Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 مدیرعامل بی اچ پی بیلتون اخیراً اعلام کرد که اگر قیمت سنگ آهن به حدود 65 دلار هم برسد تولیدات خود را کاهش نخواهد داد .

به گزارش معدن 24؛اظهارات هفته گذشته، مدیرعامل بزرگترین شرکت معدنی دنیا می تواند زنگ خطری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در سراسر دنیا از جمله ایران باشد.
از طرفی دولت چین به طور جدی برنامه دارد به منظور تعادل در تولید فولاد کارخانه های کوچک فولادسازی که اغلب وابسته به بانکها هستند را طی چند سال آینده به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی تعطیل کند.
این گزارش می افزاید : اغلب کارخانه های فولادسازی کوچک چین به روش کوره بلند فولاد تولید می کند و اکثراً وابسته به بانکها هستند دولت چین برای جلوگیری از ضرر دهی بانکها به طور قطع به یک باره این واحدها را تعطیل نخواهند کرد ولی حذف تدریجی آنها در برنامه است.
عمر واحدهای فولادسازی کوره بلند، 10سال است و بعد از این مدت نیاز به تعمیرات اساسی دارند با توجه به سیاست جدید چین مبنی بر تعطیلی کارخانه ها، دیگر بانک ها برای اصلاح خطوط این واحدها تسهیلاتی پرداخت نمی کنند تا به طور خودکار این واحدهای کوچک تعطیل شوند چراکه هزینه ها بازسازی یک واحد کوره بلند در چین معادل ساخت یک کارخانه جدید است .
براساس این گزارش، اغلب کارخانه های کوچک فولادسازی فوق در چین برای خرید سنگ آهن به محموله های کوچک گرایش دارند که ایران، مکزیک و مالزی می توانند تأمین کننده مواد اولیه این واحدها باشند.
از سوی دیگر با تعطیلی واحدهای کوچک امکان دارد کارخانه های فولادسازی چین خرید سنگ‌آهن از این کشورها را به حداقل ممکن در آینده برسانند.
براساس این گزارش، دولت چین به طور قطع تصمیم گرفته واحدهای فولادسازی که با آلایندگی زیست محیطی روبه رو هستند را تعطیل کند .
از سوی دیگر این دولت اعتقاد دارد تولید فولاد در این کشور به طور غیر منطقی رشد کرده و اکنون سیاست حمایت از رفاه مردم در اولویت قرار گرفته است .
در حال حاضر نیاز سالانه چین به فولاد، 650 میلیون تن است این در شرایطی است که تولید فعلی این کشور از مرز 800 میلیون تن گذشته است.
ریوتینتو ، واله و بی اچ پی بیلتون به خوبی به اتفاقات در حال وقوع در بازار فولاد چین آگاه و هوشیار هستند و قصد دارند با افزایش تولید در شرایط فعلی سهم بیشتری از بازار سنگ آهن را کسب کنند و در شرایط رونق بازار حداکثر عرضه را داشته باشند .
این گزارش می افزاید : با توجه به شرایط پیش رو، به نظر می رسد بازار سنگ آهن ایران و روند صادراتی این محصول در سالهای آینده اوضاع مناسبی را نداشته باشد .
از سوی دیگر به طور قطع با برداشته شدن تحریمها و ورود ارز به کشور، دولت مانع صادرات این محصول با ارزش خواهد شد و اگر هم تاکنون ممنوعیتی قائل نبوده به خاطر ارزآوری سنگ آهن در شرایط تحریم بوده است.
بنابراین تولیدکنندگان سنگ آهن باید به جای نقد دولت، گاه فضای تقدیر را ایجاد کنند چراکه دولت می توانست در سال 81 به راحتی جلوی صادرات سنگ آهن را بگیرد.
اما سهل الوصول بودن خروج این کالا در شرایط تحریم دست دولت را از ممنوع کردن صادرات کوتاه کرد، مقایسه بین شرایط و صادرات سنگ آهن ایران و هند می تواند تحلیل کرد که در این شرایط این دو کشور در مورد صادرات سنگ آهن تقریباً شبیه هستند اما در این سالها دولت هند به دلیل ثبات اقتصادی بارها مانع صادرات سنگ آهن شد .
از سوی دیگر اختلاف قیمت ارز رسمی و غیر رسمی، جذابیت صادرات سنگ آهن در ایران را دو چندان کرده است و اگر دولت تصمیم بگیرد این تفاوت را به حداقل ممکن برساند شاید انگیزه صادرات کاهش یابد .
این گزارش می افزاید : تصمیم دیگر چین در بخش فولادسازی، تغییر روشن تولید فولاد است .
تولیدکنندگان داخلی قصد دارند روش کوره بلند را جایگزین روش کوره قوس الکتریکی کنند.
با اجرای این روش ، ورودی کوره از سنگ آهن به قراضه تغییر می کند.
بنابراین مصرف آهن قراضه و آهن اسفنجی در سالهای آینده بیشتر خواهد شد و از مصرف سنگ آهن تا حدی کاسته می شود .
ازسوی دیگر باتوجه به اینکه ساخت و ساز در چین طی سالهای گذشته روند افزایشی داشته و بسیاری از کارخانه ها و منازل مسکونی فرسوده شده اند ، تخریب سازه های آنها می تواند خوراک ورودی کارخانه های فولادسازی جدید باشند .
براساس این گزارش به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود در بازار چین معادن کوچک ایران طی دو سال آینده به تدریج تعطیل شوند چون توان رقابت با افت قیمت را نخواهند داشت و با توجه به کاهش تقاضا در چین بازار سنگ آهن در انتظار روزهای خوبی نخواهد بود .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24