Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / روز گذشته در حالی شاخص كل بورس تهران با 117 واحد افزایش به رقم 72 هزار و 750 واحد رسید كه ظرف دو روز اول هفته جاری شاهد افت 2.5 درصدی بازار بودیم، با این حال آغاز مذاكرات وین كه از روز گذشته با ناهار كاری اشتون و ظریف  كلید خورد و حمایت‌های جدید سازمان بورس كه روز یكشنبه مورد توافق قرار گرفت باعث شد بازار روند كاهشی خود را متوقف كرده و مثبت شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز یكشنبه فعالان حقوقی بازار با مسوولان بورسی بر سر موضوعاتی توافق كردند كه به گفته كارشناسان می‌تواند به رشد بازار منتهی شود. ایجاد نهاد مالی بازارگردان، صندوق‌های بازارگردانی، بازار بلوك، ممانعت از عرضه‌های خرد توسط سازمان خصوصی‌سازی و حمایت حقوقی‌ها از سهام تحت مالكیت خود از مهم‌ترین‌ مبانی این توافق محسوب می‌شوند.
با این حال به‌رغم سبز پوشی نمادهای حاضر در تابلوی بورس تهران، حجم معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه، چندان بالا نبود، به گونه‌ای كه روز گذشته پس از انجام معاملات 426 میلیون سهم به ارزش یك هزار و 145 میلیارد و 200 میلیون ریال، بورس تهران از بازدهی 0.16 درصدی برخوردار شد.
روز گذشته در عین حال نخستین معامله در بازار بلوك در نماد «بانك ملت2»، به تعداد 100 میلیون سهم و به ارزش 220 میلیارد ریال انجام شد. در این بازار بلوك‌های بالای 5 میلیون سهم برای سهام بزرگ و 2.5 میلیون سهم برای سهام كوچك در نظر گرفته شده است و سهامداران می‌توانند بلوك‌های در این ارقام را معامله كنند. دامنه نوسان 4 درصدی نیز از دیگر ویژگی‌های این بازار است. بنا به اظهارات معاون نظارت بر بازار شركت بورس، با توجه به تسهیلات خارج از پایاپای می‌توانند با توافق با طرف عرضه تنوع مورد نیاز را برای زمان تسویه معاملات ایجاد كنند.
 
 ضرورت اعتماد سازی
مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك كارآفرین در ارزیابی خود از وضعیت كنونی بازار سرمایه معتقد است كه پس از یك دوره هیجانی و صعود همه‌جانبه بازار تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها و سپس خوش‌بینی به دولت جدید، فعلا اخبار بكر و منتشر نشده‌ای برای رشد بازار وجود ندارد؛ كما اینكه سرمایه‌گذاران نیز هنوز نتوانسته‌اند به شرایط ثبات عادت كنند و با هر بهانه‌ای به دنبال رفتار هیجانی هستند.
وی اظهار كرد: طبیعی است هر صعود و رونقی یك افت و ركود را به دنبال دارد، بنابراین مدتی طول می‌كشد كه سرمایه‌گذاران به شرایط جدید عادت كنند و پس از آن یك تصمیم منطقی بگیرند.
عزت‌اله صیادنیا طیبی در این میان به سرمایه‌گذاران و پرتفوگردانان اشاره كرد كه شرایط افت در بازار را هنوز تجربه نكرده‌اند و ورود به این بازار اولین تجربه آنها است، بنابراین تحمل و تجربه زیان برای آنها بسیار سخت است و خیلی مواقع تصمیم به خروج می‌گیرند و به واسطه این تصمیم فشار فروش زیادی به بازار وارد می‌شود. وی تصریح كرد: زیان‌های قابل توجه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یك مثال عینی از پرتفو گردانان فاقد تجربه است.
مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك كارآفرین یاد آورشد: شركت‌ها تقریبا طی سه سال اخیر از محل رشد قیمت‌ها توانسته‌اند به سود‌آوری دست یابند؛ حال كه قیمت‌ها تقریبا به ثبات رسیده شركت‌ها تنها از طریق تولید می‌توانند به سود‌آوری برسند‌.
وی تصریح كرد: در صورت ادامه ثبات در كلیت اقتصاد، مدت زمانی طول می‌كشد تا شركت‌ها نیز از طریق به‌كار‌گیری ظرفیت بیكار تولید، تامین مالی طرح‌های توسعه و تعریف طرح‌های توسعه جدید بتوانند روند تولید خود را بهبود بخشند.
این كارشناس بازار سرمایه معتقد است: سیگنال روند حركتی بازار در حال حاضر گزارش‌های سه ماهه شركت‌ها است، بنابراین در صورتی كه در گزارش‌های سه ماهه روند تولید شركت‌ها بهبود یابد، شركت‌ها با افزایش تولید روبه‌رو شوند و به‌طور كلی روند سودآوری مثبت باشد، قطعا قیمت سهم این‌گونه شركت‌ها نیز دارای روند مثبتی خواهد شد و گرنه باید منتظر چنین روزی ماند.
وی اضافه كرد: در كل می‌توان گفت بازار منتظر گزارش‌های جدید شركت‌ها است. هر‌چند تحركات سیاسی منطقه و بحث حضور داعش در عراق نیز یكی از نگرانی‌های فعلی سرمایه‌گذاران است كه در صورت حل این بحران، از نگرانی سهامداران كاسته خواهد شد. طیبی در این میان با اظهار تاسف نسبت به كم‌توجهی به بحث رشد كیفی و به كارگیری ابزارهای پوشش ریسك با وجود رشد كمی بازار سرمایه در سال‌های اخیر، ادامه داد: همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی كافی جهت استفاده از همین ابزارهای فعلی نیز داده نشد.
وی معتقد است: در هیچ جای دنیا به این اندازه بر رشد و روند بازار حساسیت وجود ندارد. به‌طوری كه با منفی شدن بازار تمامی سرمایه‌گذاران دچار زیان می‌شوند و این یعنی بدبینی خیل عظیمی از سرمایه‌گذارانی كه طی دو ، سه سال اخیر با تبلیغات زیاد وارد بازار سرمایه شده‌ و در كنار آن آموزش كافی نیز ندیده‌اند. مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك كارآفرین ادامه داد: این درصورتی است كه ما باید متناسب با رشد بازار ابزارهای پوشش ریسك بومی و متناسب با شرع مثل فروش استقراضی، قراردادهای آتی، اختیار معامله و... تعریف و فرهنگ‌سازی می‌كردیم تا به این واسطه هنگام افت بازار نیز خیلی از سرمایه‌گذاران قادر به كسب سود باشند.
وی تصریح كرد: باید از فشاری كه در حال حاضر از سوی نهادهای مردمی و حاكمیتی به متولی بازار سرمایه وارد می‌شود درس گرفت و به دنبال كیفی‌سازی بازار سرمایه باشیم و نه صرفا شاخص سازی. در این میان ارائه گزارش‌های شفاف و بدون دستكاری، انتشار اطلاعات به موقع از سوی شركت‌ها و پرهیز از هر گونه اعمال نظر در قیمت‌گذاری شركت‌ها می‌تواند موجب اطمینان بیشتر به بازار سرمایه شود.
این كارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر حتی روزهایی كه كلیت بازار مثبت است نگاه غالب سرمایه‌گذاران این است كه یك شاخص‌سازی در حال شكل گیری است.
وی از اعلام تزریق نقدینگی 5000 میلیارد تومان نقدینگی به بازار انتقاد كرد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران این تصور را دارند كه به‌رغم ورود 5000 میلیارد تومان نقدینگی، باز بازار روند منفی دارد پس اوضاع خراب است؛در صورتی‌كه صندوق توسعه بازار و بازوی حمایتی بازار تنها 100 میلیارد تومان نقدینگی جذب كرده است.
طیبی اضافه كرد: هر چند نحوه عملكرد خود این صندوق جای ابهام دارد به‌طوری كه این صندوق طی 15 ماه فعالیت تنها 10 درصد بازدهی داشته و در بهترین شرایط در سال 92 تنها 30 درصد بازدهی داشته است. بر این اساس باید گفت كه در شرایط فعلی بهترین كار این است خود بازار متعادل شود و از هر گونه دخالت در بازار پرهیز شود. 
به گفته وی، در صورت از بین رفتن ریسك سیستماتیك فعلی و حل بحران كشور همسایه، قیمت برخی از شركت‌ها از لحاظ بنیادی و ارزش ذاتی به نقاط خیلی خوبی رسیده‌اند و خریداران، ریسك خیلی كمی از محل خرید آنها متقبل خواهند شد.
با این حال مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك كارآفرین معتقد است كه حتی در همین شرایط نیز قیمت برخی از شركت‌ها نسبت به ارزش ذاتی آنها بالاتر است بنابراین سرمایه‌گذارانی كه به دنبال گرفتن سود از این وضعیت هستند باید وقت بگذارند و شركت‌ها را خوب مطالعه كنند.
وی ادامه داد: اگر در شركت‌هایی سرمایه‌گذاری كرده ایم كه واقعا از لحاظ بنیادی ارزشمند هستند هیچ جای نگرانی نیست، شاید در كوتاه‌مدت دچار زیان شویم اما قطعا این روند معكوس خواهد شد.
این كارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان بازار سرمایه توصیه كرد كه باید از روند معاملات سال 92 درس گرفت، سهم‌هایی كه طی یك ماه بازده چند صد درصدی به ما دادند و كلی اخبار و شایعه به دنبال داشتند الان شرایط آنها سنجیده شود.
وی تاكید كرد كه نباید تحت تاثیر شایعات قرار گرفت مگر آنكه ارزیابی دقیقی داشته باشیم.
مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك كارآفرین در این میان توصیه كرد كه سهامداران حقیقی و حتی حقوقی كه نمی‌توانند مدیریت حرفه‌ای بر سهامشان داشته باشند حتما درصدی از سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای بازده و ریسك معقول سرمایه‌گذاری كنند.
 
 قبول كنیم بازیگران بازار تغییر یافته‌اند
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری كارگزاری بانك دی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، در تحلیل خود از اوضاع و احوال كنونی بازار سرمایه، معتقد است: در حالی كه در ذهن هر بیننده‌ای با اولین نگاه به شاخص كل و میزان كاهش آن طی یكی، دو روز قبل، خبری مهم از جنس جنگ، تحریم‌های جدید یا اختلافات سیاسی داخلی متبادر می‌شود، باید گفت كه هیچ‌كدام از علل مزبور عاملی برای عرضه‌های هیجانی نبوده است!
وی شرایط حاكم بر بازار سرمایه را این‌گونه تحلیل كرد: اتفاقی كه از دی ماه سال 92 تاكنون در حال شكل‌گیری بوده، تعویض بازیگران بازار است. قبول داشته باشیم یا نه، تغییرات كلان سیاسی مانند تغییر رئیس‌جمهور و كابینه آثار مستقیمی در سطوح پایین مناسبات كشور دارد.  پرویز فاتح اظهارات خود را به این شكل ادامه داد: گروهی كه طی 8 سال قبل باعث می‌شد شاخص كل هر روز ركورد جدیدی ثبت كند، سود خود را شناسایی كرد و رفت و بازیگران جدید در حال ثبت جایگاه خود هستند. در عرضه مقررات و تصمیمات اقتصادی نیز شاهد این پدیده بودیم. وی ادامه داد: تقریبا تكلیف اكثر صنایع از بابت نقاط ابهام مشخص شده است؛ تصمیماتی كه اكثرا منطقی و به نفع صنایع بود. مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانك دی در این میان تنها پدیده نا‌موزون در سیاست‌های اقتصادی را سود بانكی عنوان كرد كه باید متناسب با رشد اقتصادی و كاهش تورم كاهش یابد تا منطق بیشتری با دیگر فاكتور‌های اقتصادی داشته باشد.
وی كه سرمایه‌گذاری برای كوتاه‌مدت را مناسب شرایط موجود نمی‌دانند، پیش‌بینی كرد كه شاخص 70 هزار واحدی پایانی بر این چند ماه پر‌التهاب باشد. فاتح در این میان از صنایع رایانه، قطعه‌سازی‌، تجهیزاتی و پتروشیمی به عنوان صنایعی نام برد كه بیشترین پتانسیل رشد را خواهند داشت.
 
 تحولات بازار دیروز چگونه بود؟
اما در میان تحرکات حقیقی و حقوقی‌های بازار سرمایه، روز گذشته حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه 7 میلیارد و 203 میلیون ریال سهم از صنعت محصولات کانی غیر فلزی و 2 میلیارد و 756 میلیون ریال سهم از صنعت محصولات شیمیایی عرضه کردند و  در مقابل آن به خرید  58 میلیارد و 533 میلیون ریال سهم از فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای و 14 میلیارد و 393 میلیون ریال سهم از سهام خودرو و ساخت قطعات مبادرت کردند.
بر این اساس بود که فروش حقوقی‌ها در معاملات روز گذشته بازار از ارزش  890 میلیارد و 38 میلیون و 419 هزار و 675 ریال و خرید آنها از ارزش
 786 میلیارد و 577 میلیون و 789 هزار و 153 ریالی برخوردار بود. از سوی دیگر حقیقی‌های بازار نیز با خروج از 58 میلیارد و 533 میلیون ریال سهم از صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای و 14 میلیارد و 393 میلیون ریال سهم از صنعت خودرو و ساخت قطعات، به خرید 7 میلیارد و 203 میلیون سهم از صنعت سایر محصولات کانی غیر‌فلزی و 2 میلیارد و 756 میلیون ریال سهم از صنعت استخراج نفت، گاز و خدمات جانبی روی آوردند.  در مجموع معاملات روز گذشته، حقیقی‌ها 832 میلیارد و 72 میلیون و 297 هزار و 389 ریال سهم فروختند و 935 میلیارد و 532 میلیون و 927 هزار و 906 ریال سهم خریدند. در گروه خودرویی، اما پس از موافقت با افزایش نرخ خودرویی‌ها، رئیس سازمان بورس، توقف نماد آنها در بازار سرمایه را منوط به اعلام تعدیل سود با اهمیت دانست.
همچنین دیروز نماد معاملاتی شركت گرانیت بهسرام با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند93، فولاد امیر كبیر كاشان جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی-عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و انتخاب اعضای هیات مدیره، پارس پامچال و درخشان تهران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و خوراك دام پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شدند.
از سوی دیگر نماد معاملاتی شركت‌های داروسازی سینا، داروسازی فارابی و كیمیدارو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، نفت پارس پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق‌العاده بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مكانیزم حراج تك قیمتی بازگشایی شدند.
نماد معاملاتی شركت كارخانجات داروپخش نیز با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24