Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه بورس، بانك و بیمه موج كاهش ارزش معاملات در بازار سهام در كلیت بازار سرمایه شكل گرفته و همراه با روند نزولی قیمت سهام اكثر شركت‌های بورسی، شاخص كل نیز با افت حدود 403 واحدی به محدوده 74 هزار واحدی سقوط كرد‌.

در جریان معاملات روز گذشته در پی افت سهام گروه‌های پتروشیمی، بانكی، پالایشی، تجهیزات، مخابرات و فولاد، نماگر بازار سرمایه با ثبت افت 0.5 درصدی به مرز 74 هزار واحد ورود كرد و در رقم 74 هزار و 836 واحدی ایستاد تا به‌این ترتیب بی انگیزگی و نگرانی سرمایه‌گذاران از حضور در بازار سرمایه بیشتر نمایان شود. این در حالی است که روز گذشته ارزش معاملات نیز به زیر 100 میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات روز گذشته پالایش نفت بندرعباس با تاثیر منفی بیش از 77 درصدی و هلدینگ خلیج فارس نیز با تاثیر منفی بیش از 57 واحدی، بیشترین نقش را در نوسان شاخص داشتند و در كنار آن نزول قیمت سهام مپنا موجب كاهش 37 واحدی نماگر بازار سرمایه شد و در نهایت با تاثیر معاملات بانك صادرات، مخابرات، ملی مس ایران، بانك اقتصاد نوین دماسنج اقتصادی بازار سرمایه به كانال 74 هزار واحدی سقوط كرد.برخی كارشناسان بازار سرمایه علت اصلی این روند كاهشی را ابهامات موجود در بازار می‌دانند و معتقدند كه بورس در صورت عدم رفع ابهامات موجود در صنایع مختلف ناشی از مشخص نبودن میزان افزایش قیمت فروش محصولات، همچنان با ركود مواجه خواهد بود.
به‌عقیده مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، با گذشت سه ماه از سال جاری و اجرای مرحله دوم قانون هدفمند كردن یارانه‌ها تاكنون موضوع افزایش قیمت فروش محصولات در صنایع مختلف همچون خودرو، سیمان، مواد لبنی و غذایی و سنگ‌آهن مشخص نشده و همچنان سایه ابهامات بر سر این صنایع سنگینی می‌كند و هر یك از گروه‌های مختلف بورسی منتظر تعیین تكلیف قیمت‌های جدید هستند.
به گفته سیدفرهنگ حسینی، بر همین اساس می‌توان گفت عدم رفع ابهامات مذكور پیرامون صنایع در كنار عدم تلاش و همت دولتمردان و متولیان بازار سرمایه جهت خروج از ركود شكل گرفته در بازار سرمایه بیش از پیش به وضعیت نابسامان فعلی دامن می‌زند.
در حوزه اخبار وضعیت سیاسی كشور نیز خبرهای خوبی پیرامون مذاكرات معاون وزیر امور خارجه با تیم كارشناسی گروه 1+5 كه طی 2 روز اخیر برگزار شد نیز منتشر شد كه البته سهامداران حتی نیم نگاهی نیز به این اخبار نداشتند.افزون بر این در چند ماه اخیر مشاهده می‌شود كه بازار سرمایه هیچ حامی متعهدی ندارد و لذا بورس همچنان بی‌ثبات به حركت خود ادامه می‌دهد.از سوی دیگر بازار این روزها در كمبود نقدینگی به سر می‌برد ودر واقع ابهامات سیاسی و اقتصادی فراوان موجود در حال حاضر موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران، احتیاط بیشتر و در نهایت جمع‌آوری نقدینگی آنها از بازارها شده است.
به گفته وی برخی كارشناسان نیز عامل دیگر این افت را رفتار غیر‌منطقی سهامداران عمده و حقوقی‌های بزرگ در بازار می‌دانند كه در چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه را به جای حمایت از سهام شركت‌های زیرمجموعه داشته‌اند و در واقع ادامه این رفتار از جانب حقوقی‌های بزرگ به هر دلیلی كه انجام می‌شود در بلندمدت به اعتماد بازار ضربه می‌زند و لذا باید متولیان بازار به‌یك اقدام عملی و محسوسی در این خصوص بیندیشند و از ادامه عرضه‌های بی‌محابا از جانب حقوقی‌ها بكاهند.
حسینی افزود: اما با این حال در سومین روز نمایشگاه بورس، بازار سرمایه روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد؛ لیدرها و سهام‌های شاخص بازار با روند نزولی و كاهش قیمت روبه‌رو شدند. گروه پالایشی پس از رشد هفته گذشته، بار دیگر اصلاح قیمتی را شاهد بود. ابهام در این گروه همچنان وجود دارد و شركت‌های پالایشی هنوز صورت مالی سال 1392 خود را ارائه نكرده‌اند و نماد پالایشگاه‌های تهران و اصفهان با وجود برگزاری  مجمع و تصویب افزایش سرمایه همچنان بسته‌اند. گروه خودرویی همچنان تحت تاثیر اخبار افزایش نرخ و تكذیب آن است. با وجودی كه شایعات متعددی روز گذشته گروه خودرویی را مثبت كرده بود با این حال صف خرید عرضه شد، اما بازار امروز تحت تاثیر تكذیبیه‌های منتشر شده از سوی شورای رقابت، منفی بود. در این خصوص معاون ناشران بورس تهران اظهار کرد كه خودرویی‌ها فعلا متوقف نمی‌شوند‌؛ امیرحمزه مالمیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه در پاسخ به این سوال كه چرا نمادهای خودرویی همانند نمادهای پتروشیمی به دلیل امكان تعدیل‌های با اهمیت متوقف نمی‌شوند، اظهار کرد: شركت پتروشیمی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید نرخ بیشتری بابت خوراك‌شان دریافت می‌كردند.
وی ادامه داد: اخبار حول محور شركت‌های پتروشیمی در مجلس به تصویب رسیده بود، اما در خصوص قیمت خودرو اظهارنظرهای فراوانی می‌شود و نرخ‌های متفاوتی تاكنون اعلام شده است اما هیچ كدام قطعی نشده است.
معاون ناشران بورس تهران در پاسخ به این سوال كه آیا این نمادها در صورت تصویب شورای رقابت متوقف خواهند شد یا خیر، گفت: در صورتی كه تا 20 درصد در سود این شركت‌ها اثرگذاری داشته باشد، این نمادها برای اعلام تاثیر دقیق آن متوقف خواهند شد.
حسینی، همچنین با اشاره به جزئیات روند معاملات دیروز اظهار كرد: در معاملات دیروز مخابرات و همراه نیز پس از رشد هفته گذشته، اصلاح قیمت را تجربه كردند، رسیدن به نقطه مقاومت تكنیكی از دلایل برگشت قیمت سهام بود. این گروه در انتظار افزایش تعرفه و صدور مجوز نسل سوم به دو اپراتور دیگر از جمله همراه اول است.
وی ادامه داد: گروه پتروشیمی نیز در روند منفی بازار، كاهش قیمت را تجربه كرد؛ هلدینگ خلیج فارس با توجه به حجم مبنای بالا، كاهش اندكی را تجربه كرد. عمده پتروشیمی‌های دیگر بازار معاملات كم حجم و نزولی را تجربه كردند.
پاكشو پس از حدود 75 روز پس از عرضه اولیه، در 50 تومانی قیمت عرضه اولیه قرار دارد.
حسینی در ادامه گفت: گروه بانكی برخلاف اولین روز نمایشگاه، روند منفی به خود گرفت و به جز صف خرید در یكی از نمادها، در سایر نمادها منفی و حتی صف فروش را تجربه كرد. بانك صادرات نیز به محدوده 900 ریال رسید.خروج انرژی سپهر از پروژه‌های پتروشیمی پتانسیل‌های رشد سودآوری و ارزش دارایی‌های بانك صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.
این كارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بلوك یك درصد عرضه شده توسط خصوصی‌سازی، خریداری نداشت. این بلوك با توجه به شرایط نقد و اقساط، بهای تمام شده بسیار پایینی دارا بود، با این حال حدود 490 میلیون سهم آن به صورت بلوكی در بازار معامله شد.
وی گفت: فولاد ارفع نیز پس از برگزاری مجمع و عدم تقسیم سود به دلیل زیان دهی، با وجود دامنه نوسان 50درصد، با كاهش 4درصد قیمت بازگشایی شد. حسینی درخصوص تسهیلات مسكن نیز اظهار کرد: تسهیلات مسكن سبز پوش بوده‌اند و تلاش‌های متعدد سازمان بورس و فرابورس برای كنترل قیمت این ابزار تامین مالی وام خرید مسكن، هنوز بی نتیجه مانده است و ظاهرا شورای عالی بورس نیز قصد ورود به موضوع و كنترل قیمت تسهیلات را دارد. وی در ادامه گفت: گروه غذایی، دارویی و سیمانی نیز روند نزولی ادامه داری را تجربه می‌كنند. دولت با هرگونه افزایش قیمت پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی مخالف است و انتظار می‌رود تا پایان ماه رمضان اجازه افزایش قیمت داده نشود. سیمان نیز با موجودی بالای كارخانجات در محدوده 15 میلیون تن روبه‌رو است. حسینی در ادامه افزود: اما در حاشیه این موضوع، شایعاتی در خصوص افزایش دامنه نوسان برخی محصولات پتروشیمی در بورس كالا شنیده می‌شود كه می‌تواند منجر به كاهش قیمت بورس كالا و بازار آزاد شود. از سوی دیگر، قیمت فلزات در بورس كالا روند خنثی و ضعیفی را دنبال می‌كند‌. نماد گروه فولادی و سنگ‌آهنی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.
وی معتقد است: با توجه به رسیدن به اواخر فصل مجامع برخی شركت‌ها، تعداد نمادهای متوقف افزایش داشته و توجه سرمایه‌گذاران به مجامع شركت‌ها معطوف شده است و همزمانی برگزاری نمایشگاه بورس در روزهای كاری این هفته، كانون توجه بسیاری از فعالان و مدیران بازار سرمایه را به سوی نمایشگاه تمركز ساخته است.  حسینی ادامه داد: این در حالی است كه انتظار برخی از سرمایه‌گذاران روند مثبت بازار در روزهای نمایشگاه بوده كه محقق نشده و این امر حجم معاملات را تحت تاثیر قرارداده است و حجم معاملات بازار همچنان ضعیف و زیر 100 میلیارد تومان بوده است. دیروز بانك صادرات با دادوستد حدود 500 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و به‌این ترتیب حجم كل معاملات به استثنای مبادلات وبصادر به 280 میلیون سهم رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24