Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / سال گذشته حدود 20 میلیون تن سنگ‌آهن به ارزش 1.5 میلیارد دلار از كشور صادر شد؛ رقمی كه شاید سنگ‌آهن را در رتبه سوم ارز‌آوری و صادرات  قرار می‌داد اما دولت را بر آن داشت تا با ارائه طرحی برای وضع عوارض روی این محصول از خام‌فروشی آن جلوگیری كرده و مشوقی برای فرآوری این محصول فراهم كند تا به این ترتیب، زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده برای آن باشد.

بر این اساس وزیر صنایع پیشنهاد عوارض 10 تا 30 درصدی روی صادرات سنگ‌آهن را به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه داد.
این امر شاید شركت‌های صادركننده سنگ‌آهن را بر آن دارد تا با ایجاد واحدهای جدید در راستای فرآوری محصول از خام‌فروشی صرف بیرون آیند.شركت تامین مواد اولیه فولاد صبانور كه از سال 89 بحث‌هایی درباره فرآوری را در برنامه‌های خود قرار داده بود همزمان با ارائه این طرح امروز فاز اول كارخانه كنسانتره یك میلیون تنی خود را افتتاح خواهد كرد.
همچنین واحد 200 هزار تنی «پرعیارسازی‌ تر» این شركت نیز امروز افتتاح می‌شود.
سعید تفضلی، مدیرعامل این شركت كه با عوارض مزبور موافق بوده و حمایت خود را اعلام كرده در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» به تشریح برنامه‌های این شركت پرداخته كه در ادامه می‌خوانید:
 نظر جنابعالی درباره عوارض 10 تا 30درصدی روی صادرات سنگ‌آهن چیست؟
به طور كلی ما با وضع عوارض موافق هستیم و از آن حمایت كرده‌ایم؛ گرچه با آنچه در دولت قبل مطرح شد موافق نبودیم زیرا خلاف منافع ملی بود. در آن زمان عوارض روی كنسانتره وضع شده بود، نه روی سنگ خام و همین باعث شد تولیدكنندگان به دنبال خام‌فروشی سوق داده شوند. اما در دولت جدید كه عوارض روی سنگ‌ خام در نظر گرفته شده، از خام‌فروشی جلوگیری خواهد شد.
اما باید یادآوری كنم كه با توجه به اینكه قیمت سنگ‌آهن متاثر از عوامل زیادی در بازار تعیین می‌شود و به شدت قابل تغییر است، نباید درباره عوارض آن سیستمی ساده‌انگارانه داشته باشیم، بلكه نیازمند یك سیستم هوشمند هستیم، چون در غیر این صورت به طور قطع پس از مدتی وضع عوارض یا ادامه نخواهد یافت یا با مشكل مواجه خواهد شد. به نظرم در نظر گرفتن تجربه دیگر كشورها در زمینه عوارض همچون هند در سال‌های گذشته ضروری است. اكنون كشورهایی همانند اندونزی هم برای جلوگیری از خام‌فروشی بحث عوارض را مطرح كرده‌اند.به هر حال هر عاملی كه منجر به تشویق سرمایه‌گذاران برای فرآوری شود مورد حمایت ما نیز هست.
 قیمت سهام شركت چندی پیش تا مبلغ دو هزار و 500 تومان نیز رشد كرد اما دچار افت شد، دلایل این افت چیست؟
بخشی از این افت متاثر از جهت‌گیری كلی بازار است، اما دلیل دیگر آن را می‌توان كاهش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن دانست. از آنجا كه محصول شركت تاكنون بیشتر صادراتی بوده بیش از دیگر شركت‌هایی كه تولید كنسانتره و گندله دارند تحت تاثیر قرار گرفتیم، ولی امیدواریم در سال آینده با طرح‌های جدیدی كه در حال ایجاد و راه‌اندازی است آسیب‌پذیری كمتری از قیمت‌های جهانی داشته باشیم؛ گرچه با ایجاد طرح‌های گندله‌سازی جهت‌گیری شركت به سوی مصرف‌كنندگان داخلی بوده و از حجم صادرات آن كاسته خواهد شد.
 طرح كنسانتره و گندله‌سازی شركت به كجا رسید؟
بحث‌های مربوط به  فرآوری از سال 89 در صبانور شروع شد. در آن زمان با توجه به اندازه سه معدنی كه در مجموع ذخیره آنها 60 میلیون تن بود احداث كارخانه دو میلیون تنی كنسانتره همانند شركت چادرملو برای ما مقرون به صرفه نبود.
بر همین اساس روی ظرفیت تولید 400 تا 600 هزار تن تمركز كرده و از واحدهایی با این مقیاس بازدید و این كار را هدف قرار دادیم. در حال حاضر یك واحد یك میلیون تنی كنسانتره در معادن شركت در بیجار داریم كه 325 هزار تن آن راه‌اندازی شده و واحد 675 هزار تنی آن نیز در حال نصب است و تا سه ماه آینده به طور آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.
واحد دیگری نیز در همدان به ظرفیت 600 هزار تن داریم كه كار نصب آن آغاز شده و از ماه آینده آزمایشی شروع به كار خواهد كرد.
در همین حال دو واحد گندله‌سازی نیز در دست اجرا داریم؛ یك واحد 550 هزار تنی در همدان است كه واردات ماشین‌آلات آن آغاز شده و ساختمان آن پایان یافته و تا اواخر امسال نصب و راه‌اندازی آن شروع خواهد شد.
همچنین در كنار واحد كنسانتره یك میلیونی بیجار نیز واحد یک‌میلیون تنی گندله‌سازی راه‌اندازی خواهد شد كه هم مذاكرات با چین برای واردات ماشین‌آلات آن و هم كار ساختمان آن را آغاز كرده‌ایم.
بر همین اساس امروز فاز اول كارخانه كنسانتره یك میلیون تنی شركت افتتاح شده و از مراحل پیشرفت فاز 2 و واحد 900 هزار تنی گندله‌سازی نیز بازدید خواهد شد.
در همین حال واحد فرآوری 200 هزار تنی «پرعیار‌سازی» امروز افتتاح می‌شود. این واحد ذخایر هماتیت معدن را با پرعیارسازی به عیار 60 می‌رساند.
همچنین در راستای كمك‌های صبانور به بخش‌های مختلف از جمله كمك به توسعه روستاها، جاده، مدرسه و... مدرسه‌ای با هماهنگی نوسازی مدارس استان كردستان در یكی از روستاهای نزدیك به كارخانه با هزینه 400 میلیون تومان از سوی شركت ساخته شده كه امروز افتتاح می‌شود.
 طرح كوره بلند شركت برای تولید فروآلیاژها در چه مرحله‌ای است؟
كار تبدیل كوره بلند اسدآباد به فرومنگنز به پایان رسیده و دنبال راه‌اندازی آن هستیم. گرچه مسوولان از سال 90 تاكنون وعده‌های زیادی در این مورد دادند اما هیچ یك عملی نشد و در آخرین مرحله درخواست كردیم تا به این شركت سرمایه در گردش اختصاص دهند تا مواد اولیه خود را تهیه كند. در حال حاضر كارخانه آماده راه‌اندازی است و ماه گذشته پروانه بهره‌برداری آن صادر شده و مدیران در انتظار تسهیلات هستند.
 برنامه‌ای برای توسعه یا خرید معادن جدید دارید؟
بحث توسعه در هیات مدیره به تصویب رسیده كه بر این اساس علاوه بر استخراج آهن، در فلزات دیگر نیز به ویژه مس فعال شویم و به ثبت محدوده و انجام كار اكتشافی یا تملك پروانه اقدام كنیم.
در مورد آهن نیز همین برنامه را داریم به ویژه در نظر داریم در محدوده معادن فعلی توسعه ایجاد كنیم. در این زمینه قرار شده هلدینگ «سرمایه‌گذاری معادن و فلزات» مذاكراتی را با ایمیدرو و شركت تهیه و تولید مواد معدنی انجام دهد.
 وضعیت حمل‌ونقل شركت به چه صورت است؟
در طول 4 سال گذشته دو شركت در زمینه حمل‌ونقل در همدان و كردستان راه‌اندازی كردیم.
پایانه حمل‌ونقل حسن‌آباد بیجار كه 51 درصد سهامش متعلق به صبانور است و كار حمل سنگ‌آهن را انجام می‌دهد.
همچنین پایانه دیگری در صالح‌آباد همدان داریم كه نزدیك به 100 درصد سهام آن به صبانور اختصاص دارد و حمل محصولات از همدان به بندر امام از این پایانه صورت می‌گیرد.
از سویی نخستین شركتی بودیم كه حمل‌ونقل ریلی را از ملایر برای بندر امام شروع كردیم.
با توجه به ظرفیت‌های خوبی كه قرار است برای فولاد در كشور ایجاد شود، بخش حمل‌ونقل به عنوان گلوگاه صنعت مطرح است و به همین دلیل صبانور درصدد توسعه حمل‌ونقل ریلی است. بنابراین صبانور به دنبال توسعه خط آهن در منطقه غرب و نزدیكی به معادن شركت است كه در پی این موضوع به دنبال خرید واگن اختصاصی هستیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24