Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"عملکرد 45 روزه واگذاری ها"؛ "طرح سهام عدالت در وزارت اقتصاد"؛ "تمرکز خصوصی سازی بر واگذاری گروه مخابرات، بانک و بیمه" و "آغاز به کار کمیته واگذاری سرخابی" مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در آخرین هفته اردیبهشت امسال از این قرار است:

تصمیم گیری هیات واگذاری در مورد ۶۵ بنگاه مشمول واگذاری

در جلسه هفته گذشته هیات واگذاری در مورد ۶۵ بنگاه مشمول واگذاری از جمله45.31 درصد سهام شرکت نورد و لوله اهواز؛ 100 درصد سهام شرکت سنگ آهن شرق؛ 77.22 درصد سهام شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی به همراه 80 درصد ارزش طرح آلومینیوم هرمزال؛ 5.01 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری رنا؛ 17 درصد سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس؛ 80 درصد سهام شرکت پالایش نفت پارس فرآیند شیراز؛ 32 درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه و 19.78 درصد سهام شرکت پتروشیمی کازرون تصمیم گیری شد.

پایان توزیع "سهام عدالت" کارگران فصلی در استان‌ها

در هفته ای که گذشت مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی از پایان توزیع سهام عدالت کارگران فصلی در استان‌ها خبر داد و گفت: برای توزیع مناسب برگه های سهام عدالت استان تهران با حجم بالای متقاضیان به دو ماه زمان نیاز است.

اسماعیل مختاری دولت‌آبادی اظهار داشت: مشمولان استان تهران باید تا زمان برنامه ریزی برای توزیع مناسب این برگه ها منتظر بمانند و از مراجعه حضوری به شرکت‌های تعاونی خودداری کنند تا تدابیر لازم اتخاذ شود.

دلایل مخالفت با واگذاری شرکت بازرگانی گاز به بخش خصوصی

مدیر عامل بازرگانی گاز ایران نیز در این هفته با اعلام این که شرکت بازرگانی گاز ایران یک شرکت حاکمیتی‌است گفت:‌ واگذاری این شرکت به بخش خصوصی غیر منطقی است.

محمدعلی براتی اذعان داشت: شخصاً با توجه به تخصصی که در حدود سی سال گذشته در بخش تجارت و بازرگانی دارم علی‌رغم تاکید سازمان خصوصی سازی برای انتقال این شرکت به بخش خصوصی این کار را منطقی نمی‌دانم به این دلیل که تولید توسط پالایشگاه‌های گازی انجام می‌شود و فرآورده‌ها توسط شرکت بازرگانی به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پالایشگاه‌های گاز خصوصی شوند آیا واگذاری شرکت بازرگانی گاز منطقی خواهد بود؟ گفت: با توجه به تصمیماتی که گرفته شده است پالایشگاه‌های گاز تا اطلاع ثانوی خصوصی نمی‌شوند؛ چرا که بحث حاکمیتی این واحدهای پالایشی مطرح است.

انصراف خصوصی سازی از واگذاری بلوک حفاری شمال

سازمان خصوصی سازی از واگذاری بلوک 3.78 درصدی حفاری شمال شامل 98 میلیون و 557 هزار سهم که قرار بود به قیمت تابلو بورس در روز قبل از عرضه به شرط آن که از مبلغ 6881 ریال کمتر نباشد در روز 19 خرداد در بورس اوراق بهادار واگذار شود منصرف شد.

این بلوک قرار بود به ارزش کل پایه 678 میلیارد و 175 میلیون ریال به صورت نقد واگذار شود و مبلغ 20 میلیارد و 345 میلیون ریال هم به عنوان سپرده شرکت در این واگذاری تعیین شده بود.

فرآیند خصوصی‌سازی از موانع سیاسی ضربه خورده است

خبر دیگر این که مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با بررسی خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور اظهار داشت: طی سال‌های اخیر اقتصاد ایران همواره حضور بسیار پررنگی را در حوزه بنگاه‌داری دولت تجربه کرده است.

مسعود نیلی با بیان این‌که در دهه ۸۰ و سال‌های بعد از برنامه سوم، روند خصوصی با جدیت بیشتری پیگیری شده است تصریح کرد: از سال ۸۶ به بعد دولت با جدیت بیشتری در پی اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گام برداشته؛ به طوری که براساس تحولات قانونی صورت گرفته طی این سال‌ها، واگذاری بنگاه‌های دولتی به سه روش رد دیون، سهام عدالت و سایر انجام شده است.

شرایط واگذاری بلوک "وبصادر" تغییر کرد

سازمان خصوصی سازی پیش تر اعلام کرده بود قصد دارد بلوک 1.34 درصدی سهام بانک صادرات شامل 776 میلیون و 114 هزار سهم به قیمت تابلو بورس در روز قبل از عرضه بشرط آنکه از 1000 ریال کمتر نباشد در روز 18 خرداد در بورس اوراق بهادار عرضه کند که آخرین خبرها حکایت از تغییر درصد و شرایط واگذاری سهام این بانک دارد.

بر اساس این گزارش؛ در تغییرات جدید اعمال شده قرار است با کاهش 0.34 درصدی، یک درصد سهام "وبصادر" شامل 578 میلیون سهم به همان قیمت پایه اعلامی و ارزش کل پایه 578 میلیارد ریال واگذار شود.

آغاز به کار کمیته خصوصی‌سازی سرخابی از هفته آینده

هفته گذشته معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان درباره آخرین تحولات مرتبط با خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: از هفته آینده کمیته‌ای به منظور بررسی و واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی تشکیل خواهد شد تا این کار انجام شود.

امیررضا خادم درباره ترکیب این کمیته گفت: کمیته فوق متشکل از نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان مرتبط با بحث خصوصی‌سازی و احتمالا برخی نمایندگان مجلس خواهد بود.

دولت قبلی اعتقادی به خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نداشت

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی نیز در این هفته درباره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما دو دولت قبلی اعتقادی به این کار نداشتند. زمانی ‌که من در ورزش بودم این کار در حال انجام شدن بود و مجوزهای لازم را هم گرفته بودیم. بورس هم آمادگی خود را با وجود اینکه محدودیت‌هایی در قانون وجود داشت اعلام کرده بود تا این دو تیم وارد بورس شوند.

مهرعلیزاده افزود: مصوبات دولت گرفته شد، اما دو دولت قبلی اعتقادی به این کار نداشتند. اما دولت جدید بر این موضوع مصمم است. مسئولان وزارتخانه روی این موضوع کار می‌کنند. تنها موضوعی که کمی کار را سخت می‌کند نحوه اجرا و احتیاط‌هایی است که لحاظ می‌شود که بدیهی است. این موضوع کار ساده‌ای نیست چون این دو تیم میلیون‌ها هوادار دارند و توقع آنها بالاست.

بلوک سنگ آهن مرکزی ایران در فرابورس فروخته شد

خبر دیگر این که بلوک 28.5 درصدی سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هفته گذشته توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس عرضه شد و به قیمت 19 هزار و 253 میلیارد ریال به فروش رسید.

قیمت پایه هر سهم این بلوک که متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بود، یک میلیون و 564 هزار و 860 ریال اعلام شده بود و در نهایت هر سهم آن به قیمت یک میلیون و 800 هزار ریال به فروش رسید.

واگذاری شرکت سنگ آهن بافق خلاف قانون است

هفته گذشته محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 45 قانون اساسی اظهار داشت: اخطار من در مورد شرکت سنگ آهن بافق است. امروز این شرکت خوراک صنایع فولادی کشور را تامین می‌کند و در سال گذشته حدود 71.5 درصد آن به عنوان دیون دولت، به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد.

وی خاطر نشان کرد: 28 درصد باقیمانده نیز در ابتدای سال جاری به مزایده گذاشته شد و در فرابورس واگذار شد این در حالی بود که معاون اول رئیس جمهور دستور داده بود در واگذاری این شرکت، حقوق مردم این شهر و منافع آنها دیده شود اما متاسفانه بدون ارزیابی‌های کارشناسی این بخش از شرکت واگذار شد.

نماینده مردم یزد در مجلس افزود: اکنون سه روز است که در این شهر اعتصاب شده و کارگران سر کار نمی‌روند چرا که نگران آینده شهرشان و این کارخانه هستند.

عملکرد 45 روزه خصوصی سازی

خبر دیگر این که 706 میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای امسال تا نیمه اردیبهشت ماه توسط سازمان خصوصی سازی فروخته شده که از این میزان 89 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 616 میلیارد ریال در فرابورس و یک میلیارد ریال از طریق مزایده واگذار شده است.

همچنین از این میزان واگذاری 616 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 89 میلیارد ریال به صورت تدریجی و یک میلیارد ریال به صورت ترجیحی در این مدت از بدنه دولت جدا شده است.

تمرکز خصوصی سازی بر واگذاری گروه مخابرات، بانک و بیمه

آمار واگذاری سهام شرکتهای دولتی نشان می دهد از ابتدا امسال تا پایان نیمه اردیبهشت امسال، 706 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده که به تفکیک شرکتهای مادر تخصصی گویای این مطلب است که سهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از این واگذاریها 616 میلیارد ریال و وزارت امور اقتصادی و دارایی 89 میلیارد ریال و عمران و بهسازی شهری ایران یک میلیارد ریال بوده است.

همچنین آمار سهام شرکتهای واگذار شده در مدت یاد شده به تفکیک صنعت اشاره به واگذاری 616 میلیارد ریال سهم از گروه مخابرات، 39 میلیارد ریال سهم از صنعت بانکها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، 50 میلیارد ریال سهم از بیمه و یک میلیارد ریال سهم از گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات دارد.

طرح سهام عدالت در وزارت اقتصاد

در هفته ای که گذشت معاون واگذاری و امور سهام سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به آخرین وضعیت طرح سهام عدالت و فهرست واگذاری‌های پیش ‌رو گفت: در واگذاری‌های اصل ۴۴ نظارت شدید و ویژه اعمال می‌شود، تا تخلف و سوءاستفاده‌ای از شرکت‌های واگذارشده انجام نشود.

حسن محمدتبار اظهار داشت: طرح سازمان خصوصی‌سازی در مورد سهام عدالت به وزارت امور اقتصادی و دارایی رفته و از طریق همین وزارتخانه به هیأت وزیران خواهد رفت.

توانمندسازی بخش خصوصی، دغدغه واگذاریها باشد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: هدف نهایی از اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور افزایش کارایی و بهره وری بنگاههاست و تجربه نشان داده است که بخش خصوصی، بنگاهها را بهتر اداره می کند و تجربه کشورهای دنیا نیز این را ثابت کرده است که مالکیت دولت باید به بخش خصوصی واگذار شود.

طیب نیا ادامه داد: واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی باید به صورت رقابتی صورت گیرد و لازم است با توانمندسازی بخش خصوصی شرایط را برای خصوصی سازی واقعی فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این که نظارت پس از واگذاریها باید مورد توجه قرار گیرد گفت: باید نظارت بر روی کارایی و مدیریت بنگاهها اعمال شود که این موضوع در دنیا نیز مورد توجه قرار گفته است.

سرمایه و فرهنگ، لازمه حضور بخش خصوصی در اقتصاد

وزیر دادگستری نیز با اشاره به این که در زمان ابلاغ اصل 44 برخی شرایط برای واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی فراهم نبود گفت: حضور بخش خصوصی در اقتصاد نیازمند سرمایه و فرهنگ است.

مصطفی پورمحمدی در خصوص واگذاری سهام شرکتهای دولتی به خصولتی‌ها نیز اذعان داشت: واگذاری سهام دولت به بخش نیمه دولتی مسیر اجتناب ناپذیر خصوصی‌سازی در کشور است و مالکیت بخش نیمه دولتی بهتر از دولت است و می تواند زمینه ساز انتقال مالکیت به بخش خصوصی باشد.

پورمحمدی تصریح کرد: واگذاری سهام دولتی و انتقال مالکیت سهام از دولت به بخش نیمه دولتی می تواند بستر و زمینه ای باشد تا بخش خصوصی رفته رفته توانمند شده و انتقال مالکیت واقعی صورت بگیرد.

خصوصی سازی در دولت یازدهم فعالتر شده است

و خبر پایانی این که نماینده مردم شبستر در مجلس با اشاره به این که اجرای خصوصی سازی در دولت یازدهم فعالتر، جدی‌تر و آگاهانه‌تر شده است گفت: با این حال نواقص و خلاء‌های واگذاری سهام شرکتهای دولتی باید پر شود و نظارت پس از واگذاریها به صورت جدی تر پیگیری گردد.

علی علیلو افزود: نظارت پس از واگذاریها یکی از مقوله های اجرای سیاست خصوصی سازی است و باید خریداران سهام دولتی تعهدات خود در قبال واگذاری ها را انجام دهند، در غیر این صورت اجرای این سیاست در کشور محکوم به شکست است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24