Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در ابتدای هفته جاری و قبل از عید مبعث، بازار داخلی محصولات پتروشیمی آرام بود و با كاهش محدود برخی از قیمت‌ها روبه‌رو شدیم.

تعطیلی روز سه‌شنبه، افزایش نسبی حجم عرضه در بازار غیررسمی، كاهش تقاضا و عدم تمایل خریداران نسبت به خرید، امید به بهبود عرضه‌ها در بورس و از همه مهم‌تر ضعف كارخانه‌ها و كارگاه‌های مصرف‌كننده و ... از دلایل اصلی این روند عنوان شد. به گفته یكی از فعالان، بازار به نسبت هفته قبل ساكت‌تر بود كه باعث كاهش قیمت‌ها برای بسیاری از انواع پلیمرها شد. او افزود برخی از انواع پلی‌اتیلن‌ها حتی 200 تا 300 تومان به نسبت هفته های قبل كاهش قیمت داشته‌اند. با توجه به تقاضای فصلی و تقاضای عمومی از جمله تقاضای فصلی پلی‌اتیلن ترفتالات بطری (پت) یا تقاضای عمومی PVC و دیگر انواع مشابه كه با كاهش نسبی روبه‌رو شده می‌توان گفت كه شرایط تولید مصنوعات پلیمری و پتروشیمی اصلا خوب نیست. حجم تقاضا نشان می‌دهد كه صنعت نساجی نیز شرایط مطلوبی ندارد و شاید افزایش عرضه رسمی مواد اولیه این صنعت بتواند به كمك آمده و شرایط سخت فعلی را تسهیل كند.
این روندعمومی كاهش قیمت‌ها در بازار غیررسمی در حالی رخ می‌دهد كه حجم عرضه مواد پلیمری در بورس كالای ایران در هفته قبل 10 درصد كاهش داشته است.
این در حالی است كه اختلاف قیمت بین بازار و بورس وجود دارد كه در برخی گریدها هنوز بین 15 تا 20 درصد تفاوت دیده می‌شود. حجم عرضه‌ها در بورس كالای ایران برای امروز از تنوع بالایی برخوردار است. انواع مختلف پلی پروپیلن نساجی، سود اكاستیك، اسید استیك، قیر، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و نساجی، الكیل بنزن خطی، آرگون، ایزوبوتانول، منو اتیلن گلایكول، اوره صنعتی، كریستال ملامین، پلی كربنات 1218، دی‌اتانول آمین، پلی وینیل كلراید، دی‌اتیل هگزانول، وكیوم باتوم، جوش شیرین، كربنات سدیم سبك و سنگین، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، اسید ترفتالیك، گوگرد، پلی‌اتیلن سبك فیلم و تزریقی، سود اكاستیك و ارتوزایلن بخشی از مواد پتروشیمی و پالایشگاهی عرضه شده خواهند بود. با توجه به تجمیع عرضه‌های روز سه‌شنبه و چهارشنبه، به نظر نمی‌رسد این حجم از افزایش محسوسی به نسبت هفته‌ها و ماه‌های قبل برخوردار باشد.  به گفته یكی از كارگزاران شایعاتی مبنی بر افزایش عرضه این قبیل محصولات شنیده شده كه ممكن است در آینده به حقیقت بپیوندد. از سویی یكی دیگر از كارگزاران از این شایعه اظهار بی اطلاعی كرد و حتی عنوان كرد كه از این قبیل شایعات و گمانه‌زنی‌ها بسیار شنیده شده ولی در چند هفته اخیر كه محقق نشده است.
 با توجه به ضعف بازار داخلی همچنین فاصله قیمتی بین بورس و بازار به نظر می‌رسد این شرایط ضعیف آن هم در زمان تقاضای فصلی بسیاری از پلیمرها، تنها نشان‌دهنده ضعف شدید تولید است كه می‌تواند به دیگر بازارهای مشابه نیز سرایت كند. باز هم ذكر این مطلب ضروری است كه نیاز به افزایش حجم عرضه‌ها بالاخص برای انواع جذاب پلیمرها شدیدا حس می‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24