رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «امروز جهان اسلام گرفتار مثلث استبداد، افراطگری و تندروی و سلطه اجانب و استعمار است»، گفت: این سه عامل نمی گذارند انقلاب های مردم مسلمان به ثمر بنشیند.
به گزارش انتخاب، آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش بین المللی «امام خمینی (ره)، منادی اعتدال و وحدت» با بیان اینکه «وحدت جهان اسلام برای امام بسیار بااهمیت بود»، اظهار کرد: اختلافات در جهان اسلام، امام (ره) را رنج میداد و شاهدیم که هفته وحدت از زمان ایشان شکل گرفت و هنوز ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه «امروزه یک میلیارد و 650 میلیون مسلمان در دنیا داریم و میتوانیم وزنه بزرگ اسلامی در دنیا باشیم»، خاطرنشان کرد: می توانیم بیشترین رای در سازمان ملل را داشته باشیم، اما تفرقه دنیای اسلام ما را به این روز انداخته است.
وی به شکل گیری جریانات سلفی و به میدان آمدن آنها اشاره کرد و گفت: عده ای آسان جان مردم را می گیرند و خود را منفجر می کنند تا مردم را بکشند، این ها تاثیرات منفی در چهره جهان اسلام خواهد داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وضعیت انقلاب مصر اشاره کرد و گفت: شاهدیم تلاش های مردم مصر بی نتیجه ماند و دولت دوباره به دست نظامی ها برگشت. در سوریه نیز شاهد کشتار مردم هستیم و در افغانستان هم نزدیک به 40 سال است که مردم جهاد می کنند، اما اختلافات سلفی و غیرسلفی و افراطی و معتدل نمی گذارد تا مردم به اهداف شان برسند.
وی با اشاره به این که «عظمت دنیای اسلام در حال از دست رفتن است» تصریح کرد: به خاطر عده ای تندرو تحقیر می شویم و این مثلث استبداد، استعمار و افراط است که باید تغییر کند.
وی افزود: در انقلاب ایران هم استبداد رفت و می توانست چیز دیگری جایش را بگیرد اما امام (ره) بسیار مراقب حق مردم بود و مردم را ولینعمت می دانست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که «در جنگ علیه ما شرق، غرب و ارتجاع همه با ما می جنگیدند»، تصریح کرد: امام در جنگ به جوانان و مردم روی آورد و اتکای شان به مردم و ایمان شان به قدرت ملی بسیار قابل اهمیت بود.
وی با بیان این که «وحدت با امام (ره) قابل تحقق بود» تصریح کرد: اگر جنگ نبود در سالهای اول انقلاب امام (ره) مردم دنیای اسلام را دعوت میکردند، البته قصدشان کشورگشایی نبود، معنی صدور انقلاب از دید امام (ره) این بود که افکار اسلامی که ایران از خود نشان میدهد مسلمانان دیگر آن را در یابند و به آن عمل کنند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه «مبنای وحدت مدنظر امام (ره) در دنیای اسلام قابل تحسین است»، افزود: متاسفانه ما گرفتار تفرقه در دنیای اسلام شدهایم و نمیدانم چرا امروز اهل سنت و شیعه با هم می جنگند در حالی که اگر متحد باشیم هر کاری می توانیم انجام بدهیم و وضع بهتری خواهیم داشت چون منابعمان برای زندگی مرفه همه افراد دنیای اسلام کافی است.
هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود به شخصیت والای حضرت امام و اقدامات تاثیرگذارش در نهضت اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز شخصیتی مثل امام (ره) نمی توانیم پیدا کنیم، البته نمیگویم که شخصیت های عظیم در تاریخ نبودهاند اما با مجموعه آثاری که از امام (ره) باقی مانده است، کسی را مثل او نمی شناسم.
وی به «عوامل شکلگیری شخصیت امام (ره) از جمله؛ صلاحیت ها و امتیازات ذاتی و رشد یافتن در خانواده ای متدین با پدر و مادری بزرگ» اشاره کرد و گفت: امام (ره) از حوادث انقلاب مشروطه نیز بسیار درس گرفتند؛ چرا که از شاهدان عینی همه حوادث را دریافت کرده بودند.
وی در ادامه به تفاوت انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی با رهبری امام (ره) و از طبقات پایین جامعه شروع شد و همه مردم در آن شرکت کردند؛ یعنی اکثریت قاطع مردم در نهضت امام حضور داشتند و این حضور همچنان پشتوانه انقلاب است اما در انقلاب مشروطه عموم مردم حضور نداشتند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه «بعد از مشروطه و اتفاقات پس از آن در نهایت دیکتاتوری به دست انگلیسیها به نام رضاخان در ایران روی کار آمد» گفت: البته رضاخان خدماتی را به لحاظ عمرانی انجام داد که عمده آن معلول حضور اجانب بود، اما کسی بود که در سالهای اول با فریبکاری زیاد مردم را دور خود جمع کرد و همان کسی بود که در عزاداری های امام حسین (ع) گل به ریش می زد و در هیات های سینه زنی شرکت می کرد اما بعدها حسینیه ها را بست، مداحی ها را ممنوع کرد، مدارس علمیه را تعطیل کرد و لباس روحانیت را خلع کرد.
وی به تلاش های رضاخان برای متحدالشکل کردن پوشش زنان و مردان و نیز به فشارهایی که حتی به خانواده، پدر و مادرش در این ارتباط آمده بود، اشاره کرد و گفت: در این جریان بسیاری از خانواده های بزرگان به روستاها پناه میبردند تا کمتر تحت فشار باشند.
وی افزود: بعد از مدتی از روی کار آمدن رضاخان، انگلیسی ها که احساس کردند رضاخان به آلمان تمایل دارد او را از کشور خارج کرده و پسرش را به عنوان دیکتاتوری دیگر روی کار آوردند و این نشان دهنده افت اقتدار ملت ایران در آن زمان بود که شخصیتی مثل امام (ره) با روح لطیف و اطلاعات فراوان را بسیار رنج میداد، پس باعث شد نیرویی در وجودشان ایجاد شود و به صحنه بیایند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه «امام(ره) در دورههای قبل از انقلاب مشغول تحصیل بودند و در همه علوم مربوط به حوزه به خوبی اطلاعات داشتند» تصریح کرد: عرفانی که امام داشتند، قابل مقایسه با هیچ یک از عرفانها نبود؛ چرا که حقیقتا خدا را با عظمت در وجودشان می بینند، البته غیر از خدا را هم می دیدند اما برای شان اهمیتی نداشت. در همین ارتباط به این نکته اشاره میکنم که در همان زمان که عده زیادی تشنه به خون امام بودند امام با آرامش کامل تصمیم به بازگشت به ایران گرفتند و در حالیکه دل ما میتپید تا هواپیمای امام به سلامت به زمین بنشیند ایشان آرامش خود را حفظ کرده بودند که نشان از عرفان واقعی و شناخت عظمت خدا در شخصیت ایشان بود. همچنین در زمانی که رژیم تصمیم به حکومت نظامی گرفته بود و در خیابان ها صدای رگبار می آمد وقتی از امام خواستیم که اتاق خود را ترک کنند و به جای امن تری بیایند با آرامش خیال این مساله را قبول نکردند و با تبسم به ما گفتند همین جا هستم و این از خصوصیات امام بود که خیلی توضیح نمی دادند.
وی همچنین به شخصیت علمی امام (ره) و آشنایی ایشان با دروس حوزوی و فلسفه و شناخت کامل به جامعه و حکومت اشاره کرد و گفت: امام به خاطر فقاهت قوی و همهجانبهای که محصول دوران تحقیق ایشان بود، شناخت کاملی از اسلام داشتند و شخصیت شجاع و باصلابتشان باعث میشد در تصمیماتی که مصلحت و لازم میدانستند هیچ تردیدی نکنند و از تصمیمشان منصرف نشوند. البته اگر استدلال منطقی را میشنیدند با همان صلابت از نظرشان بر میگشتند؛ چراکه با حقیقت سر کار داشتند.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «امام (ره) انسانی دیدنی، شنیدنی و دوست داشتی بود» خاطرنشان کرد: تفکر امام کاملا معتدل بود و اعتدال در زندگی شخصی و خانوادگی امام نیز به وضوح مشاهده میشد؛ چراکه درون و بیرون زندگیشان یکی بود یعنی نه اهل تشریفات بودند و نه اهل ریاکاری.
وی با تاکید بر اینکه «ریاکاری در وجود امام اصلا وجود نداشت» تصریح کرد: اخلاص به خدا و خلوص در رفتار با دیگران از ویژگیهای امام (ره) بود.
وی به تیزبینی و دوراندیشی شخصیت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: گاهی اخطارهایی را به ما میدادند که بعد از سالها دلیل آن را میفهمیدیم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام زمانی به فکر مبارزه افتاد که در حوزه علمیه تصور معمول این بود که هر پرچمی که در زمان غیبت امام زمان(ع) بلند شود، پرچم ضلال است اما امام این تفکرات دگم را شکست که کاری بسیار بزرگ و با شهامت بود.
وی با تاکید بر این که «امام از افراط و تفریط به دور بود»، گفت: حتی زمانی که عراق کشور ما را بمباران شیمیایی و موشکی میکرد، تاکید امام این بود که در اقدامات نظامی ما به مردم عراق آزاری نرسد اما آن ها که این همه ادعای حقوق بشر می کنند، یک بمب در هیروشیما انداختند و عده زیادی بیگناه را کشتند که آثار آن همچنان ادامه دارد.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران با درایت امام گرفتار تثلث استبداد، استعمار و افراط نشد و 35 سال است که ماندگار شده است و روز به روز قوی تر می شود؛ گر چه ما هم دچار اختلافاتی هستیم اما در حدی نیست که قابل حل نباشد.
به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در پایان به بیت امام (ره) تسلیت گفت و افزود: امام (ره) روح خود را در بیت شان نیز به یادگار گذاشتند که حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نمونه ای از روحیات ایشان است.

وی با اشاره به اینکه «امروزه یک میلیارد و 650 میلیون مسلمان در دنیا داریم و میتوانیم وزنه بزرگ اسلامی در دنیا باشیم»، خاطرنشان کرد: می توانیم بیشترین رای در سازمان ملل را داشته باشیم، اما تفرقه دنیای اسلام ما را به این روز انداخته است.
وی به شکل گیری جریانات سلفی و به میدان آمدن آنها اشاره کرد و گفت: عده ای آسان جان مردم را می گیرند و خود را منفجر می کنند تا مردم را بکشند، این ها تاثیرات منفی در چهره جهان اسلام خواهد داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وضعیت انقلاب مصر اشاره کرد و گفت: شاهدیم تلاش های مردم مصر بی نتیجه ماند و دولت دوباره به دست نظامی ها برگشت. در سوریه نیز شاهد کشتار مردم هستیم و در افغانستان هم نزدیک به 40 سال است که مردم جهاد می کنند، اما اختلافات سلفی و غیرسلفی و افراطی و معتدل نمی گذارد تا مردم به اهداف شان برسند.
وی با اشاره به این که «عظمت دنیای اسلام در حال از دست رفتن است» تصریح کرد: به خاطر عده ای تندرو تحقیر می شویم و این مثلث استبداد، استعمار و افراط است که باید تغییر کند.
وی افزود: در انقلاب ایران هم استبداد رفت و می توانست چیز دیگری جایش را بگیرد اما امام (ره) بسیار مراقب حق مردم بود و مردم را ولینعمت می دانست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که «در جنگ علیه ما شرق، غرب و ارتجاع همه با ما می جنگیدند»، تصریح کرد: امام در جنگ به جوانان و مردم روی آورد و اتکای شان به مردم و ایمان شان به قدرت ملی بسیار قابل اهمیت بود.
وی با بیان این که «وحدت با امام (ره) قابل تحقق بود» تصریح کرد: اگر جنگ نبود در سالهای اول انقلاب امام (ره) مردم دنیای اسلام را دعوت میکردند، البته قصدشان کشورگشایی نبود، معنی صدور انقلاب از دید امام (ره) این بود که افکار اسلامی که ایران از خود نشان میدهد مسلمانان دیگر آن را در یابند و به آن عمل کنند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه «مبنای وحدت مدنظر امام (ره) در دنیای اسلام قابل تحسین است»، افزود: متاسفانه ما گرفتار تفرقه در دنیای اسلام شدهایم و نمیدانم چرا امروز اهل سنت و شیعه با هم می جنگند در حالی که اگر متحد باشیم هر کاری می توانیم انجام بدهیم و وضع بهتری خواهیم داشت چون منابعمان برای زندگی مرفه همه افراد دنیای اسلام کافی است.
هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود به شخصیت والای حضرت امام و اقدامات تاثیرگذارش در نهضت اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز شخصیتی مثل امام (ره) نمی توانیم پیدا کنیم، البته نمیگویم که شخصیت های عظیم در تاریخ نبودهاند اما با مجموعه آثاری که از امام (ره) باقی مانده است، کسی را مثل او نمی شناسم.
وی به «عوامل شکلگیری شخصیت امام (ره) از جمله؛ صلاحیت ها و امتیازات ذاتی و رشد یافتن در خانواده ای متدین با پدر و مادری بزرگ» اشاره کرد و گفت: امام (ره) از حوادث انقلاب مشروطه نیز بسیار درس گرفتند؛ چرا که از شاهدان عینی همه حوادث را دریافت کرده بودند.
وی در ادامه به تفاوت انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی با رهبری امام (ره) و از طبقات پایین جامعه شروع شد و همه مردم در آن شرکت کردند؛ یعنی اکثریت قاطع مردم در نهضت امام حضور داشتند و این حضور همچنان پشتوانه انقلاب است اما در انقلاب مشروطه عموم مردم حضور نداشتند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه «بعد از مشروطه و اتفاقات پس از آن در نهایت دیکتاتوری به دست انگلیسیها به نام رضاخان در ایران روی کار آمد» گفت: البته رضاخان خدماتی را به لحاظ عمرانی انجام داد که عمده آن معلول حضور اجانب بود، اما کسی بود که در سالهای اول با فریبکاری زیاد مردم را دور خود جمع کرد و همان کسی بود که در عزاداری های امام حسین (ع) گل به ریش می زد و در هیات های سینه زنی شرکت می کرد اما بعدها حسینیه ها را بست، مداحی ها را ممنوع کرد، مدارس علمیه را تعطیل کرد و لباس روحانیت را خلع کرد.
وی به تلاش های رضاخان برای متحدالشکل کردن پوشش زنان و مردان و نیز به فشارهایی که حتی به خانواده، پدر و مادرش در این ارتباط آمده بود، اشاره کرد و گفت: در این جریان بسیاری از خانواده های بزرگان به روستاها پناه میبردند تا کمتر تحت فشار باشند.
وی افزود: بعد از مدتی از روی کار آمدن رضاخان، انگلیسی ها که احساس کردند رضاخان به آلمان تمایل دارد او را از کشور خارج کرده و پسرش را به عنوان دیکتاتوری دیگر روی کار آوردند و این نشان دهنده افت اقتدار ملت ایران در آن زمان بود که شخصیتی مثل امام (ره) با روح لطیف و اطلاعات فراوان را بسیار رنج میداد، پس باعث شد نیرویی در وجودشان ایجاد شود و به صحنه بیایند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه «امام(ره) در دورههای قبل از انقلاب مشغول تحصیل بودند و در همه علوم مربوط به حوزه به خوبی اطلاعات داشتند» تصریح کرد: عرفانی که امام داشتند، قابل مقایسه با هیچ یک از عرفانها نبود؛ چرا که حقیقتا خدا را با عظمت در وجودشان می بینند، البته غیر از خدا را هم می دیدند اما برای شان اهمیتی نداشت. در همین ارتباط به این نکته اشاره میکنم که در همان زمان که عده زیادی تشنه به خون امام بودند امام با آرامش کامل تصمیم به بازگشت به ایران گرفتند و در حالیکه دل ما میتپید تا هواپیمای امام به سلامت به زمین بنشیند ایشان آرامش خود را حفظ کرده بودند که نشان از عرفان واقعی و شناخت عظمت خدا در شخصیت ایشان بود. همچنین در زمانی که رژیم تصمیم به حکومت نظامی گرفته بود و در خیابان ها صدای رگبار می آمد وقتی از امام خواستیم که اتاق خود را ترک کنند و به جای امن تری بیایند با آرامش خیال این مساله را قبول نکردند و با تبسم به ما گفتند همین جا هستم و این از خصوصیات امام بود که خیلی توضیح نمی دادند.
وی همچنین به شخصیت علمی امام (ره) و آشنایی ایشان با دروس حوزوی و فلسفه و شناخت کامل به جامعه و حکومت اشاره کرد و گفت: امام به خاطر فقاهت قوی و همهجانبهای که محصول دوران تحقیق ایشان بود، شناخت کاملی از اسلام داشتند و شخصیت شجاع و باصلابتشان باعث میشد در تصمیماتی که مصلحت و لازم میدانستند هیچ تردیدی نکنند و از تصمیمشان منصرف نشوند. البته اگر استدلال منطقی را میشنیدند با همان صلابت از نظرشان بر میگشتند؛ چراکه با حقیقت سر کار داشتند.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «امام (ره) انسانی دیدنی، شنیدنی و دوست داشتی بود» خاطرنشان کرد: تفکر امام کاملا معتدل بود و اعتدال در زندگی شخصی و خانوادگی امام نیز به وضوح مشاهده میشد؛ چراکه درون و بیرون زندگیشان یکی بود یعنی نه اهل تشریفات بودند و نه اهل ریاکاری.
وی با تاکید بر اینکه «ریاکاری در وجود امام اصلا وجود نداشت» تصریح کرد: اخلاص به خدا و خلوص در رفتار با دیگران از ویژگیهای امام (ره) بود.
وی به تیزبینی و دوراندیشی شخصیت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: گاهی اخطارهایی را به ما میدادند که بعد از سالها دلیل آن را میفهمیدیم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام زمانی به فکر مبارزه افتاد که در حوزه علمیه تصور معمول این بود که هر پرچمی که در زمان غیبت امام زمان(ع) بلند شود، پرچم ضلال است اما امام این تفکرات دگم را شکست که کاری بسیار بزرگ و با شهامت بود.
وی با تاکید بر این که «امام از افراط و تفریط به دور بود»، گفت: حتی زمانی که عراق کشور ما را بمباران شیمیایی و موشکی میکرد، تاکید امام این بود که در اقدامات نظامی ما به مردم عراق آزاری نرسد اما آن ها که این همه ادعای حقوق بشر می کنند، یک بمب در هیروشیما انداختند و عده زیادی بیگناه را کشتند که آثار آن همچنان ادامه دارد.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران با درایت امام گرفتار تثلث استبداد، استعمار و افراط نشد و 35 سال است که ماندگار شده است و روز به روز قوی تر می شود؛ گر چه ما هم دچار اختلافاتی هستیم اما در حدی نیست که قابل حل نباشد.
به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در پایان به بیت امام (ره) تسلیت گفت و افزود: امام (ره) روح خود را در بیت شان نیز به یادگار گذاشتند که حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نمونه ای از روحیات ایشان است.
منبع: ایسنا
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.