Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: دورزدن تفاهم بانکی و اعمال سود روزشمار ۲۷.۸درصدی در برخی بانک‌ها، ضرورت کاهش نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، علامتی برای خروج از رکود نمی‌بینم، معوقات بانکی ۱۰۰هزار میلیارد تومانی و آدرس غلط مؤسسات پولی برخی از محورهای سخنان مهم قاسمی است.

به گزارش تسنیم؛ او گفت: واقعیت این است که نرخ سود سپرده‌ها افزایش پیدا کرده نه اینکه کاهش یافته باشد.
او با بیان اینکه قبلاً سود سپرده‌های یک ساله 20 درصد بوده و هم اکنون به 22 درصد رسیده است، گفت: آنچه قبلا تفاهم شده بود تا بانک‌ها عمل کنند این بود که نرخ سود سپرده‌های 5 ساله 20 درصد باشد و یک ساله 18 درصد ولی هم اکنون برای سپرده‌های یک ساله 22 درصد سود در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: سال 90 مقرر شده بود که بانک‌ها نرخ 20 درصدی را به سپرده های 5 ساله بدهند اما الآن برای یک ساله 22درصد می‌دهند؛ البته برای سال 92 اتفاقی افتاد که بانک‌ها نرخ‌ها را در قیاس با سال قبل افزایش دهند آن هم به خاطر رقابت با برخی موسسات پولی بود.
او با بیان اینکه تعدادی از بانک‌ها قوانین بسته سیاستی سال 90 را رعایت نکردند گفت: این بانک‌ها به ناچار مجبور به افزایش نرخ سود سپرده‌ها شدند آن هم به این خاطر که موسسات غیرمجاز با نرخ‌های بالا سپرده جذب می‌کردند و بانک‌ها مجبور شدند به خاطر اینکه تنها عامل تبلیغشان نرخ سود سپرده‌ها بود و خدماتشان به گونه‌ای نبود که مشتری را جذب کند با نرخ سود این موسسات رقابت کنند.
قاسمی البته این را هم مورد اشاره قرار داد که بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌ها افزایش داده است نرخ سود بالایی نیز برای تسهیلات خود در نظر گرفته بودند به طوری که نرخ سود 25 درصد، 26 و حتی 24 درصد را اعمال نکرده و نرخ‌های بالایی را از مشتری می‌گرفتند.
او گفت: از اواخر سال 91 این رقابت متأسفانه شدت گرفت و برخی بانک‌های خوب هم مجبور شدند به صورت موردی نرخ‌های سود را بالا ببرند و لی سعی کردند نرم‌های نرخ سود را حفظ و دستورالعمل‌های اصلی را رعایت کنند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد به فشار برخی بانک‌ها که نرخ سود سپرده‌ها را مانند سایر بانک‌ها به صورت نجومی افزایش نداده بودند اشاره کرد و گفت: بد نیست بگویم همین الآن برخی از بانک‌ها با نرخ 27.8 درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند.
قاسمی گفت: الآن متأسفانه این بانک‌ها توافقنامه را انجام نمی‌دهند و به همین خاطر ما می‌خواهیم این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کنیم؛ شاید تنها بانکی که الآن توافقنامه را رعایت می‌کند بانک ما است که با این حساب به ما ظلم می‌شود.
این مقام مسئول بانکی در ادامه گفت: اگر ترکیب نرخ‌های سود سال 90 را با نرخ‌های رقابتی که در برخی بانک‌ها اعمال می‌شود مقایسه کنید مشاهده می‌شود که این بانک‌ها نرخ سود تسهیلات خود را آن طور بالا نبرده‌اند که بخواهند الآن این نرخ را کاهش دهند. این بانک‌ها در اوج شرایطی که نرخ سود تسهیلات بالا رفته 4 الی 5 درصد زیر برخی از بانک‌ها سود می‌گرفتند.
او با اشاره به اینکه شرایط برخی از بانک‌ها به گونه‌ای نیست که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد، درباره نرخ‌های سود سپرده بالا گفت: من الآن بحث بانکی را مدنظر ندارم بلکه آنچه مورد تأکید من است اقتصاد ملی می‌باشد چرا که هم اکنون در شرایط رکود به سر می‌بریم و تقاضا به چند دلیل متزلزل شده است.
این اقتصاددان با تأکید براینکه بالا بردن نرخ سود سپرده‌های یک ساله به 22 درصد درست عکس سیاست‌هایی است که اقتضا می‌کند در رکود تورمی به کار گرفته شود گفت: هم اکنون سپرده گذار به جای میل به مصرف فقط به سمت کسب سود حرکت می‌کند درحالی که در شرایط رکود باید رابطه مصرف و تولید برقرار شود و مصرف تولید را تشویق کند نه اینکه به سمت پس انداز هدایت شود.
مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: بانک‌هایی که نرخ 22 درصدی را در حال حاضر پرداخت می‌کنند عملا در هر ماه نزدیک 24 درصد سود و با درنظرگرفتن معافیت مالیاتی 33 درصد سود به سپرده گذار می‌دهند بنابراین سپرده گذاران 22 درصدی عملا سود 33 درصدی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند به همین خاطر طبیعی است که این سپرده گذار به سمت سرمایه گذاری نمی‌رود و مصرف برای خروج از رکود را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24