Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :فعالان بازار سرمایه تحولات عراق را همچنان با نگرانی دنبال می‌کنند البته تا حدودی از شدت نگرانی‌ها نسبت به‌روز گذشته کاسته شده اما همچنان بر بازار سرمایه سیطره خود را حفظ کرده است.

مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران نیز از دیگر دغدغه‌های دست‌اندرکاران است. سهامداران حقوقی روز جاری برای بررسی مشکلات بازار و نیز ایجاد هماهنگی‌های بیشتر دورهم گردآمده بودند. موارد مهم طرح‌شده در جلسه مذکور به‌قرار زیر است: سازمان خصوصی‌سازی عرضه خرد انجام نخواهد داد، بازار معاملات بلوک از فردا راه‌اندازی می‌شود، حقوقی‌های بزرگ از سهام زیرمجموعه خود حمایت خواهند کرد، تزریق نقدینگی به صندوق توسعه بازار به‌منظور روان‌تر کردن معاملات همچنان ادامه دارد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ها می‌توانند از تسهیلات اعتباری کارگزاری‌ها بهره‌مند شود، بورس کالا تعامل خود را با دولت به‌منظور افزایش دامنه نوسان قیمت محصولات برای نزدیک‌تر شدن قیمت‌های بورس به بازار آزاد انجام خواهد داد، عدم رعایت نرخ سود سپرده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری از طریق بانک مرکزی پیگیری خواهد شد و همچنین مقرر شد سازمان بورس پیگیری‌های لازم برای رفع ابهامات مختلف صنایع را صورت دهد.

صحبت‌های آقای طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی مبنی بر اینکه دولت قصد سرکوب قیمت‌ها را ندارد و بازار سرمایه به‌زودی آرامش خود را بازخواهد یافت در سایت‌ها انتشار یافت. قائم‌مقام بانک مرکزی نیز در این همایش با اشاره به کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه از 45 درصد به 16.6 درصد تأکید کرد: بااین‌حال همچنان نرخ تورم در ایران بالا است و سیاست‌های کنترل تورم باید ادامه یابد. بانک مرکزی به دنبال کنترل پایه پولی بوده و افزایش 18 درصدی این متغیر به دلیل نیاز ضروری دولت به نقدینگی در ماه‌های پایانی سال بود. در اسفندماه 4 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی به ریال تبدیل شد.

او همچنین با تشریح جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۹۲ اعلام کرد که نقدینگی در پایان فروردین‌ به ۶۰۲ هزار میلیارد تومان رسید. ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی نیز با تأکید بر اینکه در ماه‌های آینده عرضه‌ ارز به بازار افزایش می‌یابد، اظهار داشت: هدف بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز نیست، بلکه نرخ ارز باید متناسب با عوامل بنیادین اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی تعیین و مدیریت شود. در روز گذشته شرکت پالایش نفت جی و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در فهرست نرخ‌های بورس تهران درج شدند. البته بطور پراکنده صحبت هایی از تعویق عرضه های اولیه به منظور تثبیت شرایط بازار به گوش می رسد. اخبارعدم رضایت خودرو سازان از افزایش قیمت های مصوب شورای رقابت و پیگیری این موضوع از طریق وزیر صنایع، شرایط را برای نمادهای این صنعت پیچیده تر کرده است. فضای بازار نیز در روز جاری علیرغم برگزاری نشست حقوقی‌ها و متولیان بازار سرمایه، یکپارچه منفی بود وصف‌های سنگین فروش از ابتدا به چشم می‌خورد. تنها در بیست دقیقه پایانی تلاش‌هایی برای جمع‌آوری تعدادی از صف‌های فروش صورت گرفت. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 884 واحد و در فرابورس 7 واحد کاهش یافت. بانک اقتصاد نوین با 7 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 126 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 158 میلیارد تومان و در فرابورس به 41.8 میلیارد تومان رسید که معامله خرد و بلوکی ایران‌خودرو با مبلغ 30.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات در بورس و اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت 93 با 4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در فرابورس داشتند. گفته می‌شود بلوک ایران‌خودرو مربوط به تملیک وثیقه زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری رنا توسط تأمین اجتماعی بوده است.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

با عنایت به اتفاقات رخ‌داده در قبال افزایش قیمت سیمان و نیز وضعیت عمومی حاکم بر بازار، می‌توان گفت صنعت سیمان هم از منظر نظر فعالان تا حد زیادی دور شده است و کمتر کسی پیگیر این موضوع می‌باشد. با توجه به مازاد قابل توجه محصول در داخل کشور و حجم بالای صادرات برنامه ریزی شده برای صدور به کشور عراق و نیز اتفاقات رخ داده اخیر در این کشور، نگرانیهایی نیز بین سهامداران در قبال کاهش احتمالی صادرات ایجاد شده است. مصاحبه مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر که عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیز میباشند مبنی براینکه انجمن همچنان بدنبال کسب مجوز افزایش قیمت میباشد منتشر شد. در روز جاری تعداد 23 نماد مورد معامله واقع شدند. 8 نماد مربوط به شرکت‌های سیمان بجنورد، خزر، اصفهان، دشتستان، دورود، فارس نو، کرمان و مازندران سفید نی‌ریز نیز باز بودند لیکن بر روی آن‌ها معامله‌ای صورت نگرفت. نماد حق تقدم استفاده‌نشده سیمان داراب به‌منظور عرضه حق تقدم‌های استفاده‌نشده افزایش سرمایه این شرکت برای دومین روز باز بود اما مورد معامله واقع نشد. از میان نمادهای معامله‌شده و بر اساس قیمت آخرین معامله، 4 نماد قاین، فارس و اردبیل مثبت و مابقی منفی بودند حق تقدم سیمان شرق نیز مثبت لیکن سهم این شرکت منفی معامله می‌شد.

حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز جاری به 8 میلیون سهم و ارزش معاملات به 23.5 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 2959 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 6.4میلیارد ریال حدود 27% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با تعداد 1581 هزار سهم به ارزش 5.6 میلیارد ریال (معادل 24% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. سامانه کدال از روز گذشته شاهد انتشار آگهی دعوت به مجمع سیمان اصفهان، تغییرات هیئت‌مدیره سیمان لار سبزوار و آگهی مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت فرآورده‌های سیمان شرق (زیرمجموعه شرکت سیمان شرق) و همچنین پرتفوی سه‌ماهه شرکت سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان بود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان در روز جاری عمدتاً درگیر صف فروش بود. البته نماد در ابتدای وقت معاملات متعادلی را آغاز کرد لیکن پس از گذشت زمان کوتاهی صف فروش تشکیل و تقریباً تا اواخر وقت پابرجا ماند لیکن در ده دقیق باقیمانده، ف فروش جمع‌آوری و نماد متعادل شد. مجموع معاملات این نماد به 1581هزار سهم و به ارزش 5583 میلیون ریال بالغ شد. قیمت پایانی معادل 3549 ریال (129 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.96 و مجموع ارزش بازار شرکت 15971 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران 24 فرد حقیقی و 4 شخصیت حقوقی و فروشندگان 82 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت هم تقریباً شرایط مشابهی ازلحاظ درگیری با صف فروش داشت. این شرکت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 485 هزار سهم به ارزش 2308 میلیون ریال بود. قیمت پایانی برابر با 4845 ریال و کاهش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز گذشته معادل 106 ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 5.46 و مجموع ارزش بازار آن 8479 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 27 نفر حقیقی و 3 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 29 فرد حقیقی بودند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

در روز گذشته در نماد سیمان‌سفید نی‌ریز، شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر و در نماد سیمان شرق و خزر اشخاص حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24