Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در سال 92 حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه حدود 5 میلیارد و 220 میلیون دلار بوده است و با در نظر گرفتن تاکید رئیس جمهور بر دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، روحانی در فکر تجارت 10 میلیارد دلاری با ترکیه است.

به گزارش نامه نیوز، تقریبا یک سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سپری می شود و این روزها علاوه بر حوزه سیاست خارجی، فضای اقتصادی کشور نیز روزهای متفاوتی را تجربه می کند و مسئولان دولت تدبیر و امید به دنبال توسعه روابط اقتصادی کشور در مجامع بین المللی هستند.
در شرایطی که در حوره سیاست خارجی دولت یازدهم عملکرد موفقی داشته و توافق اولیه با گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای حاصل شد و این روزها نیز بحث درباره دستیابی به توافق نهایی هسته ای مطرح است اما در حوزه روابط تجاری ایران با سایر کشورها اقدامات قابل توجهی انجام داده و در این مدت بسیاری از کشورهایی که در سال های اخیر حجم مبادلات اقتصادی خود را با ایران کاهش داده بودند این روزها به دنبال حضور مجدد در بازار ایران هستند.
در همین رابطه نیز هفته گذشته بزرگترین هیات اقتصادی از کشور امارات به ایران آمدند و درباره توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور به توافقات قابل توجهی نیز دست یافتند.
توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر در شرایطی در دستور کار دولت قرار گرفته است که گستردگی وسعت ایران موجب شده تا با کشورهای زیادی که پتانسیل سودآوری و توسعه اقتصاد ایران را دارند مرز مشترک داشته باشیم و نگاهی به عملکرد دولت در این حوزه این موضوع در اذهان تداعی می شود که دولت توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه را به دلیل هزینه کمتر نسبت به سایر کشورها و سرعت در روابط تجاری در دستور کار خود قرار داده است.
نمونه بارز این موضوع نیز اخبار مختلفی است که در ماه های اخیر درباره توافق های اقتصادی ایران با کشورهای همسایه است که بازتاب های فراوانی را به همراه داشته و یکی از اصلی ترین این اخبار نیز صادرات گاز ایران به ترکیه بوده است که روز گذشته وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، هیئت ایرانی پیشنهاد اضافه کردن شرط های جدیدی به قرارداد گازی را مطرح کرد که بر اساس آن قیمت گاز می تواند کاهش یابد، اما این شرایط برای آنکارا نامطلوب هستند.
دستاوردهای سفر دو روزه به ترکیه
اما درباره توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه در یکسال گذشته رفت و آمد های متعددی صورت گرفته که در صدر این رفت و آمدها می توان به سفر حجت الاسلام حسن روحانی با 90 تاجر ایرانی به ترکیه اشاره کرد که روز گذشته این سفر به پایان رسید و رئیس جمهور در تشریح دستاوردهای این سفر اعلام کرد که در زمینه مسایل دو جانبه اراده دو کشور به توسعه روابط و رساندن سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به حدود دو برابر وضع فعلی است، برای این کار در دیدارهای خصوصی با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه و هم در نشست شورای همکاری های راهبردی صحبت کردیم که میزان مبادلات به دو برابر ارتقاء پیدا کند.
روحانی همچنین به فروش انرژی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفته است در این باره مفصل راجع به برق و گاز و نفت بحث شد و درباره اینکه فرمول تعیین قیمت چگونه باشد هم در شورای عالی بحث شد و دو وزیر نفت ایران و انرژی ترکیه پس از پایان جلسه شورا نیز تا دیر وقت بحث های خود را ادامه دادند که فکر می کنم امکان رسیدن به توافق در هفته های آینده وجود داشته باشد.
موضوع توسعه روابط بخش خصوصی ایران و ترکیه از دیگر مسائل مطرح شده در سفر دو روزه روحانی در سفر به آنکارا بود که رئیس جمهور در این رابطه اعلام کرد برای اولین بار با حضور دو رییس جمهور در اتاق بازرگانی ترکیه مباحث بسیار خوبی مطرح شد، درباره جزییات همکاری بخش خصوصی دو طرف و اینکه تجار ما چگونه می توانند در ترکیه فعالیت داشته باشند و بالعکس که به اعتقاد همه جلسه بی نظیری در تاریخ دو کشور بود. تصمیم دولت و تقاضای دنیای امروز بر این است که بخش خصوصی باید فعال شود و دولت عمدتا باید تسهیلات لازم را آماده کند. البته بخش های ویژه ای است که دولت باید سرمایه گذاری کند.
ترکیه؛ دروازه ورود ایران به اروپا
اما موضوع قابل توجه درباره روابط ایران و ترکیه موقعیت استراتژیک ترکیه برای ایران است که به نوعی به عنوان دروازه اروپا برای ایران تلقی می شود و موقعیت مناسبی برای صادرات کالای ایران به اروپا است که روحانی در این رابطه اعلام کرده است تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم برای اینکه چگونه حمل و نقل را گسترش دهیم و مشکلات را چگونه حل و فصل کنیم. ایران با احداث ۱۴۰ کیلومتر خط آهن و ترکیه نیز با ساخت ۲۱۰ کیلومتر راه آهن می توانند خلیج فارس را از طریق خط آهن به مدیترانه و دریای سیاه متصل کنند.
این مسائل در شرایطی مطرح شد که رئیس جمهور در سفر دو روزه به آنکارا بارها به توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و برای تسریع در گسترش روابط اقتصادی دو کشور در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی ترکیه و فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ایران شرکت کرد و در آن نشست اعلام کرد که اقتصادهای ایران و ترکیه می توانند به عنوان دو اقتصاد بزرگ و قدرتمند نه در جایگاه رقیب بلکه به عنوان مکمل یکدیگر فعالیت کنند.
روحانی همچنین تاکید کرد روابط بانکی و حمل و نقل و زمینه سازی برای حضور سرمایه های ترکیه در ایران و سرمایه های ایران در ترکیه می توانند به عنوان مبانی و زمینه هایی برای توسعه روابط دو کشور باشند.
اما یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در سفر روحانی به ترکیه واسطه قرار گرفتن این کشور میان ایران و اروپا بود و این که کالاهای مختلف ایران به خصوص در حوزه انرژی از طریق این کشور به اروپا صادر شود و در همین زمینه نیز بحث ساخت 210 کیلومتر راه آهن که می تواند خلیج فارس را به مدیترانه و دریای سیاه متصل کند مطرح شد و روحانی با اشاره به اینکه فاصله راه آهن شما و ما فقط ۳۵۰ کیلومتر است، تصریح کرد ما در حال طراحی راه آهنی هستیم که از دریای عمان و بندر چابهار خط ریلی ما را به چین متصل کند. در سال جاری همچنین راه آهن ما از طریق ترکمنستان به قزاقستان و کل منطقه "سی آی اس" متصل خواهد شد و به زودی در سال بعد راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد و چرا راه آهن ایران به راه آهن کشور دوست و برادر ما متصل نشود؟.
روحانی تاکید کرد این کار سنگینی نیست نه برای ایران و نه برای ترکیه. اراده و تصمیم لازم برای اتصال همه رگ هایی که می تواند پمپاژ اراده دو طرف از قلب دو ملت به تمام رگ های نه تنها دو کشور بلکه منطقه و جهان را ساری و جاری بسازد، وجود دارد.
از نکات مطرح شده دیگر در این سفر بحث حجم روابط اقتصادی میان دو کشور بود که رئیس جمهور حجم فعلی مبادلات را قابل قبول ندانسته و اعلام کرد اراده و برداشتن موانع با دولت ها و اجرا با شما اتاق های بازرگانی دو کشور است.
نگاهی به حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه
در شرایطی رئیس جمهور حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه را نامطلوب عنوان کرده است که حجم صادرات ایران به ترکیه در سال 84 حدود 205 میلیون دلار، در سال 85 حدود 326 میلیون دلار، در سال 86 حدود 565 میلیون دلار، در سال 87 حدود 530 میلیون دلار، در سال 88 حدود 592 میلیون دلار، در سال 89 حدود یک میلیارد دلار، در سال 90 حدود یک میلیارد و 430 میلیون دلار، در سال 91 حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار و در سال 92 نیز حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.
همچنین حجم واردات کالا از ترکیه در سال 84 حدود 850 میلیون دلار، در سال 85 حدود 880 میلیون دلار، در سال 86 حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار، در سال 87 حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار، در سال 88 حدود 2 میلیارد دلار، در سال 89 حدود 2 میلیارد و 450 میلیون دلار، در سال 90 حدود 3 میلیارد دلار، در سال 91 حدود 3 میلیارد و 770 میلیون دلار و در سال 92 نیز حدود 3 میلیارد و 620 میلیون دلار بوده است.
در سال 92 حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه حدود 5 میلیارد و 220 میلیون دلار بوده است و با در نظر گرفتن تاکید رئیس جمهور بر دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، روحانی در فکر تجارت 10 میلیارد دلاری با ترکیه است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24