Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار روز جاری همانند روز دوشنبه عمدتاً تحت‌الشعاع صنعت خودرو و نیز عرضه اولیه نفت سپاهان (که روز دوشنبه تخصیص سهمیه آنلاین آن با مشکلاتی روبرو شده بود) قرار داشت. البته عدم حضور بعضی بازیگران بزرگ نیز به لحاظ بین تعطیلی بودن مشهود بود. بازار نیم‌نگاهی هم به صنعت سیمان داشت.

روز دوشنبه وزیر صنایع در خبر ساعت 14 اشاراتی به افزایش قیمت درخواستی صنعت سیمان و خودرو داشت. در خصوص خودرو وی بیشتر نگاه‌ها را به سمت شورای رقابت دوخته بود در خصوص صنعت سیمان هم پاسخ صریحی از ایشان شنیده نشد لیکن مخالفتی هم ابراز نکرده بودند. مطابق معمول روزهای گذشته فضای شایعات در خصوص موافقت و مخالفت با افزایش قیمت خودرو و سیمان هم داغ بود. عرضه سنگینی از سوی سهامداران حقوقی بر روی نماد ایران‌خودرو صورت گرفت که باعث سقوط سهم تا نزدیکی‌های صف فروش شد که البته پس از جذب شدن و رشد قیمت (عمدتاً توسط سهامداران حقیقی) شایعات مختلفی در خصوص رانت ناشی از عرضه مذکور بازار را فراگرفت. از بعد سیاسی هم با توجه به مذاکرات طولانی نماینده اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان در ترکیه و مفید خواندن این مذاکرات از سوی هردو طرف و همچنین دعوت رسمی آقای ظریف توسط دولت عربستان به نظر می‌رسد از بعد بین‌الملل نگرانی‌های بازار تخفیف پیداکرده باشد لیکن در خصوص مسائل داخل بعضاً مواردی از سوی فعالان بازار مورداشاره واقع می‌شود.

امروز عرضه اولیه نفت سپاهان برای مشتریان سیستم آنلاین با کش‌وقوس‌های فراوان و مجدداً ظهور مشکلات دیگری انجام شد که البته بازهم نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشت. بازار شاهد بازگشایی نمادهای مهمی چون توسعه صنایع بهشهر و پتروشیمی اراک هم بود. البته نمادهای بزرگ‌تری همچون سرمایه‌گذاری بانک ملی و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنان در انتظار بازگشایی هستند. اخیراً شایعاتی در خصوص تأسیس ابرهلدینگی در صنعت پتروشیمی بنام تابان به‌منظور زیرپوشش قرار دادن بسیاری از هلدینگ ها و شرکت‌های مطرح این صنعت در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی این صنعت به گوش می‌رسد که البته هنوز در مراحل بسیار ابتدایی به سر می‌برد. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 144 واحد و در فرابورس 5 واحد کاهش یافت. شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) با 22 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 31 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. حجم معاملات روز جاری در بورس به رقم 204 میلیارد تومان و در فرابورس به 70 میلیارد تومان رسید که نفت سپاهان با مبلغ 40 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات در بورس و معامله عمده اوراق صکوک رایتل به مبلغ 19.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند. اخبار مرتبط با آتش‌سوزی واحد روغن پرکنی شرکت تازه‌وارد نفت سپاهان در ابتدای وقت نیز در صدر اخبار موردتوجه دست‌اندرکاران بازار سرمایه بود. اطلاعیه عرضه یک حق اختراع برای اولین بار در بازار فرابورس منتشر شد بر اساس این اطلاعیه روز یکشنبه دو شخص حقیقی (مالکین دارایی فکری) نسبت به عرضه یكجای مستقیم و بی‌واسطه اختراع استارترهوشمند دیجیتال ضد سرقت خودرو به قیمت دو میلیارد ریال اقدام خواهند نمود.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

همان‌گونه که در بخش‌های پیشین گفته شد سهامداران صنعت سیمان و فعالان بازار سرمایه در خصوص بحث افزایش قیمت محصول، با بلاتکلیفی مواجه‌اند و با انتشار اخبار ضدونقیض پرچم نمادهای این صنعت به رنگ سبز و قرمز درمی‌آید. روز دوشنبه سایت‌های خبری به نقل از آقای اتابک، جلسه‌ای را که قرار بود روز چهارشنبه امروز با حضور معاون وزیر برگزار شود بسیار مهم و تعیین‌کننده نهایی قلمداد کرده بودند که البته ظاهرا این جلسه نتیجه ای در بر نداشته است. حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان در روز جاری به 15.3 میلیون سهم و ارزش معاملات به 54 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 3618 هزار سهم و مبلغ 11.9 میلیارد ریال حدود 22% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد که البته بایستی به این آمار معامله 2331 هزار حق تقدم افزایش سرمایه این شرکت را نیز افزود که در این صورت سهم این شرکت از مجموع نمادهای صنعت سیمان به 31% بالغ خواهد شد. در حال حاضر این شرکت دارای نسبت قیمت به درآمد 12.7 می باشد که از تمامی شرکتهای مطرح هم صنعت خود بالاتر است. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با تعداد 2199 هزار سهم به ارزش 8.8 میلیارد ریال اختصاص داشت.

در روز جاری حدود 23 نماد مورد معامله قرار گرفتند که به لحاظ عدم اطمینان سهامداران، تعدادی مثبت و تعدادی منفی و اغلب متعادل معامله می‌شدند بعض نمادها هم گاهی دچار صف‌های خرید یا فروش نه‌چندان پرحجمی می‌شدند. لیکن نماد سیمان فارس و سیمان قاین از صف‌های خرید مناسبی برخوردار بودند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری بعضاً مثبت و بعضاً منفی و عمدتاً به شکل متعادل صورت گرفت در اوایل وقت صف خرید کوچکی هم‌شکل گرفت لیکن دوام چندانی نداشت. مجموع معاملات این نماد به 2199 هزار سهم و به ارزش 8778 میلیون ریال بالغ شد. قیمت پایانی معادل 3991 ریال (51 ریال بالا‌تر از روز دوشنبه) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.83 و مجموع ارزش بازار شرکت 17960 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران 165 فرد حقیقی و 3 شخصیت حقوقی و فروشندگان 137 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام در این نماد 87% و از خرید سهام 95% بوده است. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 969 هزار سهم به ارزش 5319 میلیون ریال بود. معاملات این نماد در طول ساعات معاملات هم در دامنه منفی و هم در دامنه مثبت قیمت انجام گرفت لیکن سقف قیمت مجاز را نتوانست لمس کند. قیمت پایانی برابر با 5490 ریال و افزایش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز دوشنبه معادل 28 ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 6.18 و مجموع ارزش بازار آن 9608 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران متشکل از 99 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان شامل 108 فرد حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام در این نماد 78% و از خرید سهام 76% بوده است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

تغییرات سهامداران بالای 1% (تا روز دوشنبه گذشته) در صفحه سوم گزارش جهت ملاحظه ارائه‌شده است. همان‌گونه که روشن است در روز دوشنبه صرفاً شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین عرضه‌کننده سهام سیمان قاین و شرکت توسعه، سرمایه و صنعت غدیر خریدار سهام سیمان خزر بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24