Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سنگ آهن هفته گذشته روندی در مجموع کاهشی داشت و هرچند که بهای آن اواسط هفته بالا رفت اما این افزایش قیمت ماندگار نبود و مجددا در روزهای پایانی هفته، شاهد افت قیمت ها بودیم و حتی عرضه کنندگان این محصول هم نتوانستند جلوی ریزش بیشتر نرخ ها را بگیرند.
به گزارش معدن 24؛ از جمله عواملی که در این بین موجب عدم بهبود وضعیت بازار سنگ آهن شده رکود بازار فولاد چین، موجودی بالای سنگ آهن در بنادر این کشور و نیز رشد تولید این ماده معدنی و ظرفیت مازاد بوده است.
البته این را نیز باید افزود که انجمن آهن و فولاد چین کاهش تولید فولاد شرکت های عضو این انجمن و پیش بینی ادامه این روند تا پایان ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) را گزارش کرده است.
موجودی سنگ آهن بنادر چین در پایان هفته گذشته از مرز 113 میلیون تن گذشت.
موجودی بالای سنگ آهن از یک سو و نا امیدی از بهبود وضعیت بازار فولاد چین سبب شده تقاضا برای سنگ آهن نیز رونق نگرفته و شاهد کاهش بهای این ماده معدنی باشیم البته تحلیلگران معتقدند بهبود وضع ساخت و ساز و مسکن در چین در راه است و شاید سنگ آهن جانی دوباره بگیرد.
در ایران نیز شاهد رکود صنعت فولاد هستیم از سوی دیگر وضعیت بد بازار سنگ آهن در سایر کشورها و محدود شدن تقاضای چین برای واردات این ماده اولیه، رکود را بر سنگ آهن داخلی حاکم کرده است.
از جمله اتفاقات بازار سنگ آهن داخلی در هفته گذشته ادامه تعطیلی شرکت سنگ آهن مرکزی (بافق) به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید سنگ آهن کشور، صفر بودن هزینه دموراژ کشتی ها در پی کاهش تقاضا برای حمل، کاهش هزینه های حمل جاده ای و متوقف شدن عرضه سنگ آهن های دولتی در بورس کالا و دعوت به مجمع عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره این انجمن برای 2 سال آینده در این مجمع و نیز تاکید دوباره معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در شرایط نامساعد کنونی اشاره کرد.
خبر منفی برای بازار سنگ آهن ایران، افزایش تولید سنگ آهن هند است که لغو ممنوعیت های استخراج در برخی ایالت های این کشور، رشد تولید را به همراه داشته و در برنامه های این کشور افزایش تولید پیش بینی شده است.
روز دوشنبه که بازار آغاز به کار کرد روند نزولی قیمت سنگ آهن در بیشتر کشورها نیزشروع شد. در استرالیا، هند، روسیه و آفریقای جنوبی قیمت ها 2 دلار کاهش یافت و این درحالی بود که در برزیل ثبات قیمت ها را مشاهده کردیم.
در روز سه شنبه بازار روند صعودی در پیش گرفت بگونه ای که در استرالیا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی رشد یک دلاری قیمت ها را شاهد بودیم. در این روز هر تن سنگ آهن فاین هند با عیار 62 درصد به 80 دلار رسید.
در روز چهارشنبه، بازار روند نزولی را مجددا آغاز کرد و در استرالیا، برزیل، هند و روسیه یک دلار و آفریقای جنوبی یک و دو دلار افت قیمت داشتیم. هر تن سنگ آهن فاین هند با عیار 62 درصد در این روز 79 دلار معامله شد.
پنج شنبه بازار در استرالیا یک دلار، برزیل یک تا دو دلار، هند یک دلار، روسیه دو تا سه دلار و آفرقای جنوبی یک تا چهار دلار و ایران یک دلار افت داشت.
جمعه قیمت ها در استرالیا، برزیل و روسیه یک تا سه دلار و آفریقای جنوبی یک تا دو دلار افت داشتند. هر تن سنگ آهن هند با عیار 62 درصد در بندر این کشور ابتدا به 78 دلار در روز پنج شنبه و سپس به 77 دلار در روز جمعه رسید.
در ایران نیز در روز دوشنبه بازار در برخی عیارها شاهد رشد قیمت بود و در برخی عیارها همچنان ثبات قیمت ها را مشاهده می کردیم.
روز سه شنبه بازار مجددا به ثبات بازگشت اما از روز چهارشنبه مجددا قیمت ها روند نزولی را در پیش گرفت.
هر تن سنگ آهن مگنتیت فاین با عیار 62/61 درصد در بندرعباس در روز دوشنبه 64 دلار بود که در روز سه شنبه نیز در همین نرخ باقی ماند اما از روز چهارشنبه ابتدا به 63 دلار و سپس 62 دلار در روز پنج شنبه و در انتها با 61 دلار هفته را به پایان رساند.
پیش بینی می شود، ادامه روند نزولی در بازار سنگ آهن حتی سنگ آهن بخش دولتی را از عرضه های مجدد در تالار صادراتی بورس کالا تا بهبود نسبی در بازار منصرف و عرضه این بخش را متوقف کند.
گفتنی است به مناسبت فستیوال (جشنواره) قایق اژدها در چین این کشور در روز دوم ژوئن تعطیل بوده و بازارها از روز سه شنبه 3 ژوئن آغاز به کار می کند از این رو در روز دوشنبه بروزرسانی در قیمت های سایت صورت نخواهد گرفت.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24