Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در بازار محصولات پتروشیمی شرایط خوبی حكمفرما نیست. حجم تقاضای موثر كاهش یافته و در كنار كاهش قیمت‌ها، خریداران احتیاط می‌كنند و تمایلی به خرید ندارند. هم‌اكنون صبر و انتظار میهمان بازار شده و با توجه به دورنمای افزایش عرضه‌ها در بورس و روند نزولی قیمت‌ها، شرایط سختی در بازار حاكم شده است.  عرضه‌ها در بورس كالا در حال افزایش است كه این روند رو به رشد می‌تواند پتانسیل دیگری برای نزدیك شدن قیمت‌ها در بورس و بازار باشد.

در روز دوشنبه شاهد عرضه 10 هزار و 933 تن انواع محصولات پلیمری در بورس كالای ایران بودیم. پلی‌استایرن مقاوم (‌7240 و 1540) پلی‌استایرن انبساطی (200 و 400‌)، پلی‌اتیلن سنگین دورانی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن سبك فیلم، پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی، پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن سنگین اكستروژن EX3، پلی‌اتیلن سبك خطی  و اكریلونیتریل بوتادین استایرن  عرضه‌های دیروز را تشكیل می‌دادند. همچون گذشته غالب مواد پلیمری با جذابیت بسیار بالایی رو‌به‌رو شد. بیشترین حجم تقاضا را پلی‌اتیلن سنگین اكستروژن EX3، پلی‌اتیلن سبك فیلم 0190، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL3 و پلی‌استایرن‌ها تشكیل دادند.  با توجه به نوسانات بازار، در روز گذشته شاهد افزایش عرضه محصولات پتروشیمی تبریز بودیم كه عرضه پلی‌استایرن مقاوم 7240، پلی‌استایرن معمولی 1540، پلی‌استایرن انبساطی 400 و  پلی‌استایرن انبساطی 200  و پلی‌اتیلن سنگین دورانی 3840UA را شامل می‌شد. البته عرضه پلی‌استایرن انبساطی 200  و پلی‌استایرن انبساطی 400 هر یك 50 تن بود كه این حجم عرضه  شاید كافی نباشد.  به‌صورت نسبی در این هفته حجم عرضه‌ها در بورس از روند آرام و روبه رشدی برخوردار بوده كه روزهای پایانی هفته و زمان سنتی عرضه محصولات پلیمری می‌تواند چهره این بازار را بیش از پیش روشن كند. دورنمای پیش روی بورس هنوز هم افزایش عرضه هاست كه با توجه به عرضه نقدی آنها، تاثیر محسوسی بر بازار داخلی خواهد داشت.
 
  بازار داخلی محصولات پلیمری
كمتر از یك ماه است كه قیمت‌ها در بازار غیررسمی مواد پتروشیمی در مسیر كاهشی قرار دارد. این روند نزولی كه به نزدیك‌تر شدن قیمت‌های بورس و بازار منتهی شده در بیشتر انواع محصولات پتروشیمی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این روند نزولی ادامه‌دار باشد كه ضعف بیشتر بازار و توجه بیشتر خریداران به بورس را باعث می‌شود.
هم اكنون حجم عرضه‌ها در بورس افزایش یافته و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد باز هم ادامه یابد. این شرایط دقیقا در بازار غیررسمی نیز دیده می‌شود و با افزایش حجم عرضه در بازار داخلی هم رو‌به‌رو هستیم. این در حالی است كه با كاهش نسبی قیمت دلار جذابیت صادرات كاهش داشته و پتانسیل قدرتمندی برای كاهش قیمت‌های پیشنهادی در بازار داخلی است. موجودی انبارهای فروشندگان نیز غالبا پر است و تقریبا تمام انواع پركاربرد محصولات پتروشیمی و پلیمری به وفور وجود دارد. تمامی این موارد پتانسیلی برای كاهش بیشتر قیمت‌ها به تبع شرایط مطلوب عرضه است. هنوز دورنمای عرضه مثبت است و با توجه به پیگیری‌های مسوولان و برخی خبرها می‌توان به افزایش عرضه‌ها در بورس كالا هنوز هم امیدوار بود.  شرایط تقاضا اصلا جذاب نیست و با توجه به ضعف بنیه مالی خریداران و تولیدكنندگان داخلی، تقاضای موثر به ندرت دیده می‌شود. از طرفی شرایط تولید داخلی اصلا مطلوب نیست و تولید كارخانجات كم شده كه مهم‌ترین‌ دلیل كاهش تقاضا در بازار است. این موارد در حالی وخیم‌تر می‌شود كه با توجه به كاهش نسبی قیمت‌ها در بازار طی هفته‌های اخیر بسیاری از خریداران جانب احتیاط را در پیش گرفته و در حد ضرورت خرید می‌كنند. رفتارهای محافظه‌كارانه خریداران در كنار دورنمای افزایش عرضه‌ها و احتمال كاهش بیشتر قیمت‌ها، توانسته بازار را شدیدا تضعیف كند.
همان‌گونه كه ذكر شد قیمت‌ها در غالب محصولات پلیمری در مسیر كاهشی قرار دارند. افزایش عرضه‌ها در بورس نیز هشداری برای كاهش بیشتر قیمت‌ها است. این روند نزولی غالب محصولات پلیمری در حالی است كه بسیاری از انواع پلیمرها به تبع كاهش عرضه توسط برخی تولیدكنندگان خاص با كم شدن زمینه (كاهش عرضه) و افزایش شدید قیمت‌ها رو به رو است. با توجه به نوسان قیمت ارز و احتمال عرضه مجدد، حتی واردات این قبیل محصولات نیز خطرناك است و بازار برخی انواع خاص شرایط شكننده و خطرناكی پیدا كرده است كه افزایش بیشتر حجم عرضه‌ها را چه در بازار و چه در بورس می‌طلبد.
به عقیده یكی از فعالان بازار قیمت‌ها رو به پایین است و او ضعف تقاضا را مهم‌ترین‌ دلیل كاهش قیمت‌ها می‌داند. وی گفت: در روزهای ابتدای هفته عرضه‌ها بیشتر مربوط به كالاهایی بود كه خریداران از طریق سایت بهین یاب معرفی نمی‌شدند بنابراین تاثیر چندانی در بازار نداشت. او در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش حجم خرید گفت:  كاهش قیمت نتوانسته به عنوان فاكتوری برای افزایش تقاضا و بهبود حجم معاملات عمل كند، حجم خرید افزایش نداشته و خریداران احتیاط می‌كنند. هم‌اكنون فاصله قیمت‌ها بین بورس و بازار كاهش پیدا كرده و برای برخی گریدها فاصله قیمت تمام‌شده در بورس و بازار بین 100 تا 900 تومان متغیر است. برخی پتروشیمی‌ها همچون پتروشیمی بندر امام عرضه مطلوبی دارند و برخی كاملا برعكس عمل می‌كنند كه نوسان قیمت‌ها به این دلیل است. او معتقد است: قیمت تمام محصولات پتروشیمی به جز تولیدات پتروشیمی تبریز كاهش محسوسی داشته‌اند.
یكی دیگر از فعالان بازار با تایید كاهش قیمت‌ها و ضعف تقاضای موثر، افزایش عرضه را دلیل اصلی كاهش قیمت‌ها دانست و گفت: وضعیت بازار جالب نیست و در روزهای گذشته تغییری در وضعیت خرید ایجاد نشد. با توجه به روند رو به پایین قیمت‌ها، بازار به كاهش بیشتر قیمت مشكوك است بنابراین خریداران جانب احتیاط را رعایت می‌كنند.  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24