Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 علیرضا باغانی؛ دنیای اقتصاد / هرچند بورس تهران شروع مناسبی در سومین ماه سال نداشته است، اما بررسی عملكرد دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد كه بازار سهام افت عمیقی را تجربه نكرده و به اصطلاح «بازار سرمایه‌‌ای»‌‌ها درجا زده است. شاخص بورس اوراق بهادار تهران در دو ماهه منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری افت 2.8 درصدی را تجربه كرده و این در حالی است كه سه بازار موازی بورس یعنی ارز، سكه و مسكن توانسته‌اند در غیاب بورس، خودی نشان داده و تحركات مثبتی را تجربه كنند.

این تحركات مثبت تا جایی است كه نرخ دلار 9.2 درصد رشد، سكه 3 درصد رشد و هر گرم طلای 18 عیار ایرانی 3.8 درصد رشد را در دو ماهه گذشته از سال تجربه كرده‌اند و البته رصد تحركات این بازارها تنها در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد كه وزن خودنمایی این بازارها در دومین ماه سال بیشتر از فروردین‌ماه بوده است كه البته در این بین دلار مستثنی بوده و شرایط متفاوتی را در نخستین ماه سال داشته است. اما وضعیت كنونی بورس كه تداوم اوضاع متلاطم و نامطلوب 75 روز پایانی سال 92 است از غلبه ذائقه فروش به خرید سهام حكایت دارد، به طوری كه در این پروسه «صف‌نشینی» به پدیده‌ای عادی بدل شده و سهام شماری از شركت‌های بورسی درگیر هجمه فروشندگان سهام شده است. از طرفی دیگر بی‌اعتنایی بازار به تحولات بنیادین شركت‌ها نیز مزید بر علت شده و رنگ قرمز را بر پیشانی سهام برتر بازار نهادینه كرده است. رخدادی كه پس از به نتیجه نرسیدن مذاكرات هسته‌ای حتی با حمایت‌های حقوقی‌ها و بازیگران ارشد بازار هم نمی‌توان جلوی آن را گرفت.
اما بررسی آخرین وضعیت 39 صنعت بورسی در دو ماه سپری شده از سال 93 از قدرتنمایی خودروسازان حكایت دارد؛ صنعتی كه به امید به نتیجه رسیدن مذاكرات هسته‌ای و حصول توافقی قطعی و جامع، 19 درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران بازار سهام داد تا به این ترتیب نشان دهد كه اگر شرایط سیاسی و اوضاع تحریم‌ها تغییر كند، می‌تواند با بازیابی قدرت و توان گذشته، به صنعت برتر كشور تبدیل شود.
این بازدهی 19 درصدی در شرایطی برای صنعت خودرو رقم می‌خورد كه هنوز این صنعت از شرایط بنیادین خوبی برخوردار نیست ، تنها خوش‌بینی به آینده موجب پیش‌بینی سودهایی اندك در صورت‌های مالی خودروسازان بزرگی همچون ایران‌خودرو و سایپا شده است. دیگر نمایندگان صنعت خودرو در بورس یعنی پارس خودرو، گروه بهمن و زامیاد هم توانستند در این مدت شرایط خوبی را از خود به نمایش بگذارند.
اما خوش‌بینی به آینده فقط محدود به خودروسازان نشده و در غیاب بزرگانی همچون معدنی‌ها، فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به صنعت لیزینگ نیز رسیده است.
گروه سایر مالی كه شركت‌هایی همچون لیزینگ ایرانیان، لیزینگ صنعت و معدن، لیزینگ ایران، لیزینگ غدیر و... را در دل خود جای داده است، در دو ماه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال 93 معادل 18.4 درصد بازدهی داشته است. این صنعت نیز هرچند به لحاظ بنیادی توانسته تا حد قابل ملاحظه‌ای خود را احیا كند ولی از قاعده خوش‌بینی به آینده پیروی كرده است.بعد از این دو گروه بقیه صنایع مثل حمل‌ونقل، چند رشته‌ای و لاستیك‌ بازدهی‌هایی كمتر از 5 درصد را داشته‌اند. البته در این پروسه صنعت محصولات چرمی هم حدود 40 درصد بازدهی داشته كه به دلیل حضور تنها یك شركت یعنی كفش ملی در این گروه، بازدهی قابل اعتنای آن ملاكی برای رصد اوضاع یك صنعت در بازار سهام نیست.
در همین حال، بررسی وضعیت صنایع زیان‌ده بورس هم در دو ماهه نخست سال حاكی از آن است كه گروه وسایل ارتباطی كه شركت‌های مرتبط با صنعت مخابرات را در دل خود جای داده است 35 درصد زیان به سرمایه‌گذاران رسانده است. در لیست زیان‌ده‌ترین گروه‌ها همچنین گروه‌های استخراج نفت، ابزار پزشكی، انبوه‌سازی و چاپ هم بیشترین زیان را به سرمایه‌گذاران خود رسانده‌اند. جزئیات بازدهی گروه‌های بورسی در سال 91 و 92 و دوماهه منتهی به اردیبهشت 93 در جدول ذیل آورده شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24