Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز تحت تاثیر ریزش قیمت طلای جهانی، معاملات بازار آتی نیز روندی كاهشی در پیش گرفت و این بازار در واكنش به كاهش قیمت اونس، با ریزش آغاز شد و كاهش هرچند اندك نرخ دلار نیز به ریزش بیشتر قیمت‌ها كمك كرد.

كارشناسان دلیل دیگری كه برای ریزش آتی عنوان می‌كنند كاهش اختلاف قیمتی سررسید‌ها است. دیروز سررسید تیر توانست اختلاف قیمتی پیشین خود را كه در حدود 40 هزار تومان بود به 30 هزار تومان كاهش دهد. فاكتور دیگری كه به گونه‌ای نامحسوس و حاشیه‌ای در ریزش قیمت بازار آتی دخیل است، تقارن زمانی با فصل مجامع شركت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران است. به‌طور سنتی در چنین شرایطی فعالان بازار آتی اقدام به فروش موقعیت‌های باز خود می‌كنند و میزانی از انتقال سرمایه در بازار به وقوع می‌پیوندد.
با این حال در ریزش قیمت‌های دیروز آتی، عامل اونس پررنگ‌تر از سایر عوامل بود. پیش‌بینی كارشناسان برای روند روزهای آینده آتی به اونس و دلار بستگی دارد، چراكه اولا با توجه به تقدم و تاخر این دو فاكتور كه خلاف جهت هم عمل می‌كنند، و دوما بر اساس میزان و حجم ریزش یا صعود هر یك از آنها، مسیر پیش روی آتی تعیین می‌شود.
در بازار ارز اما دیروز نوسانات دلار چندان چشمگیر نبود و از روز دوشنبه قیمت دلار در محدوده بین 3272 و 3285 تومان در نوسان است. همان‌طور كه اكثر تحلیلگران پیش‌بینی كرده بودند تا‌كنون هفته آرامی را در بازار جهانی طلا گذرانده‌ایم. دیروز معاملات اونس بالای 1300 دلار تجربه نشد و این موضوع باعث نگرانی خریداران شد. به نظر می‌رسد دلار نیز طی روزهای اخیر روی قیمت 3280 تومان به ثبات رسیده است. یكی از دلایل تداوم این ثبات در قیمت ارز دیروز، استمرار وجود جو خوش‌بینی نسبت به مذاكرات هسته‌ای بود كه حاكی از امیدواری بازار به این رویداد در هفته‌های آتی است. عامل تاثیرگذار دیگر، ورود نمایندگان و بازرسان آژانس انرژی اتمی به تهران بود كه به جو خوش‌بینی‌ها كمك كرد.
در بازارهای جهانی، قیمت اونس دیروز با كاهش حدود 4 دلاری نسبت به روز گذشته، 0.3 درصد ریزش را تجربه كرد. شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین‌ عامل تاثیرگذار در این ریزش قیمتی، صادر شدن دستور عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از مرزهای اوكراین توسط ولادیمیر پوتین بود.
به عقیده بدائی یكی از كارشناسان بازار آتی می‌توان به چند عامل برای افت و خیزهای اخیر قیمت اونس اشاره كرد. فاكتور اول دلار است. تقویت ارزش دلار آمریكا رابطه تنگاتنگی با كاهش قیمت جهانی طلا دارد. در هفته‌های اخیر رشد اقتصادی آمریكا سرعت گرفته و فدرال رزرو برای چهارمین ماه پیاپی نرخ خرید ماهانه اوراق را كاهش داده است.
هفته گذشته تعداد متقاضیان بیمه بیكاری در آمریكا به كمترین میزان طی هفت سال اخیر رسید كه این موضوع نشان‌دهنده وضعیت رو به بهبود اقتصاد آمریكا است. امروز زمان انتشار جدیدترین صورت‌جلسه FOMC است كه ترس خریداران را افزایش داده و موجب كنار رفتن آنها از بازار می‌شود. اقتصاد آمریكا هنوز به رشد و رونق باثبات و پایدار دست پیدا نكرده و مدت زمان زیادی طول خواهد كشید تا وضعیت اقتصادی آمریكا به حالت عادی و طبیعی بازگردد. البته كاهش شاخص سهام نیز می‌تواند به افزایش قیمت جهانی طلا كمك كند. در شرایط كنونی قیمت طلا تحت تاثیر اوضاع اقتصادی آمریكا و سیاست‌های پولی فدرال رزرو و همچنین تنش‌های سیاسی و بحران داخلی اوكراین قرار دارد.
عامل تاثیر‌گذار دیگر در ریزش قیمت اونس، كاهش تقاضای چین است. این كشور، بزرگ‌ترین خریدار جهانی طلا است كه در سال جدید میلادی با خطر كاهش رشد اقتصادی مواجه است. براساس گزارش انجمن جهانی طلا، تقاضای خرید طلا در چین در فصل زمستان، 18 درصد كاهش یافت كه می‌تواند با افزایش قیمت طلا در سال جدید میلادی و كاهش رشد اقتصادی چین مرتبط باشد. این كاهش تقاضا عمدتا مربوط به كاهش خرید سكه و شمش طلا بوده و مصرف بخش جواهرسازی ده درصد افزایش داشته‌است. با این اوصاف آیا امیدی به افزایش قیمت طلا هست؟ اكثر تحلیلگران كاهش قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2014 را قطعی می‌دانند، اما در كوتاه‌مدت عواملی كه به آن اشاره می‌شود می‌تواند باعث افزایش قیمت طلا شود.
عامل سوم، كاهش موانع دولت هند برای واردات طلا است. براساس گزارش انجمن جهانی طلا، دولت جدید هند سیاست‌های سهل‌گیرانه‌ای برای واردات طلا اجرا خواهد كرد. با كاهش موانع دولت هند در واردات طلا احتمال می‌رود در نیمه دوم سال تقاضای خرید طلا از سوی دومین مصرف‌كننده بزرگ طلا در جهان افزایش یابد. سال گذشته دولت هند تعرفه واردات طلا را به سه برابر افزایش داد و قوانین جدیدی به اجرا گذاشت كه مطابق آن واردكنندگان طلا ملزم هستند كه 20 درصد شمش‌های طلای وارداتی را به جواهرسازان بفروشند تا جواهرات تولید شده از هند صادر شود. هدف دولت هند از این قوانین بهبود شاخص trade balance و حفظ ارزش روپیه بوده است. به دنبال این سختگیری‌ها چین در سال 2013 كشور هند را در واردات طلا پشت سر گذاشت.
آخرین و شاید مهم‌ترین‌ فاكتور تاثیرگذار، بحران اوكراین و روسیه است. در هفته‌های اخیر ناآرامی‌های اوكراین از عوامل امیدبخش خریداران بود. انتخابات اوكراین در روز یكشنبه 25 ماه مه ‌برگزار خواهد شد و با نزدیك شدن به این تاریخ احتمال افزایش تنش‌ها در این كشور شدت می‌گیرد. به دنبال احتمال افزایش تنش‌ها، احتمال افزایش قیمت جهانی طلا نیز بیشتر می‌شود. اگر بحران اوكراین تشدید نشود بر این باوریم كه قیمت طلا تا تابستان یا پاییز با افزایش چشمگیری روبه‌رو نخواهد شد و ممكن است پس از تابستان یا پاییز با انتشار آمارهای نامناسب اقتصادی یا ارزیابی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو قیمت طلا با افزایش روبه‌رو شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24