهد شد.
 
*رتبه بندی شرکت‌ها در پایان اردیبهشت هر سال
خبرنگار فارس گفت: اخیرا در هیئت پذیرش سازمان بورس 6 شرکت از بازار اول اخراج شده اند، دلیلش چیست؟
عربی پاسخ داد: براساس دستورالعمل هیئت پذیرش بورس وظیفه دارد تا پایان اردیبهشت هر سال شرکت‌ها را طبقه‌بندی کند، اگر شرکت‌ها شرایط حضور در یک تابلو و بازار را نداشته باشند از آن بازار حذف شده و بالعکس ممکن شرایط شرکتی ارتقاء یافته باشد و از بازارهای پائین‌تر ارتقاء پیدا کرده و به بازارهای بالاتر منتقل شود.
وی گفت: امسال هم به نظرم 6 شرکت ارتقاء رتبه پیدا کردند و به بازارهای بالاتر یا تابلو بالاتر منتقل شدند.
معاون سازمان بورس تاکید کرد: ارتقاء و یا کاهش رتبه شرکت ها دستورالعمل دارد و بر اساس آن عمل می شود، طبیعی است که اگر سرمایه یک شرکت کافی نباشد، گردش مالی مناسب نداشته و یا اطلاعاتش دچار مشکل باشد به بازارهای پائین تر منتقل می‌شود.
 
*بررسی دستورالعمل حاکمیت شرکتی در هیئت مدیره سازمان
عربی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس گفت: دستورالعملی در خصوص حاکمیت شرکتی در هیئت مدیره سازمان بورس تهیه شده و در حال کار کردن بر روی آن هستیم.
وی ادامه داد: همزمان شرکت بورس هم دستورالعملی را تهیه کرده است و بر اساس آن در حال رتبه‌بندی شرکت‌ها است. این دستوالعمل مصوبه رسمی سازمان نیست، اما برگرفته از دستورالعمل سایر کشورها است.
وی ادامه داد: هم اکنون دستورالعمل سازمان در دست بررسی است و امیدواریم آن را نهایی کرده به ابلاغ کنیم.
معاون سازمان بورس توضیح داد: حاکمیت شرکتی در نهایت نظارت بر شرکت‌ها و شفافیت اطلاعات آنان را بهبود خواهد بخشید. این دستورالعمل مکانیزم‌هایی دارد از جمله اینکه شرکت‌ها باید کمیته حسابرسی داشته باشند،مدیرعامل نمی تواند رئیس هیئت مدیره باشد. به طور کلی الزاماتی دارد که ساختار مدیریتی و نظارتی شرکت بهبود پیدا می‌کند، به طوری که سهامداران عمده نتوانند حقوق سهامداران جزء را تضعیف کنند.
 
*مذاکره با پتروشیمی‌ها برای تامین مالی در صندوق های پروژه
وی در خصوص ابزارهای جدید تامین مالی در بازار نیز گفت: ما به اندازه مناسب ابزارهای تامین مالی داریم، ابزارهایی مانند اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه و غیره. این ابزارها در حال حاضر منتشر می‌شوند و اطلاعات آن نیز در سایت سازمان موجود است.
عربی افزود: هیئت مدیره سازمان سال گذشته اوراق ابزار سفارش ساخت یا استصناء را مصوب کرد که اگر الان درخواستی برای انتشار آن باشد، بررسی می کنیم، ابزار دیگر صندوق‌های پروژه‌ بود که چند هفته پیش در سازمان به تصویب رسید.
وی گفت: هم اکنون با برخی پتروشیمی‌ها در حال مذاکره هستیم که برخی از پروژه‌‌های پتروشیمی در قالب این صندوق‌ها تامین مالی شوند.
عربی افزود: انتشار یکی دو نوع اوراق دیگر نیز در مرحله مطالعه و معرفی است، در عین حال باید توجه داشت که معرفی ابزار تامین مالی جدید به راحتی ممکن نیست، بلکه باید بحث‌های شرعی آن دیده شده و مجوز آن صادر شود. تصور می‌کنم آنچه که الان به عنوان ابزار تامین مالی داریم بتواند بخش عمده نیاز بازار را پاسخگو باشد.
وی گفت: علاوه بر این کار خوبی که سازمان سال گذشته کرد این بود که اجازه داد اوراق به کسر منتشر شود، بدین معنا که در این مکانیزم نرخ سود اوراق ثابت نمی‌شود، مثلا افراد می توانند اوراق یک میلیون تومانی را 950 هزار تومان بفروشند.ما به التفاوتی که این اوراق با ارزش اسمی دارد می شود سود مازاد بر سود علی الحساب و می‌تواند بر جذابیت اوراق بیفزاید.
 
*تحقق وعده بانک‌ها و بیمه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس
عربی در خصوص تشکیل صندوق بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس نیر گفت: قرار بود این صندوق به نقدشوندگی بازار کمک کند و منابع در اختیار بازار قرار دهد. به نظرم اغلب بانک‌ها به وعده خود عمل کرده و حتی برخی مبالغی بیش از آنچه تعهد کرده بودند آوردند.
 
*پیچیدگی و زمانبر بودن مکانیزم صندوق‌های زمین و مسکن
وی در خصوص تامین مالی مسکن مهر از طریق بورس نیز گفت: مقررات صندوق‌های زمین و مسکن الان در بورس وجود دارد، اما متاسفانه برخی مشکلات عملیاتی سبب می شوند این صندوق‌ها به کندی پیشرفت کنند.
عربی تاکید کرد: مقررات و زیرساخت‌ها وجود دارد، اما باید تقاضا برای آن وجود داشته باشد، در برخی موارد فرآیند کار ماهیتاً پیچیده و زمانبر است، فکر می کنم چند درخواست در این باره مطرح است که باید بررسی شود.
 
* آثار دو طرح کلان دولت در بورس
معاون سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص نشست اخیر رئیس جمهور برای بررسی وضعیت بورس نیز اظهار داشت:  تصور ما این است که دولت بورس را بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و جذب پول‌های مردم می‌داند و مطمئنا هم حمایت می‌کند.
وی در خصوص حمایت دولت در شرایط کنونی بورس گفت: دولت در چند حوزه می تواند کمک کند، مثلا سال گذشته بحث‌هایی مطرح شد مثل نرخ خوراک پتروشیمی ها و ... دولت می‌تواند به رفع این ذهنیت که منجر به خروج جمعی از مردم شد، کمک کند.
عربی افزود:نشست رئیس جمهور مصوبه اجرایی خاصی نداشت اما روی یکی دو طرح دارد کار می‌شود که انشاله بتواند کمک کند. یکی توسعه تامین مالی و دیگری لایحه حمایت از تولید است. بورس هم پیشنهادات خود را داده است که امیداواریم با تصویب آن در مجلس هم توسعه مالی را داشته باشیم و هم به فعالیت شرکت‌ها کمک شود.
وی گفت: هفته گذشته صندوق‌های بازار گردانی در سازمان مصوب شد که خود به فعالیت بازار کمک می‌کند و مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شد.
عربی در خصوص احتمال تغییر روند منفی بازار سرمایه در روزها و هفته‌های آییده گفت: ما همیشه امیدواریم و معتقدیم بورس بهترین بازار و بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است،اما هر کسی بر اساس قابلیت ریسک‌پذیری خود باید وارد این بازار شود.
وی ابراز امیدواری کرد تحولات سیاسی کشور و دیگر فاکتورها کمک کند بورس نشاط خود را پیدا کند.
وی در خصوص وجود حباب در بورس گفت: من این مسئله را قبول ندارم. برخی شرکت‌ها پتانسیل رشد را داشته‌اند و حتی می‌توان گفت سهام برخی در کف قیمتی قرار دارد. البته باید توجه کرد که هر سهامدار باید براساس تحلیل و قدرت ریسک‌پذیری خود تصمیم‌گیری کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24