Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در شیوه جدید عرضه اولیه نمادهای فرابورسی در ابتدا عرضه كننده یك دامنه قیمتی ارائه می كند و خریداران در این دامنه قیمتی، سفارش خود را می گذارند و به این ترتیب كشف قیمت منصفانه تر خواهد بود.

به گزارش سنا، محمود رضا خواجه نصیری افزود: در دوره زمانی كه تحت عنوان ثبت سفارش(در یك جلسه معاملاتی) است، مشتریان در این دامنه می توانند سفارش خریدهای خود را بگذارند.
وی درباره چگونگی قیمت گذاری سهم در این شیوه افزود: بر اساس وضعیت سفارش های وارده در پایان وقت، عرضه كننده به یك قیمتی كه معمولاً كمترین قیمت تعیین شده است و در اصل می تواند كل عرضه را به فروش برساند و امكان عرضه كل وجود دارد، عرضه اولیه انجام می گیرد.
خواجه نصیری با اشاره به اینكه بین كف و سقف دامنه قیمتی در نظر گرفته شده از طرف فروشنده فاصله 20 درصدی وجود دارد، خاطر نشان كرد: چنانچه تعداد درخواست ها در قیمت عرضه بیشتر از كل حجم عرضه باشد، تقسیم به نسبت خواهد شد و این روش این مزیت را به همراه دارد كه هر خریداری به نسبت سرمایه ای كه برای خرید در نظر گرفته از عرضه اولیه بهره مند می شود.
وی افزود: برخلاف روش هایی كه اولویت های قیمتی و زمان محدود رقابت باعث می شد به عده ای سهم نرسد در این روش با توجه به اینكه دوره ثبت سفارش مدت طولانی تر خواهد بود، مشتریان می توانند قیمت مد نظر خود را وارد كنند و در پایان رقابت از سهام عرضه اولیه برخورد شوند.
این مقام ناظر بازار سرمایه، اظهار داشت: این روش منصفانه تر است، چون تقسیم به نسبت است و تمام مشتریانی كه در دامنه اعلام شده سفارش خود را ثبت كرده باشند می توانند از سهام عرضه اولیه برخوردار شوند و فقط ممكن است به دلیل بالا بودن حجم درخواست مشتریان به نسبت كل سهام عرضه شده، سهم های اختصاص یافته تغییر كند.
خواجه نصیری تصریح كرد: در این روش كشف قیمت با دقت بیشتری انجام می گیرد چون اول عرضه كننده دامنه قیمتی می دهد و قیمت بر اساس دامنه قیمتی مشخص می شود و البته با توجه به فرصت بیشتر برای ثبت سفارش، امكان خطا و اشتباه كمتر است. 
وی با بیان اینكه در این روش تمامی سفارش ها به نام خریدار و با ثبت حجم انجام می گیرد، گفت: در این روش برخلاف سنت قبلی كه سهام در ابتدا از طرف كارگزار به طور كلی خریداری می شد و بعد اختصاص داده می شد این امكان فراهم شده است كه نارضایتی هایی كه بعضاً پیش از این در سطح مشتریان اتفاق می افتد، از این پس در عرضه های اولیه فرابورس رفع شود. 
مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس درباره میزان بازدهی عرضه های اولیه به این سبك گفت: با توجه به دامنه 20 درصدی كه در این روش بین كف و سقف قیمتی در نظر گرفته شده و بسته به قیمت كشف شده بازده بعد از عرضه اولیه چارچوب منطقی تر و دقیق تری خواهد داشت و از طرفی با توجه به نوع و نحوه رقابت به نظر می رسد بخش عمده خریداران عرضه اولیه نگاه بلند مدت تری به عرضه اولیه دارند و نگاه سودآوری كوتاه مدت جای خود را به نگاه بلند مدت در عرضه های اولیه می دهد.
خواجه نصیری درباره اینكه چنانچه در روز عرضه اولیه كشف قیمت صورت نگیرد چه خواهد شد، گفت: اگر عرضه اولیه به صورتی انجام شود كه در اولین مرحله، عرضه اولیه فروش نرود با درخواست عرضه كننده برای یك دوره دیگر امكان تمدید و تكرار فرآیند ثبت سفارش وجود دارد. در این حالت می تواند عرضه كننده این دامنه قیمتی را اصلاح و یا كاهش دهد تا امكان عرضه مجدد وجود داشته باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24