Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دولت یازدهم در حالی فعالیت خود را شروع کرد که «نفت» اوضاع و احوال خوبی نداشت و با اعمال تحریم ها، شرایطی به وجود آمده بود که تولید و همچنین میزان فروش به پایین ترین حد ممکن خود برسد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،دقیقا به همین دلیل است که «تغییر در شرایط نفت» به یکی از اصلیترین مطالبات عمومی از دولت حسن روحانی تبدیل شده است و به همین دلیل شاهد این هستیم که وزارت نفت و خارجه هماهنگی لازم را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از طریق «دیپلماتیک» رونق را به بازار ایران برگردانند.
دکتر نرسی قربان متخصص حوزه اقتصاد انرژی است،  تحصیلات وی در مقاطع ‏لیسانس در دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۳۴۳ شروع شده و با اخذ مدرک دکترای اقتصاد انرژی از دانشگاه لندن، در سال ‏‏۱۳۵۶ خاتمه می‌یابد.
«کشورهایی که صادارت عمده‌شان نفت است، باید دستگاه خارجی خود را در خدمت آن قرار بدهند و تصمیم‌های دیپلماتیک خود را با در نظر گرفتن بازار جهانی نفتشان اتخاذ کنند..»
این  صاحبنظر و استاد اقتصاد انرژی با گفتن این جملات، تاکید دارد که نفت «مهم» ی است که تحت هیچ شرایطی نباید با بی‌توجهی مواجه شود.
اکونیوز:حتما قبول دارید که نفت جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد

صد در صد! ایران کشوری نفت خیز است و در بازارجهانی جایگاه مهمی را در اختیار خود می بیند.
به هرحال تصمیم گیری های غلط و همچنین ندانم کاری هایی مشاهده شد که باعث شد بازار ایران در نفت با خطر مواجه شود و میزان فروش به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. اما با توجه به تغییرات به وجود آمده می توان اینطور گفت که وضعیت صنعت نفت کشور در آینده‌ای نه چندان دور تحولات زیادی را به خود خواهد دید. 
روی کار آمدن تفکر منطق گرایی باعث شده تا  نوعی خوش بینی منطقی درباره نفت و گاز در جامعه به وجود بیاید.
اکونیوز: چه اشتباهاتی نفت را در آن برهه از زمان با تهدید مواجه کرد؟

چون به طور مستقیم با امور اجرایی در حوزه نفت رابطه ای نداشتم، نمی‌توانم اظهارنظر خاصی در این رابطه داشته باشم. اما واقعیت این بود که تولید نفت پایین آمده بود و همچنین مشکلات عدیده داخلی و بین المللی بازار نفت ایران در جهان را تحت تاثیر خود قرار داده بود.
اکونیوز:برخی اینطور می گویند که وزارت خارجه هم باید خودش را مکلف بداند تا منافع نفتی را پیگیری کند. نظرتان در این رابطه چیست؟

کشورهایی که صادارت عمده‌شان نفت است، باید دستگاه خارجی خود را در خدمت آن قرار بدهند و تصمیم‌های دیپلماتیک خود را با در نظر گرفتن بازار جهانی نفتشان اتخاذ کنند. دیپلماسی همیشه باید در راستای منبع درآمد کشور تلاش کند. این در شرایطی است که در چند سال همه چیز برعکس شد و تحرکات بین المللی دولت گذشته فروش نفت را به حداقل ممکن رساند و دقیقا به همین دلیل است که از دولت جدید انتظار می‌رود تا «رونق بازار جهانی نفت» را به عنوان یکی از اصلیترین اهداف خود در دستور کار قرار بدهد. چرا که نفت منبع اصلی درآمد نفت است و به همین دلیل باید به طور کامل جدی گرفته شود.
اکونیوز:وزیر نفت در روزهای ایتدایی، وعده تولید نفت 5 میلیونی را داد. این هدف، هدفی ممکن است یا غیر ممکن؟

زمانی که ایشان در سال ۸۴ وزارت نفت را به وزیر بعدی تحویل داد، تولید نفت ایران حدود ۴ میلیون بشکه بود که او با تولیدی به مراتب کمتر از این دوباره امور نفت را به عهده گرفت. درباره وعده داده شده هم باید گفت، ایران به راحتی می‌تواند تولید خود را به ۴ میلیون بشکه برساند، اما برای رسیدن به آمار ۵ میلیون بشکه شرایطی باید محقق شود.
برای رسیدن به این مهم که حتما تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، لازم است تاکید شود که "تعامل با دنیا" راهی است که می تواند ما را در بحث رونق بازار نفت و هر مساله دیگری به اهداف تعیین شده مان برساند. پس باید اصل بر تعامل و برقراری رابطه با دنیا باشد تا بتوانیم از طریق تحرکات دیپلماتیک در بازار جهانی نفت جایگاه ممتازی را از آن خود ببینیم. به هر حال واضح است که اگر جمهوری اسلامی با دنیا تعامل داشته باشد، خارجی‌ها حاضر می‌شوند که در بازار انرژی ایران سرمایه گذاری کنند و از این طریق سرمایه زیادی تزریق می‌شود. دومین اثر هم این است که می‌توانیم از تکنولوژی روز بهره ببریم و همچنین بتوانیم از تخصص متخصصان به نام و شناخته شده جهان استفاده کنیم. پس باید اینطور نتیجه گیری کرد که تعامل با دنیا سه فاکتور سرمایه، تکنولوژی و تحصص را به صنعت انرژی ایران تزریق کند.
اکونیوز:به نظر شما چه مسایلی باید اولویتهای نفتی دولت جدید را به خود اختصاص بدهند؟
در شرایطی که تحریم هایی متعدد به کشور تحمیل شد، شرایط دشواری را تجربه کردیم اما به دلیل وضعیت به وجود آمده شرکتهایی ایجاد شدند که بیشتر کارهای نفت و گاز را انجام دادند. دولت باید با در نظر گرفتن منابع مالی لازم شرایطی به وجود بیاورد تا آن‌ها همچنان بتوانند فعال باشند و از این طریق استقلال را در صنعت انرژی محقق کنند. همچنین باید این را حتما در نظر داشت که دولت تحت هر شرایطی خود را موظف و مکلف به ایین ببیند که سرمایه‌های لازم برای نفت و گاز جذب شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24