دنیای اقتصاد / افزایش تولید خودرو بعد از یك دوره طولانی افت در صنایع خودروسازی كشور، یكی از برنامههای اصلی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالجاری عنوان شده است.
خودروسازان كه فروردین امسال را با جهشی 73 درصدی در تولید نسبت به فروردین سال قبل آغاز كردند، تا پایان سال برنامه تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی را برای خود برنامهریزی کردهاند. این برنامه در حالی به وزارت صنعت و معدن و تجارت و مشتریان خودرو اعلام شده كه با توجه به مبهم بودن روند قیمتگذاری و حمایتهای دولتی، تحقق آن با اما و اگرهایی روبهرو است.
بطوریکه برخی ازکارشناسان عنوان میکنند که افزایش تولید بهعنوان یكی از اصلیترین راهكارهای ثبات قیمت خودرو است در حالی از سوی خودروسازان و وزیر صنعت مورد توجه ویژه قرار دارد كه رسیدن از تیراژ 700 هزار دستگاهی در سال گذشته به تیراژ یك میلیون و 300 هزار دستگاهی در سال جاری، با شك و تردید همراه میشود.
این تردیدها زمانی بیشتر میشود كه با نگاهی به شرایط تولید، میتوان دریافت با وجود موج امیدی كه در میان خودروسازان برای بهبود فضای تولید وجود دارد، موانع تولید كماكان بر سر راه آنان قرار دارد. در چنین شرایطی چگونه میتوان به محقق شدن برنامه تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان و ثبات قیمتها به این واسطه امیدوار بود؟
روز گذشته در همین راستا وزیر صنعت به خبرگزاری «ایرنا» گفت كه برای ثبات قیمت خودرو در بازار، تمام سعی و تلاش خود را برای افزایش تولید بیشتر خودرو به کار خواهد بست. علاوهبر وزیر خودروسازان نیز طی روزهای گذشته با مانور دادن روی تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی، آمادگی خود را برای این میزان تولید اعلام كردهاند، اما با توجه به واقعیات موجود بهنظر میرسد آمادگی خودروسازان به تنهایی برای رسیدن به این برنامه كافی نباشد.
خودروسازان در شرایطی این حجم از تولید را برای امسال پیشبینی میكنند كه همچنان توقع جبران زیان 6 هزار میلیارد تومانی را از سوی دولت دارند. از طرفی خودروسازان در كنار اعلام این برنامه برای تولید، به قدرت خرید از دست رفته بخش زیادی از مشتریان خود در نتیجه افزایش قیمتها نیز نظر دارند. ظاهرا آنها به دلیل كمبود منابع مالی، همچون سالهای گذشته برنامهای برای فروشهای اقساطی یا لیزینگی نیز نخواهند داشت.
از دیگر سو با توجه به باقی بودن مشكلات نقلوانتقال پول به دلیل نامشخص بودن نتایج مذاكرات هستهای و ادامه داشتن تحریمهای بانكی، میتوان این موضوع را نیز بهعنوان مانعی بزرگ بر سر راه تولید خودرو در نظر گرفت. موضوعاتی كه به آنها اشاره شد به همراه مجموعه دیگری از مشكلات باعث میشود كه تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان در سالی كه مشكلات متعدد تولید همچنان بر جای خود باقی است با اما و اگرهایی همراه شود. برنامهای كه خودروسازان برای تولید امسال ارائه كردهاند 400 هزار دستگاه از تیراژ طلایی خودروسازان در سال 90 كمتر است، سالی كه نرخ ارز در آن به میزان فعلی رشد نكرده بود و تامین مواد اولیه و نقلوانتقالات مالی با سایر كشورها نیز به دشواری این روزها نبود. با توجه به تمام مشكلات موجود بهنظر میرسد یا امید خودروسازان به بهبود شرایط تولید بسیار زیاد است یا اینكه آنها عزم كردهاند در شرایطی غیرعادی برای تولید، تیراژی بالای یك میلیون دستگاه را برای خود به ثبت برسانند.
بلندپروازی خودروسازان
با تمام این تفاسیر سوال اصلی همچنان بر جای خود باقی است، اینكه آیا خودروسازان با توجه به شرایط فعلی موفق به ثبت تیراژ یاد شده خواهند شد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، نظر كارشناسان را جویا شدیم تا به یك پیشبینی از تیراژ واقعی خودروسازان با توجه به شرایط فعلی خودروسازان برسیم.
اینكه تیراژ تولید خودروسازان در سالجاری نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود، موضوعی است كه كارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند.
با توجه به تیراژ تولید خودروسازان در فروردین سالجاری كه نسبت به سال قبل رشدی 73 درصدی را ثبت كرد، كارشناسان عقیده دارند در هر صورت تولیدات خودروسازان نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت، اما اینكه این رشد به یك میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید یا خیر، از نظر آنها با شك و تردید همراه است.
بر همین اساس یك مدیر ارشد در صنعت خودرو عقیده دارد افزایش تولید نسبت به سال قبل حتمی است، اما برنامه اعلام شده از سوی خودروسازان مبنیبر تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال، با توجه به واقعیات فعلی تولید کمی بلندپروازانه است.
این مدیر ارشد در صنعت خودرو به خبرنگار «دنیایاقتصاد» میگوید: امسال در بهترین شرایط هر كدام از دو خودروساز بزرگ میتوانند نزدیك به 500 هزار دستگاه تولید داشته باشند بنابراین تا پایان امسال نهایتا 900 هزار دستگاه یا در بهترین حالت یك میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
او در ادامه میگوید: اگر تولیدات امسال به 900 هزار دستگاه برسد، رشد تولید نسبت به سال گذشته تا 30 درصد خواهد بود و به نظر میرسد این میزان رشد برای كنترل بازار و ثبات قیمتها كافی است؛ زیرا با توجه به كاهش قدرت خرید مردم ممكن است تولید بیش از آن خودروسازان را با مشكل مواجه كند. به عقیده این مدیر ارشد، تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان با در نظر گرفتن این اصل برنامهریزی شده است كه هر كدام از خودروسازان در سالجاری صد هزار دستگاه صادرات داشته باشند، اما این میزان صادرات در سالجاری برای خودروسازان محقق نخواهد شد و از سوی دیگر به دلیل كوچك شدن بازار، امكان فروش این تعداد خودرو در بازار داخلی هم با مشكلاتی همراه خواهد بود.
صادرات خودروهای داخلی به آن سوی مرزها بعد از افت شدید تولیدات خودروسازان، با كاهش قابلتوجهی همراه شد. در كنار كاهش شدید صادرات خودروسازان، عراق بهعنوان مقصد اصلی خودروهای داخلی، تصمیم به احداث خط تولید خودرو در داخل مرزهای این كشور گرفت. حالا عراق كه زمانی سالانه میزبان 90 درصد از خودروهای صادراتی ایران بود، بر مونتاژ خودرو در كشورش به جای واردات تاكید دارد.
اگر تحریمها رفع شوند
تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان علاوهبر اینكه تابع شرایط اقتصادی است، تا حدود زیادی نیز به شرایط بینالمللی وابستگی دارد.
اثرگذاری شرایط بینالمللی بر تولید خودرو در كشور تا جایی است كه دبیر انجمن قطعهسازان آن را با تمام مشكلات موجود در داخل كشور همسطح میداند. ساسان قربانی در این رابطه به خبرنگار «دنیایاقتصاد» میگوید: در حال حاضر هم تزریق ارز به صنعت خودرو و هم نقلوانتقال ارز به خارج از كشور، به بهبود شرایط بینالمللی بسیار وابسته است.
او در ادامه میگوید: چنانچه نتایج مذاكرات موفقیتآمیز باشد میتوان امیدوار بود كه نقلوانتقال پول با هزینه بسیار كمتری همراه شود و از طرفی دسترسی به منابع بیشتری برای تامین مواد اولیه با كیفیت وجود داشته باشد. امیدواری قربانی به رفع تحریمها در حالی است كه یك مدیر ارشد در صنعت خودرو عقیده دارد حتی اگر مذاكرات به خوبی هم به پایان برسد، دستكم 6 ماه زمان نیاز است تا كارهای بانكی مانند شرایط عادی ادامه داشته باشند. قربانی در ادامه عقیده دارد رسیدن به برنامه تولید یك میلیون و سیصد هزار دستگاهی با توجه به موانعی كه همچنان بر سر راه خودروسازان قرار دارد بسیار سخت است، اما در هر صورت با در نظر گرفتن شرایط فعلی تولید، خودروسازان قادر به تحقق 80 درصد از برنامه تولید امسال خود خواهند بود.
تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی با تكیه به چین؟
در كنار نظراتی كه تاکید بر تحقق نیافتن برنامه تولید خودروسازان در سالجاری دارد، معاون بازاریابی و فروش ایرانخودرو با توجه به تیراژ فعلی خودروسازان عقیده دارد محقق شدن تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاهی تا پایان امسال دور از ذهن نخواهد بود اما آیا قطعهسازان بهعنوان بخش اصلی تولید خودرو توان تامین قطعات مورد نیاز برای این میزان تولید را خواهند داشت؟
ساسان قربانی بهعنوان دبیر انجمن قطعهسازان عقیده دارد با توجه به تجربه تولید یك میلیون و 640 هزار دستگاهی در سال 90، قطعهسازان از نظر ظرفیتی و فنی مشكلی برای تولید تیراژ موردنظر خودروسازان ندارند، اما مساله اصلی این است كه آنها مجبورند مواد اولیه تولید خود را تا چهار برابر گرانتر از سال 90 تامین كنند ضمن اینكه برای انتقال ارز به خارج از كشور نیز با مشكلات متعددی دست و پنجه نرم میكنند.
یك مدیر ارشد در صنعت خودرو نیز با اشاره به نقش كلیدی قطعهسازان برای رشد تولید در سالجاری میگوید: طی چند سال گذشته قطعهسازان بسیاری ورشكست و از چرخه صنعت جدا شدند، اینكه شرایطی فراهم شود تا آنها بار دیگر وارد چرخه تولید شده و به ظرفیت تولید برسند هم پروسهای زمانبر خواهد بود.
اما با توجه به شرایط فعلی قطعهسازان، تولید خودرو چگونه از ماههای پایانی سال با رشد همراه شد و قرار است این رشد چگونه ادامه داشته باشد؟ پاسخ یك مدیر ارشد در صنعت خودرو به این سوال این است كه با خروج شركای خودروسازان از ایران به دلیل تشدید تحریمها، شوكی بزرگ به صنعت خودرو وارد شد كه حالا خودروسازان با گذار از آن شوك میتوانند به رشد تولید امیدوار باشند.
او در ادامه میگوید: وقتی شرایط سختی اعمال میشود ادامه كار در ابتدا سخت است، اما با گذشت زمان تولید با شرایط حاكم وفق داده میشود، برای مثال زمانیكه اروپاییها ایران را ترك كردند، تولید با افت شدید همراه شد اما بعدا با ورود چینیها شرایط تولید رو به بهبود گذاشت. این مدیر ارشد در ادامه میگوید: وارد شدن و جایگزین شدن چینیها هم چیزی نزدیك به یك سال زمان برد. اینكه آنها بیایند، چیزهایی از ما یاد بگیرند، خودشان را با تولیدات ما وفق بدهند و تمام اینها باعث شد تا بازگشت تولید به روال قبل خود كمی زمان ببرد با این تفاوت كه ما در سطح همكاری با شركتهای خارجی دچار افت رتبه و كیفیت شدیم زیرا به هر حال چینیها خودروسازان دست چندم در دنیا هستند.
در نهایت با تمام این تفاسیر و با توجه به محدودیتهای صادراتی موجود برای خودروسازان، از بین رفتن بخشی از بازار به دلیل كاهش قدرت خرید، باقی بودن مشكلات نقلوانتقال مالی زنجیره خودروسازی، خروج بخش زیادی از قطعهسازان از زنجیره تولید و سایر مشكلات كوچك و بزرگ خودروسازان، پیشبینی كارشناسان صنعت خودرو اجرایی نشدن صد در صد تولید یك میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در سالجاری است.
این پیشبینی در حالی است كه با توجه به صحبتهای كارشناسان، بهنظر میرسد محقق شدن بخشی از برنامه تولید امسال نیز بدون همكاری چینیها برای خودروسازان امكانپذیر نیست.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.