Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران قرار است فردا (19 خرداد) در صدر هیئتی به ترکیه سفر کند. توسعه همکاریهای دو کشور به ویژه در زمینه انرژی از محورهای این مذاکرات خواهد بود.
به گزارش شانا؛سفر روحانی،رئیس جمهوری ایران به ترکیه در شرایطی انجام می شود که سفر رجب طیب اردوغان،نخست وزیر و هیئت تجاری ترکیه به ایران در سال 92نشان داد که دو کشور تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری با یکدیگر بکار خواهند گرفت.
بر اساس هدف گذاریهای انجام شده، حجم تجاری میان دو کشور تا سال 2020  از 15 میلیارد دلار کنونی به دو برابر یعنی به 30 میلیارد دلار خواهد رسیدو قطعا انرژی در این میان جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
در واقع خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه با وجود مسایل مختلف، افق تازه ای را در روابط آنکارا و تهران باز کرده است.
بوتاش و ایران
شرکت بوتاش ترکیه 11 بهمن ماه 92 با بیان دو ادعا که اولا، در 53 روز گذشته (از18 آذرماه تا بهمن سال 92) صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده است و 25 درصد از حجم آن کاسته شده است. دوما قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد، از ایران به دیوان بین المللی داوری دیوان داوری بین المللی (international court of arbitration-ica)شکایت کرد.
حالا چند ماهی از این شکایت می گذرد. یکبار دو طرف مدارک خود را توسط حقوقدانهای خود ارائه دادند، اما داوری درباره آن تصمیمی نگرفت و در مرحله دوم با تکمیل اطلاعات دو کشور قرار است در دادگاهی که در نیمه دوم تیر امسال برای بررسی قیمت واردات گاز از ایران برگزار می شود، شرکت کنند.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در این باره به شانا می گوید: "داورها به ایران و ترکیه توصیه کردند که اگر می توانند با یکدیگر به توافق برسند.
علی ماجدی بسیار امیدوار است که در این سفر ایران و ترکیه با هم  به توافق نهایی برسند.
او درباره اینکه ترکیه مدعی است گاز روسیه را با قیمت کمتری نسبت به گاز وارداتی از ایران دریافت می کند، معتقد است: "میانگین قیمت گاز ایران بالاتر از روسیه و آذربایجان است، ولی قرارداد محرمانه است."
ماجدی می گوید: در هر صورت ایران آماده است در صورت افزایش میزان واردات گاز ترکیه، درباره قیمت گاز با آنها مذاکره کند تا با قیمتهای بین المللی و قیمت گذاری دیگر کشورها، قابل رقابت باشد.
دیوان بین المللی داوری
ترکیه که ادعای دریافت خسارت 2 تا 2.5 میلیارد دلاری را دارد بسیار امیدوار است دیوان بین‌المللی داوری به نفع آنها حکم صادر کنند، البته این درحالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه دیدار 26 فروردین امسال با جودت ییلماز، وزیر توسعه کشور ترکیه اعلام کرد: "شکایت ترکها به دیوان داوری بین المللی درباره گران بودن قیمت گاز مشکلی برای ایران ایجاد نمی کند."
دیوان بین‌المللی داوری بخشی از اتاق بازرگانی بین‌المللی است که برای کمک به حل اختلافات تجاری بین‌المللی تأسیس شده‌ و این دیوان از زمان تأسیس تاکنون به بیش از ۱۶ هزار دعوی رسیدگی کرده است. بیشتر شکایت‌هایی که به این دیوان ارجاع می‌شود طرفینی از کشورهای متفاوت با نظام‌های حقوقی و فرهنگی متفاوت هستند.
اتاق بازرگانی بین‌المللی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی است که هدف آن کمک به توسعه اقتصادی در سطح جهان است. صدها هزار شرکت خصوصی در حدود ۱۳۰ کشور جهان عضو این نهاد هستند و کمیته‌های ملی این اتاق در ۸۶ کشور دنیا تشکیل شده‌اند. این سازمان در سال ۱۹۱۹ به ریاست اتین کلمنته در پاریس افتتاح شد. اتاق بازرگانی بین‌المللی مهمترین شریک تجاری سازمان ملل متحد و آژانس‌های وابسته به آن است.
این دیوان با دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) متفاوت است. دادگاه لاهه معروف به دادگاه جهانی رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است. رسیدگی به اختلافهای قانونی میان کشورها که به این دادگاه ارجاع می‌شوند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است.
سفری متفاوت
درست سه روز پس از سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که با همراهی وزیر انرژی اش هشتم بهمن 92 وارد تهران شد و فردای آن روز با روحانی، رییس جمهور  دیدار کرد، شرکت بوتاش از ایران شکایت کرد و به نوعی دستاورد این سفر را به حاشیه برد.
اینک اما رییس جمهوری کشورمان به آنکارا می رود که دستاورد این سفر را متفاوت کند. بی شک توافق بر سر صادرات گاز و خروج شکایت ترکیه از دیوان بین المللی داوری می تواند سفر پرباری برای هیئت ایرانی به همراه داشته باشد.
ایران و ترکیه در سال 1996 قرارداد 25 ساله ای برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می شود. این پروژه در فوریه سال 2002 آغاز به کار کرد. ایران سال 2013 با صدور حدود 8 میلیارد متر مکعب، دومین تامین کننده گاز ترکیه بود، در حالیکه روسیه با صدور 30 میلیارد متر مکعب در رده نخست قراردارد. تقاضای گاز ترکیه سالانه 40 میلیارد متر مکعب است.

با وجود اختلاف گازی ایران با ترکیه به نظر می رسد ترکیه یکی از مشتریان سنتی گاز ایران است و با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ایران گاز مازاد برای افزایش صادرات به ترکیه در اختیار خواهد داشت. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24