Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / قیمت سرب نزدیك به 3 هفته در بازار لندن در مسیر افزایش قرار دارد ولی بازار شانگهای نوسانی است. با توجه به بهبود بازار این فلز در اقصی نقاط جهان و شرایط سخت تولید، می‌توان به ادامه روند آرام صعودی سرب امیدوار بود اما به تبع نوسانی بودن قیمت‌ها در بازار شانگهای، هنوز پتانسیل نوسانات غیرمنتظره بسیاری وجود دارد.

آخرین قیمت‌های معامله‌شده در بورس فلزات لندن برای معاملات نقدی سرب 2123 دلار در هر تن بود و برای معاملات 3 ماهه نیز 2146 دلار ثبت شد. از ابتدای ماه مه تاكنون قیمت سرب در بورس فلزات لندن در مسیر افزایش قرار داشته و نزدیك به 60 دلار در هر تن افزایش را ثبت كرد. كاهش نسبی حجم موجودی انبارها، افزایش مشكلات زیست محیطی درخصوص تولید سرب و افزایش قیمت تمام‌شده، بهبود تقویت ساز و كارهای اقتصادی مرتبط و افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارهای مشابه از مهم‌ترین‌ دلایل افزایش قیمت سرب بود. این در حالی است كه در چند روز گذشته قیمت سرب و همچنین موجودی انبارهای این كالا نوسان محسوسی را تجربه نكرده است.
در بورس شانگهای و در آخرین معاملات سرب، قیمت 13950 یوآن در هر تن ثبت شد كه به نسبت روز قبل از آن با 5 یوآن یا 0.04 درصد كاهش روبه‌رو بود. در این بازار قیمت سرب نزدیك به دو هفته با نوسانات بسیاری روبه‌رو است و نمی‌توان روند مشخصی را برای نوسانات آن گزارش كرد. روزهای گذشته بیشترین قیمت سرب 13995 یوآن و كمترین آن 13870 یوآن بود.
گروه مطالعات سرب و روی جهانی در آخرین برآورد خود بر اساس اطلاعات اولیه سه ماهه اول سال جاری عنوان كرد كه حجم تقاضای جهانی با 2 درصد كاهش روبه‌رو شد. این در حالی است كه حجم تولید جهانی نیز 1.7 درصد كاهش یافت.
حجم تولیدات سرب در فصل اول به نسبت مدت مشابه سال قبل با 10 هزار تن افزایش روبه‌رو شده اما موجودی انبارها در این مدت نزدیك به 18 هزار تن كاهش را نشان می‌دهد. در این مدت حجم استخراج كانه‌های معدنی حاوی سرب در اقصی نقاط جهان با 5 درصد رشد روبه‌رو بوده كه افزایش حجم تولید در استرالیا‌، مكزیك، پرو و آمریكا در كنار كاهش حجم تولید كانادا و تركیه دلیل اصلی این افزایش عنوان شد. با توجه به كاهش نسبی عیار در كنار افزایش عمق و افزایش هزینه تولید، شاهد كاهش 1.7 درصدی حجم تولید سرب خالص در جهان بودیم.
بیشترین كاهش حجم تولید در كشورهای چین و آمریكا ثبت شد كه این كاهش تولید، از سوی كاهش تقاضا در این كشورها حمایت و مدیریت گردید. آخرین برآوردها نشان می‌دهد كه كاهش حجم تقاضای چین در فصل اول سال جاری 2.5 درصد و برای آمریكا 6.7 درصد بود. از سویی حجم تقاضای ژاپن یك درصد و حجم تقاضای اروپا 1.4 درصد افزایش داشت. در بازار چین حجم واردات كانی‌های معدنی حاوی سرب افزایش چشمگیری داشت تا جایی كه محتوی سرب این حجم واردات، با 16 درصد افزایش به 218 هزار تن رسید.
دورنمای قیمت سرب دورنمای مشخصی نیست زیرا به دلیل مسائل زیست محیطی و بهبود سطح تكنولوژی‌ها، حجم تولید و مصرف سرب دستخوش تغییرات بسیاری است. با توجه به شرایط عمومی اقتصادجهانی و افزایش قیمت‌ها در غالب بازارها، می‌توان دورنمای افزایش قیمت را برای سرب به حساب آورد.
 از طرفی برآوردها از پیشی گرفتن عرضه به نسبت تقاضا حكایت دارد ولی با كاهش نسبی حجم موجودی انبارها به عنوان یك داده بسیار قدرتمند روبه‌رو هستیم كه عكس این مطلب را نشان می‌دهد.
به نظر می‌رسد بازار سرب به یك ثبات نسبی رسیده و ادامه نوساناتی محدود و ادامه سطوح قیمتی فعلی در كوتاه‌مدت قابل پذیرش است و می‌تواند مطلوب باشد. با توجه به روند رو‌به رشد قیمت فلز روی، می‌توان به افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز امیدوار بود. از سویی بازار شانگهای در دو هفته گذشته شرایط نوسانی و شدیدی را تجربه می‌كند كه پتانسیل جهش‌ها یا ریزش‌های ناگهانی را برای بازار سرب تقویت كرده است.
به نظر نمی‌رسد سرب تغییر محسوسی را تجربه كند. در میان مدت و به تبع كاهش نسبی موجودی انبارها می‌توان دورنمای قیمت‌ها را مثبت ارزیابی كرد ولی از عمق چندانی برخوردار نخواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24