Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سازمان بورس و اوراق بهادار با اختیاری کردن استفاده از خدمات رکن ضامن نقدشوندگی در صندوق­های سرمایه­ گذاری، امکان استفاده از ظرفیت­ های موجود برای توسعه صندوق­های سرمایه­ گذاری را بیش از پیش فراهم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، کارشناس مسئول اداره امور نهادهای مالی با بیان مطلب فوق، افزود؛ پرتفوی صندوق­های سرمایه­ گذاری از قابلیت نقدشوندگی بالای برخوردار است و تجارب به دست آمده از فعالیت صندوق­های سرمایه­ گذاری در طول دوره نزدیک به 7 سال گذشته، نشان دهنده مهیا بودن شرایط لازم و کافی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صندوق­های سرمایه­ گذاری از طریق فروش دارایی­ های آن صندوق­ها بوده است.
رضا نوحی ادامه داد : مجموعه شرایط بالا سبب شد تا میزان استفاده صندوق­های سرمایه­ گذاری از خدمات رکن ضامن نقدشوندگی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از خدمات رکن ضامن نقدشوندگی در صندوق­های سرمایه­ گذاری اختیاری شد. البته چنانچه برخی از صندوق­های سرمایه­ گذاری دارای ضامن نقدشوندگی، تمایل به ادامه فعالیت با ساختار فعلی داشته باشند، بلا مانع بوده و می توانند طبق روال فعلی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی در خصوص مزایا و هزینه­ های استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی، صرف وجود ضامن نقدشوندگی به عنوان یکی از ارکان صندوق سرمایه گذاری را تکیه­ گاه روانی اطمینان­ بخشی برای سرمایه­ گذاران و شاخص ممتازی برای تأمین نقدشوندگی واحدهای سرمایه­ گذاری این صندوق­ها عنوان کرده است ولیکن تأکید می­ نماید؛ که نمی توان از هزینه­ هایی که رکن مربوطه به صندوق­های سرمایه­ گذاری تحمیل می­کند، غافل بود.
نوحی اظهار داشت : هزینه­ های مربوطه در دو گروه هزینه­ های مستقیم و هزینه­ های غیرمستقیم قابل تفکیک است. هزینه­ های مستقیم، هزینه­ هایی هستند که هر صندوق سرمایه ­گذاری از محل دارایی­های صندوق به رکن ضامن نقدشوندگی پرداخت می­ نماید و باعث بالا رفتن هزینه­ های صندوق و کاهش بازده صندوق می­ شود.
وی خاطر نشان کرد : هزینه­ های غیر مستقیم، هزینه­ هایی هستند که با تعریف این رکن و الزامی کردن راه اندازی هر صندوق به داشتن ضامن نقدشوندگی کل مجموعه صندوق­های سرمایه­ گذاری  را متاثر می­ نماید که می توان به کاهش تقاضای راه ­اندازی صندوق­ های سرمایه­ گذاری به واسطه معرفی نکردن ضامن نقدشوندگی واجد شرایط توسط متقاضیان و بلا استفاده ماندن ظرفیت­ های موجود اشخاص حقوقی­ای که می توانند در قالب سایر ارکان صندوق فعالیت نمایند و اشخاص دارای ویژگی ضمانت نقدشوندگی با آنان قادر به همکاری نیستند و یا تمایلی به این کار ندارند، اشاره کرد.
هر چند در صندوق­های فاقد رکن ضامن نقدشوندگی، ضمانت نقد شوندگی دارایی­های صندوق را شخص خاصی عهده­ دار نشده است، ولیکن ساز و کارهای مدونی برای نظارت بر عملکرد مدیر صندق به منظور تبدیل به نقد کردن دارایی­ های صندوق برای تأمین نقدینگی مورد نیاز، پیش­ بینی شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24