Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سنا: وزیر نفت روز گذشته در صحن علنی مجلس، مجلس با ارایه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: نخستین برنامه ای که در جهت اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی به نگارش درآمد، افزایش ظرفیت نفت خام با تاکید بر میدان های مشترک است.

زنگنه اظهار داشت: این برنامه ناظر بر تحقق سیاستی است که رهبر معظم انقلاب در بند 14 این سیاست ها ابلاغ کردند که بر اساس آن حفظ و توسعه ظرفیت های تولید نفت بویژه در میادین مشترک با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع مد نظر است.

وزیر نفت گفت: برنامه دوم تدوین شده، افزایش تولید و برداشت گاز طبیعی با تاکید بر میدان های مشترک گازی است که در مورد سیاست های ابلاغی تحت عنوان حفظ و توسعه ظرفیت های تولید گاز بویژه در میادین مشترک بویژه با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع و سیاست مربوط به افزایش صادرات گاز و بالا بردن صادرات برق است.

زنگنه، جهش در افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی را برنامه دیگر این وزارتخانه دانست و گفت: این برنامه ناظر بر تحقق افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، بالابردن صادرات محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی را برنامه چهارم این وزارتخانه برای تحقق بندهای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست.

وی با اشاره به ملاقات چندی پیش نمایندگان با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر اینکه باید برای اجرایی شدن این سیاست ها اقدام عملی صورت گیرد، به تشریح برنامه های وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: اولین برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام و معیانات گازی و تاکید بر میادین مشترک است.

به گفته زنگنه در این راستا ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کارون 700 هزار بشکه افزایش می یابد و همچنین ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک در دستور کار خواهد بود.

زنگنه افزود: همچنین ظرفیت تولید معیانات گازی با اولویت پارس جنوبی تا رسیدن به برداشت یک میلیون متر مکعب در روز و همچنین افزایش بازیافت تا سطح 3750 را تعهد می کنیم و حتی در شرایطی که تحریم ها ادامه داشته باشد، ان شاالله می توانیم تا انتهای سال 96 به ظرفیت 5.7 میلیون بشکه در روز برسیم.

به گفته وی 700 هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت، یک میلیون بشکه افزایش معیانات گازی و با در نظر گرفتن سطح تولید فعلی شاهد 2.5 میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات نسبت به شرایط فعلی خواهیم بود.  وی افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی را از دیگر برنامه های وزارت نفت به منظور اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در این راستا تامین خوراک پتروشیمی از طریق طرح های پارس جنوبی، بازیافت، ان جی ال، بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین حمایت از توسعه بخش های میان دستی و پایین دستی و به کارگیری تکنولوژی های جدید که گاز طبیعی را به پروپیلن تبدیل می کند ظرفیت پتروشیمی از 25 میلیارد دلار فعلی به 80 میلیارد دلار افزایش می یابد و در آن موقع است که در منطقه و جهان حرفی برای گفتن خواهیم داشت و این امر علاوه بر مباحث اقتصادی برای قدرت ما، اشتغال و امنیت هم مهم است.

وزیر نفت افزایش تولید و صادرات فراورده های نفتی را برنامه دیگر وزارتخانه متبوع خود در راستای خود اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تعهد می دهیم در مرحله اول همه معیانات تولید را از طریق احداث پالایشگاه به فراورده تبدیل کنیم و ظرفیت پالایش نفت خام را به دو میلیون بشکه برسانیم.

به گفته وی پالایش معیانات 360 هزار بشکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 120 هزار بشکه در پالایشگاه دوم خلیج فارس و 480 هزار بشکه در هر طرح پالایشگاه پارس جنوبی پالایش خواهد شد.

به گفته وی رسیدن به ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 800 هزار بشکه به سه میلیون بشکه در روز از اهداف وزارت نفت است.

زنگنه ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و گاز را از تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه وزارت نفت در راستای اجرایی شدن این سیاست ها عنوان کرد و گفت: در این راستا از مشارکت مالی در احداث پایانه ها و پالایشگاه های خارجی و همچنین زنجیره تولید در بازارهای هدف با تمرکز بر آسیا و تضمین برداشت از ایران در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای تضمین امنیت تقاضا باید مشتریان را متعدد کنیم و به مشتری خاصی اتکا نکنیم ضمن اینکه باید بازارهای بورس انرژی را تقویت کنیم.

وزیر نفت در ادامه به راهبردهای کلیدی که باید در این زمینه مد نظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: اولین نکته این است که در همه طرح ها باید سیاست های کلی اصل 44 با اتکای به بخش خصوصی و سرمایه گذاری و مدیریت بهره برداری در بخش های پایین دستی تاکید شود و دومین نکته این است که در اجرای این سیاست ها باید سیاست های کلی اصل 44 مد نظر قرار گیرد و روش هایی اتخاذ شود که نتیجه آن به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در این صنعت و ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط از این صنعت را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: بورس و همچنین فرابورس می تواند با استفاده از سرمایه های خرد طبقات کم درآمد و متوسط جامعه در شکل گیری ساختار سرمایه این شرکت ها موثر باشد که این سیاست با تمام الزامات سیاست اقتصاد و بازار هم هماهنگی دارد و با تمام وجود به آن اعتقاد داریم.

به گفته وی این امر باعث استفاده از سرمایه های خود در این صنعت شده و همچنین کم درآمدها هم احساس مشارکت خواهند کرد ضمن اینکه نباید سود حاصله از این سرمایه گذاری ها فقط به عده خاصی داده شود.

زنگنه اضافه کرد: الان با 40 میلیارد دلار درآمد کشور را اداره می کنیم در حالی که رقم 400 تا 500 میلیارد دلار درآمد خالص نفت طی سال های آتی می توان هزار تا 1500 میلیارد دلار پول از طریق فاینانس فعال کرد که باید از همین الان اتاق فکری بین دولت و مجلس شکل بگیرد و بخشی از این پول به صندوق توسعه ملی برود و از آنجا وارد بخش های مولد شود که در غیر این صورت هاضمه بودجه عمومی کشور بالا است و اگر همه منابع را هم بخورد باز هم می گوید که کم است.

زنگنه خاطرنشان کرد: این برنامه ای که ارایه شد با فرض ادامه تحریم ها عنوان شده است و به جز پتروشیمی که نیازمند 70 میلیارد دلار سرمایه به فاینانس است که ممکن است نتوانیم منابع آن را از صندوق توسعه ملی تامین کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی که کشور را به انزوا ببرد، نیست بلکه کشور را برون گرا کرده و وارد مبادلات بین المللی می کند.

وزیر نفت اضافه کرد: تولید 5.7 میلیون بشکه نفت، هزار میلیون متر مکعب گاز و 80 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی باعث شکل گیری اقتصاد قوی و مقتدری می شود که قابل صرف نظر کردن نخواهد بود. این اقتصاد، اقتصاد قدرتمند و درون زایی است که برون گرا بوده و باید قدردان مقام معظم رهبری باشند که پرچم توسعه و پیشرفت کشور را به دست گرفته است و این سیاست ها برای من به منزله فرصت طلایی برای رسیدن به اهداف آرمانی صنعت نفت و عبور از چالش ها و تنگناها است.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست ها در کنار سیاست های اصل 44 می تواند ما را به سمت اهداف صنعت چشم انداز هدایت کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24