Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه روز جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس‌کل بانک مرکزی و اصحاب بازار سرمایه گشایش یافت و تا حدودی فضای آغازین معاملات تحت‌الشعاع نمایشگاه مزبور بود. ازآنجاکه هم وزیر امور اقتصادی و دارایی و هم رییس‌کل بانک مرکزی در سخنرانی خود به بحث افزایش سرمایه بانک‌ها، کاهش احتمالی نرخ سپرده قانونی و تأدیه بدهی‌های دولت به بانک‌ها حداکثر ظرف دوره زمانی سه‌ساله پرداختند، درنتیجه صنعت بانکداری تا حدود زیادی توجهات بازار را به سمت خود جلب کرد. البته امروز مقارن با بازگشایی نماد بانک‌های مهمی چون پارسیان و اقتصاد نوین هم بود. ضمناً روز ۲۰ خردادماه جاری ۱٪ از سهام بانک صادرات ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی به بهای هر سهم ۱۰۰۰ ریال (به وکالت از بدهکاران حقیقی و حقوقی سازمان مزبور) به فروش می‌رسد. به‌جز بانک‌ها می‌توان گفت در سایر صنایع و نمادهای مطرح، خبر خاصی نبود و معاملات کم‌حجم و فضای بازار کسالت‌آور بود. اخبار ضدونقیضی نیز در خصوص تمدید بخشنامه عدم افزایش قیمت به گوش می‌رسد.

در خصوص صنایع لبنی و خودرو هم بحث‌های موافقت و مخالفت با افزایش قیمت به‌طور پراکنده منتشر میشود. ظاهراً امروز جلسه صنعت سیمان برای افزایش قیمت نیز برگزار نشد. دراین‌بین شایعاتی هم مبنی بر تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه بازار در نمادهای بزرگ وجود دارد. ظاهراً صندوق مزبور تاکنون قریب ۲۵۰ میلیارد تومان به‌منظور نقد شوندگی سهام در بازار به گردش درآورده است. نمادهای مخابرات، ارتباطات سیار (همراه اول) و مپنا نیز که چند روزی با صف خرید همراه بودند در روز جاری معاملات خود را متعادل آغاز و در طی ساعات حتی در دامنه منفی قیمت هم معامله شدند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان ۲۴ واحد و در فرابورس ۱ واحد افزایش یافت. بانک ملت با ۴۸ واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با ۲۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۰۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۹ میلیارد تومان رسید که اوراق مشارکت و صکوک بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند پس‌ازآن نفت سپاهان با مبلغ 12.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات از حیث اوراق سهام را به خود اختصاص داد.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

علیرغم انتشار مصاحبه آقای شیخان دبیر انجمن صنفی سیمان در روز گذشته مبنی بر نهایی شدن بحث افزایش قیمت در روز جاری، فضای حاکم بر نمادهای صنعت سیمان حکایت از خلاف این امر داشت و شایعاتی هم مبنی بر لغو جلسه نشر یافته بود. مصاحبه آقای شیخان در روز جاری هم در سایت‌ها منتشر شد که اشاره به تسلیم گزارش رشد عوامل بهای تمام‌شده سیمان به وزارت صنعت داشت. بر اساس گفته ایشان این گزارش توسط یک موسسه حسابرسی تهیه‌شده و انجمن بر این مبنا تقاضای قبلی خود مبنی برافزایش ۱۴ تا ۲۲ درصدی قیمت را مجدداً پیگیری نموده است. در سایت خبرگزاری تسنیم هم نقل‌قول مدیرعامل شرکت سیمان لامرد مبنی برافزایش تعرفه گمرکی برای صادرات به کشور تاجیکستان به میزان ۱۸ دلار برای هر تن منتشر شد. در این فضای ابهام‌آلود تعداد ۲۷ نماد مورد معامله واقع شدند و از میان نمادهای باز، شرکت‌های سیمان اردبیل، فارس، دشتستان و سفید نی‌ریز مورد معامله قرار نگرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر اساس قیمت آخرین معامله، ۷ نماد مثبت و مابقی منفی بودند.

حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز جاری به 3.17میلیون سهم و ارزش معاملات به 9.60 میلیارد ریال رسید. دلیل رشد قابل‌ملاحظه حجم معاملات این صنعت در روز جاری ناشی از معامله حدود 6.8 میلیون از حق تقدم استفاده‌نشده سیمان تهران بود. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با ۹۵۶۶ هزار سهم و حق تقدم و مبلغ ۳۹ میلیارد ریال حدود ۶۴% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با تعداد ۳۳۹۰ هزار سهم به ارزش 2.9 میلیارد ریال (معادل ۱۵% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته اطلاعات مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه سیمان شرق، سپاهان و تهران منتشر شد علاوه بر این صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی شده شرکت سیمان فارس و خوزستان هم‌نشر یافت. اصلاحیه سود پیش‌بینی‌شده سال ۱۳۹۳ سیمان شمال نیز منتشر گردید.

سود پیش‌بینی‌شده سیمان شمال از ۴۵۴ ریال به ازای هر سهم به ۶۹۰ ریال افزایش‌یافته است. بر اساس این اطلاعات شرکت سیمان شمال در نظر دارد نسبت به فروش ۱۴۰ میلیون سهم از سهام متعلق به خود در شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه به قیمت هر سهم ۵۰۰۰ ریال اقدام نماید. فروش بلوک مزبور (که معادل ۳۸٪ درصد سهام سیمان فیروزکوه می‌باشد) در راستای تأدیه بدهی سیمان شمال به سهامدار عمده خود (شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان CIDCO) و نیز اجرای خط سفید ۵۰۰ تنی برای جایگزینی خط سفید فعلی است. با توجه به اینکه شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه دارای ۴۰۰ میلیون سهم می‌باشد در صورت معامله بلوک مورداشاره، ارزشی قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد یافت درحالی‌که ارزش بازار بسیاری از شرکت‌های هم‌ظرفیت باسیمان فیروزکوه در بورس اوراق بهادار به‌مراتب پایین‌تر است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری به‌طور متعادل و کم‌رمق صورت گرفت. حجم معاملات نیز چندان جالب نبود. مجموع معاملات این نماد به ۵۹۸ هزار سهم و به ارزش ۲۳۰۳ میلیون ریال بالغ شد. قیمت پایانی معادل ۳۸۶۴ ریال (۵ ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 54.7 و مجموع ارزش بازار شرکت ۱۷۲۹۴ میلیارد ریال می‌باشد. خریداران ۶۲ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۵۹ شخصیت حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر ۹۵۲ هزار سهم به ارزش ۵۰۰۴ میلیون ریال بود. معاملات این نماد هم در طول ساعات به‌صورت متعادل و عمدتاً منفی انجام گرفت. قیمت پایانی برابر با ۵۲۵۴ ریال و کاهش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز گذشته معادل ۹۸ ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 92.5 و مجموع ارزش بازار آن ۹۱۹۵ میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران ۸۰ نفر حقیقی و فروشندگان شامل ۳۷ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

در روز گذشته در نماد سیمان دورود، شرکت سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان و شرکت توربو کمپرسور نفت و در نماد سیمان شرق یک شخص حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24