Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :آثار بحران عراق تدریجاً بر بازار سرمایه در حال محو شدن است. فعالان بازار این اتفاق را هم تهدید و هم به‌نوعی فرصت ارزیابی می‌کنند. بعضاً معتقدند این رویداد موجبات نزدیک‌تر شدن ایران و تعدادی از اعضا گروه 1+5 (به‌ویژه آمریکا) خواهد شد. امروز اخباری در خصوص مذاکرات مستقیم و احتمالی آمریکا با ایران برای کنترل بحران عراق در بعضی سایت‌ها در این خصوص نیز منتشر شد.

مذاکرات هسته‌ای ایران نیز به‌دقت مورد رصد فعلان بازار سرمایه است. ازآنجاکه احتمال تدوین پیش‌نویس نهایی تقویت‌شده، آقای نیکلاس برنز به جمع این مذاکره‌کنندگان پیوسته و نیز دلار در بازار آزاد روندی نزولی دارد، دست‌اندرکاران بازار سرمایه این اتفاقات را مثبت ارزیابی می کنند. البته کاهش نرخ دلار برای پاره‌ای از صنایع صادراتی (به‌ویژه پتروشیمی‌ها) که قبلاً از فاصله ارز آزاد و مبادله‌ای بهره خوبی می‌گرفتند به‌نوعی تهدید قلمداد می‌شود لیکن ازآنجاکه در صورت موفقیت مذاکرات موجبات افزایش حجم صادرات و نیز تسهیل نقل‌وانتقال پول و بالطبع کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت، اثر کاهشی آن عمدتاً چشمگیر قلمداد نمی‌شود. امروز بازار معاملات بلوک راه‌اندازی شد و حسب اعلام معاونت بازار شرکت بورس ،شاهد انجام اولین معامله بر روی نماد بانک ملت (فی‌مابین یک شخص حقیقی و یک شخص حقوقی) بودیم،پس‌ازآن معامله‌ای هم روی نماد بیمه پاسارگاد انجام پذیرفت.

مجـوز صندوق سرمایه‌گذاری بازار گردانی پارسان، با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان و به‌منظور بازار گردانی سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه صادرشده و این صندوق، از امروز، دوشنبه 26 خرداد، فعالیت خود را رسماً شروع کرد. برحسب اعلام خواجه نصیری مدیر امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، مجموعه‌های بزرگ بانکی، فولاد مبارکه، معادن و فلزات و دیگر حقوقی‌ها تاکنون درخواست‌هایی برای راه‌اندازی این صندوق‌ها به سازمان بورس ارائه کرده‌اند.

پیرو جلسه روز گذشته متولیان بازار سرمایه با نهادهای حقوقی بزرگ، انتظار می‌رفت سهم این سهامداران از معاملات امروز افزایش یابد لیکن بر اساس مجموع معاملات انجام‌شده سهم سهامداران حقیقی درفروش حدود 64 میلیارد تومان و در خرید معادل 74 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد همچنان اشخاص حقوقی، خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند. در مورد مسائل چانه‌زنی شرکت‌ها با دولت برای افزایش قیمت، همچنان حواشی صنعت خودرو و سیمان ادامه دارد و به جمع‌بندی نهایی منجر نشده است. دراین‌بین موافقت با افزایش 29 درصدی قیمت شیر خام جلب‌توجه می‌نماید. با عنایت به مجموع اتفاقات رخ‌داده و کاهش شاخص به میزان 1867 واحد طی دو روز گذشته، فضای آغازین روز جاری مناسب‌تر بود و شاخص روند افزایشی داشت لیکن بزرگ‌ترین شرکت بورس ازلحاظ ارزش بازار (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) همچنان صف سنگین فروشی به میزان حدود 7 میلیون سهم داشت و تنها در حدود 109 هزار سهم آن توسط اشخاص حقیقی خریداری شد. در صورت جمع‌آوری صف فروش سنگین این شرکت (با سرمایه حدود 2500 میلیارد تومانی) شاخص یقیناً شرایط بدی را تجربه می‌کرد.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 117 واحد و در فرابورس 11 واحد افزایش یافت. گروه مپنا با 45 واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با 12 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 114.5 میلیارد تومان و در فرابورس به 11 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک ملت به مبلغ 22 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس به خود اختصاص داد.بیشترین حجم معامله در فرابورس به اوراق صکوک مپنا به مبلغ 18.3 میلیارد تومان تعلق داشت.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

با عنایت به مناسب‌تر بودن شرایط عمومی بازار، صنعت سیمان هم شرایط بهتر را در قیاس با روز گذشته در بورس تجربه کرد. در روز جاری تعداد 25 نماد مورد معامله واقع شدند. 7 نماد شامل شرکت‌های سیمان بجنورد، اصفهان، فارس، صوفیان، دشتستان، نی‌ریز و خاش علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده، تعدادی مثبت و بعض منفی بودند لیکن در اواخر وقت بازار، تعداد نمادهایی که مثبت معامله می‌شدند رو به فزونی گذاشت. حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز جاری به 11.3 میلیون سهم و ارزش معاملات به 29.8 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان داراب با 3657 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 7.2 میلیارد ریال حدود 24% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 2681 هزار سهم به ارزش 6.1 میلیارد ریال (معادل 21% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.نامه سیمان هرمزگان به سازمان بورس در خصوص فروش 5% سهام نیروگاه گیلان در سامانه کدال درج‌شده است. با توجه به تشکیل هلدینگ انرژی در مجموعه سرمایه گذاری امید و به منظور تخصصی تر شدن فعالیتها، شرکت سیمان هرمزگان سهام خود در نیروگاه مزبور را به هلدینگ تاسیس شده منتقل نموده است. توضیح اینکه نماد شرکت سیمان هرمزگان از اسفندماه سال گذشته همچنان متوقف بوده و ظاهراً بحث انتخاب مدیرعامل این مجموعه هم نهایی نشده است. اطلاعات مربوط به شرکت سیمان اصفهان نیز تدریجا برروی این سامانه منتشر میشود. سیمان اصفهان آماده برگزاری مجمع عمومی عادی در روز پنجم تیر ماه در محل کارخانه این شرکت در اصفهان است. توجه به ستون آخر جدول خلاصه معاملات صورت گرفته برروی نمادهای صنعت سیمان که نماینگی نسبت قیمت به درآمد (P/E) است، اطلاعات جالبی رابیان می کند. این نسبت در بین شرکتهای صنعت سیمان از 3.87 در سیمان بهبهان تا 11.3 در سیمان شرق متفاوت است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حاضر در بورس این صنعت به 1507هزار سهم و به ارزش 5445 میلیون ریال بالغ شد. معاملات عمدتاً در دامنه مثبت و حجم کمی هم در دامنه منفی صورت گرفت معاملات صورت گرفته در نیم ساعت پایانی بازار با حجم قابل‌قبول و نیز به سمت بالابود به‌نحوی‌که سقف قیمت را هم لمس کرد. قیمت پایانی معادل 3602 ریال (53 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.06 و مجموع ارزش بازار شرکت 16209 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران 66 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 96 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 710 هزار سهم به ارزش 3436 میلیون ریال بود. معاملات این نماد هم در طول ساعات به‌صورت متعادل و در هر دو دامنه مثبت و منفی انجام گرفت. قیمت پایانی برابر با 4841 ریال و کاهش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز گذشته معادل 4 ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 5.45 و مجموع ارزش بازار آن 8472 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 82 نفر حقیقی و 3 شخصیت حقوقی و فروشندگان شامل 64 فرد حقیقی بودند. معاملات این نماد عمدتاً در دامنه منفی بود ولیکن در نیم ساعت پایانی نماد به دامنه مثبت وارد شد و حجم معاملات نیز افزایش یافت.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بررسی تغییرات سهامداران بالای 1% (تا روز گذشته) نشانگر این است که تنها در نماد سیمان آرتا اردبیل، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار و در نماد سیمان شرق یک شخص حقیقی خریدار سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24