Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون قیمت دلار از 3252 تومان به 3288 تومان رسیده است.

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که دو ماه از آغاز سال 93 می گذرد بازار ارز با نوسان های فراوانی همراه بوده است و هر روز شاهد نوسان قیمت انواع ارز در بازار هستیم.
قیمت دلار که با روی کار آمدن دولت یازدهم بعد از ماه ها وارد کانال 2 هزار و 900 تومان شده بود از روزهای پایانی سال گذشته مجددا افزایش یافت و وارد محدوده 3 هزار تومان شد و در آن زمان بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را افزایش تقاضا در بازار شب عید عنوان می کردند.
اما در شرایطی که دو ماه از آغاز سال جدید سپری می شود دلار روند افزایش قیمت در اسفند ماه را ادامه داده و این روزها قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده 3300 تومان رسیده است.
سید بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی در تشریح دلایل گرانی دلار در بازار آزاد در سال 93 می گوید در حقیقت باید توجه کرد که نوسانات اخیر در بازار دلار دارای پشت پرده‌ای نیست ولی اصل برابری قیمت ارزها در این زمینه نقش موثری دارد که مرتبط با شاخص‌های اصلی اقتصاد و شاخص‌های منتهی به تورم است.
وی می گوید عامل دیگر در فرمول برابری ارز عرضه و تقاضا است بنابرابراین زمانی که قیمت یک ارز به تعادل نمی‌رسد به این معنی است که قدرت برابری آن کم شده و یا عرضه آن در بازار کاهش یافته است.
به گفته این کارشناس اقتصادی اگر دلار دو هزار و 500 تومانی بانک مرکزی به اندازه کافی در بازار توزیع شود و در اختیار فعالان بازرگانی و تجاری قرار گیرد، قطعا ارز در بازار آزاد به همین اندازه تثبیت خواهد شد ولی اگر قدرت برابری ارزها و همچنین عرضه و تقاضا رعایت نشود در بازار اختلال ایجاد خواهد شد.
اما یکی از موضوعاتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر قیمت ارز در سال 93 تاثیر داشت ورود دولت به فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود که حسینی هاشمی در این رابطه می گوید اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از ناکامی توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز به حساب می‌آید.
همچنین ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با نامه نیوز می گوید بحث نوسان قیمت ارز به تقاضای موجود در بازار بستگی دارد و زمانی که تعادل میان عرضه و تقاضا از بین می رود. قیمت ارز را بازار تعیین می کند و با توجه به این که هم اکنون بحث افزایش قیمت حامل های انرژی در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مطرح است قیمت ارز در بازار افزایش یافته است.
فتحی پور معتقد است در ماه های گذشته افزایش تولید کشور یکی از اولویت ها بوده است و همین موضوع بر ثبات نرخ ارز تاثیر گذاشته است و از ابتدای سال تا کنون نیز دلیل اصلی افزایش قیمت دلار شوک روانی حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها است. این موضوع از ابتدای سال تا کنون به طور حتم بر بازار ارز تاثیر داشته و دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر نیز همین موضوع است.
نوسانات بازار ارز در سال 93 در شرایطی رخ داده است که علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است بازار ارز در آینده نزدیک مناسب خواهد بود و التهابات و هیجانات ایجاد شده دربازار ارز کوتاه مدت است. همانطور که در مورد بورس هم گفته بودم التهابات ایجاد شده گذرا است و به خوبی شاهد این امر بودیم. درباره بازار ارز نیز وضعیت به همین صورت است.
طیب نیا درباره نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر می گوید یکی از دلایل این امر محدودیت عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها بوده است چرا که عرضه گاز به این واحدها با مشکل مواجه شده بود و در نتیجه این واحدها نمی‌توانستند محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند اما با تدابیر صورت گرفته این مشکل حل شده و درنتیجه ارز از سوی پتروشیمی‌ها به بازار عرضه خواهد شد.
این در شرایطی است که قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای سال جاری تا چهارم اردیبهشت که زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با اعلام نرخ جدید حامل های انرژی بود از 3013 تومان به 3252 تومان رسید که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این موضوع بار روانی حاکم بر بازار ارز بود.
همچنین از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون قیمت دلار از 3252 تومان به 3288 تومان رسیده که این موضوع نشاندهنده کاهش شیب افزایش قیمت دلار در مقایسه با روزهای قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24