Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :فضای آغازین بازار سرمایه در روز جاری اندکی منفی بود، لیکن باگذشت زمان نه‌چندان کوتاهی جو بهتر شد و با تشکیل صف خرید بر روی یکی دو نماد مطرح همانند مپنا، مخابرات، همراه اول و پالایشگاه بندرعباس جو عمومی مثبت غالب شد و به بسیاری از نمادهای دیگر هم سرایت کرد.

البته حجم معاملات چندان بالا نبود که البته شاید بتوان گفت در پیش رو بودن تعطیلات در این میان بی‌تأثیر نیست. در روز جاری انتشار صحبت‌های معاون حقوقی وزارت ارتباطات در خصوص ارتقا شبکه موبایل کشور به نسل سوم و چهارم توسط شرکت مخابرات ایران و ایرانسل موجب تشکیل صف خرید برای نماد همراه اول و شرکت مادر آن یعنی مخابرات ایران شد که البته یکی دو نوبت صف‌ها عرضه شد لیکن با صف‌های دیگری و اغلب سنگین‌تر مجدداً روبرو شدند. وزیر صنعت هم امروز از دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو بازدید داشت. سایپا این روزها با اخبار راه‌اندازی خط تولید سراتو و نیز معرفی چند محصول جدید در گروه خود روبروست. شایعات مربوط به افزایش قیمت خودرو همچنان در فضای بازار سرمایه موج می زند. در خصوص تهیه لایحه‌ای برای حمایت از تولید داخلی نیز اخباری انتشار می‌یابد که بر اساس آن چنانچه دولت نتواند مطالبات شرکت‌های پیمانکاری را به‌موقع پرداخت نماید، مکلف به پرداخت دیرکرد بر اساس نرخ عقود مشارکتی است، در صورت تصویب این لایحه شرایط برای شرکت‌هایی همچون مپنا مناسب‌تر خواهد بود. در خصوص پالایشگاه‌ها نیز انتشار اخبار مثبت متفاوتی موجبات شکل‌گیری شرایط مناسب‌تری برای آنان شده است. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 367 واحد و در فرابورس 7 واحد افزایش یافت. پالایشگاه بندرعباس با 131 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک پاسارگاد با 21 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. برخلاف روند مناسب شاخص، حجم معاملات روز جاری چندان رقم چشمگیری نبود . ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 122 میلیارد تومان و در فرابورس به 48 میلیارد تومان رسید که نفت سپاهان با مبلغ 17.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات در بورس و اوراق صکوک رایتل به مبلغ 8.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند. نماد تازه‌وارد نفت سپاهان هم امروز عمدتاً شاهد معاملات منفی در نماد خود بود و اخبار حاشیه‌ای مربوط به آتش‌سوزی هفته گذشته علیرغم انتشار دو اطلاعیه شفاف‌سازی همچنان دامن‌گیر این نماد است.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان نیز تحت تأثیر شرایط عمومی حاکم بر بازار عموماً متعادل معامله شدند. 26 نماد مورد معامله واقع شدند و از میان نمادهای باز، شرکت‌های سیمان اردبیل، فارس، دشتستان و سفید نی‌ریز مورد معامله قرار نگرفتند. نماد سیمان مازندران هم بازگشایی شد لیکن بر روی آن معامله‌ای صورت نگرفت. حق تقدم استفاده‌نشده سیمان تهران هم چند روزی است که قابلیت معامله برای آن ایجادشده لیکن به دلیل عدم اتفاق‌نظر فروشنده و خریدار بر روی قیمت مورد معامله قرار نمی‌گیرد. مطلبی کلی در روز گذشته توسط کارگزاری صبا جهاد تهیه و در بازار سرمایه انتشار یافت. سیمان‌سفید شرق باخبر افتتاح رسمی در روزهای اخیر مواجه است. حجم معاملات نمادهای این صنعت هم در روز جاری به 5.6 میلیون سهم و ارزش معاملات به 19.9 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 1624 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 4.3 میلیارد ریال حدود 21% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کارون با تعداد 477 هزار سهم به ارزش 3.8 میلیارد ریال (معادل 19% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری به‌طور متعادل و بدون ایجاد صف خرید یا فروش صورت گرفت. حجم معاملات نیز چندان جالب نبود. مجموع معاملات این نماد به 593 هزار سهم و به ارزش 2304 میلیون ریال بالغ شد. قیمت پایانی معادل 3864 ریال (10 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.58 و مجموع ارزش بازار شرکت 17388 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران 75 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان صرفاً متشکل از 48 شخصیت حقیقی بودند. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 305 هزار سهم به ارزش 1652 میلیون ریال بود. معاملات این نماد هم در طول ساعات به‌صورت متعادل انجام گرفت. قیمت پایانی برابر با 5382 ریال و افزایش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز گذشته معادل 20 ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 6.06 و مجموع ارزش بازار آن 9419 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 56 نفر حقیقی و 1 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 40 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین عرضه‌کننده سهام سیمان قاین بوده و در نمادهای سیمان خزر شرکت بیمه ایران و در نماد سیمان شرق یک شخص حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24