Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد چرخش معاملات پس از افت روز شنبه بود.

در بازار دیروز معامله‌گران كه روز شنبه به دلیل نگرانی از روند مذاكرات هسته‌ای با نگرانی شاهد افزیش عرضه‌ها بودند با انتشار خبرهای جدید از مذاكرات توسط عراقچی كه به ویژه در شامگاه شنبه و در برنامه ویژه خبری رخ داده بود، به آرامش نسبی رسیدند كه همین امر به جمع‌آوری عرضه‌ها در ابتدای بازار منجر شد.
در برنامه ویژه خبری عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده هسته‌‌ای گفت:‌ در مورد متن، هیچ پیشرفت ملموسی نداشتیم، در قسمت شكلی به نگاه مشترك رسیدیم كه متن چگونه باید تنظیم شود و در مورد عنوان نیز به دو تا سه عنوان رسیدیم و روی مقدمه متن نیز قدری كار كردیم.
عراقچی در‌خصوص این دور از مذاكرات گفت: از ابتدا هم می‌دانستیم، این مذاكرات سخت است و فاصله بین دیدگاه‌های طرفین به اندازه‌ای است كه نزدیك شدن آنها به هم نیاز به زمان طولانی، بحث‌ها و گفت‌‌وگوهای زیاد و ابتكارات مختلف دارد كه دیدگاه‌ها را هم نزدیك كنیم.
در بازار دیروز در گروه خودرویی صف‌های فروش در ابتدای بازار برداشته شد این امر موجب شد تا بازار با تعادل نسبی در این گروه شروع شود كه پس از آن با انتقال دو بلوك سهام در نمادهای سایپا و ایران خودرو گروه به صف خرید رسید. این دو بلوك را بانك ملی از یك تسهیلات گیرنده مصادره كرد.  در گروه خودرویی همچنین غلامرضا ابوترابی با اشاره به اینكه شركت‌های خودرویی و سیمانی تاكنون درخواست افزایش سرمایه به سازمان بورس ارائه نكرده‌اند، به خبرگزاری فارس گفت: تنها شركت پارس خودرو در سال گذشته درخواست افزایش سرمایه ارسال كرده بود كه با آن موافقت شد.
وی افزود: شركت‌های بزرگ خودروسازی همچون سایپا و ایران‌خودرو تاكنون درخواستی برای افزایش سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نكرده‌اند.
این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرین مراحل عملیات صدور مجوز افزایش سرمایه بانك‌ها تاكید كرد: طی سال گذشته بانك‌هایی نظیر تجارت، ملت و صادرات مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته دریافت كردند.
وی ادامه داد: درخواست افزایش سرمایه پست‌ بانك ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی است كه به محض نهایی شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.
مدیر نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای با اشاره به اینكه در حال حاضر هیچ‌گونه درخواست افزایش سرمایه شركت‌های سیمانی در سازمان بورس و اوراق بهادار وجود ندارد كه در دست بررسی باشد، گفت: در صورت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با درخواست افزایش سرمایه هر شركتی، بلافاصله به بازار سهام اعلام خواهیم كرد.
در گروه بانكی دیروز برخی از نمادها از جمله بانك دی با صف‌های خرید مواجه شد. در این گروه مدیرعامل بانك ملی با تاكید بر اینكه شورای پول و اعتبار هر چه زودتر نسبت به تعیین تكلیف نرخ سود تسهیلات بانكی اقدام كند، گفت: با توجه به هزینه بانك‌ها و نرخ سود سپرده، نرخ سود عقود مبادله حداقل باید 21 درصد تعیین شود.
عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینكه با توافق بانك‌ها و موسسات اعتباری نرخ سود سپرده‌ها ساماندهی شد، اظهار كرد: البته در این بین گزارش‌هایی مبنی بر عدم اجرای دقیق این توافق در برخی موسسات و بانك‌ها رسیده كه امیدواریم این تعداد هم به‌طور كامل توافق نرخ سود سپرده را اجرا كنند.
وی با تاكید بر اینكه شورای پول و اعتبار هر چه زودتر نسبت به نرخ سود تسهیلات بانكی تصمیم‌گیری كند، تصریح كرد: باید نرخ سود عقود مبادله‌ای به درستی تعیین شود، زیرا با توجه به نرخ پایین این عقود بسیاری از بانك‌ها در قالب این عقود تسهیلات پرداخت نمی‌كنند و سهم عقود مشاركتی به‌طور غیرمنطقی به شدت افزایش یافته است.
مدیرعامل بانك ملی با اشاره به ویژگی‌های عقود مبادله‌ای، گفت: پرداخت جعاله، فروش اقساطی، خرید دین و اجاره به شرط تملیك ازجمله عقدهای عقود مبادله‌ای است و به‌طور معمول بانك‌ها تسهیلات سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را باید از طریق این عقود انجام دهند، ولی با توجه به نرخ پایین آن در قالب عقود مشاركتی پرداخت می‌كنند.
در همین حال دیروز قائم‌مقام صندوق توسعه ملی اسامی بانك‌های عامل این صندوق را اعلام كرد.
به گفته سیدقاسم حسینی بانك‌های صنعت و معدن، كشاورزی، تعاون، پست‌بانك، گردشگری، رفاه كارگران و دو بانك دیگر در این فهرست قرار دارند و همچنین 4 بانك دیگر به تازگی تقاضای عاملیت ارسال كرده‌اند كه در نوبت انعقاد قرارداد و بررسی قرار دارند و شامل بانك ملت، صادرات، سینا و تجارت می‌شود.
در گروه معدنی دیروز، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شركت صنعتی گل‌گهر در محل هتل لاله با حضور بیش از 89 درصد از حاضرین تشكیل شد.
پس از قرائت گزارش توجیهی در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه شركت از مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید كه هشت هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و دو هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته دارایی‌ها معادل 100 درصد به تصویب مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام رسید.
در گروه ساختمانی دیروز نمادهای عمران شاهد و مسكن تهران و غرب با صف خرید همراه شدند در این گروه بین‌المللی توسعه ساختمان  (ثاخت) برای تعدیل متوقف شد.
در گروه حمل‌ونقل‌ اعلام واگذاری ترمینال بندر شهید رجایی به شركت بندری سینا به صف خرید این نماد منجر شد.
در گروه لوازم خانگی، شركت آبسال با 24 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 مبلغ 100 تومان سود خالص محقق كرده كه در مقایسه با آخرین پیش‌بینی (مبلغ 93 تومان) افزایش بیش از 7 درصدی داشته است.
در این گروه، شركت پارس الكتریك سود هر سهم برای سال مالی 93 را با 19 درصد تعدیل مثبت نسبت به سال 92 مبلغ 160 ریال اعلام كرده است كه از مهم‌ترین دلایل این تعدیل می‌توان به افزایش 648 درصدی فروش اشاره كرد در ضمن شركت درآمد ناشی از فروش ملك اسفندیار را در پیش‌بینی سال 93 منظور نکرده كه در صورت عملی شدن پس از مزایده از طریق كدال اطلاع‌رسانی خواهد شد. در گروه سیمانی، دبیر انجمن سیمان با بیان اینكه بررسی‌ها برای تعیین قیمت جدید سیمان در حال انجام است، گفت: تقاضای ما رشد بیش از 22 درصدی قیمت سیمان است اما با افزایش 14 تا 22 درصدی قبل نیز مشكلی نخواهیم داشت.
عبدالرضا شیخان در گفت‌‌و‌گو با فارس با بیان اینكه قیمت سیمان از 9 اردیبهشت امسال به قیمت‌های سال 92 برگشته است، اظهار داشت: فقط افزایش 2 درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت سیمان لحاظ شده است.
وی با بیان اینكه طبق توافق با وزارت صنعت، قرار شد قیمت سیمان تا خرداد ماه تغییر نكند، افزود: در حال انجام بررسی و كارشناسی در مورد هزینه تمام شده تولید سیمان هستیم و در این مورد جلساتی با مدیران مالی كارخانه‌های سیمان تشكیل شده است. شیخان تصریح كرد: طبق برآوردها، هزینه‌های تولید سیمان بیش از 22 درصد افزایش یافته و تقاضای ما رشد بیش از 22 درصدی قیمت سیمان است، اما اگر همان افزایش 14 تا 22 درصدی قبل نیز اعمال شود، مشكل زیادی نخواهیم داشت.
در گروه دارویی دیروز مجمع دارویی سبحان و زهراوی برگزار شد كه به ترتیب به تقسیم 1200ریال و 5500ریالی رای داد. زهراوی به افزایش سرمایه نیز رای داد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعال رو به رشد بود كه در آن شاخص با 0.12 درصد رشد معادل 94 واحد به 76هزار و 995واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به 422میلیارد تومان رسید. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24