Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / طی چند ماه گذشته مسوولان هرچه در چنته داشتند رو كردند تا اعتماد را به بازار برگردانند و سرمایه‌گذاران دست به نقد را برای ورود دوباره به بازار ترغیب كنند و هرچند تا حد زیادی نزول‌های پی‌درپی شاخص بورس مهار شد اما حمایت و تزریق پول در صندوق توسعه بازار كه به دستور وزیر انجام شد نیز نتوانست روند صعودی قابل قبولی را در بازار ایجاد كند. به نظر می‌رسید مساله لغو تحریم‌ها و برگزاری دوباره نشست پیرامون مسائل هسته‌ای بتواند تكاپویی در بازار ایجاد كند و سهامداران را به رشد بازار و بازگشت شاخص به روزهای اوج امیدوار كند، با این حال بازگشت تیم هسته‌ای بدون توافق امیدها را به نگرانی‌ تبدیل كرد و حاصل این امر افت 715 واحدی شاخص در روز گذشته بود.

به نظر می‌رسد با زمزمه‌های مربوط به توافق احتمالی صنایعی كه طی این مدت از تحریم‌ها بیشترین آسیب را دیده‌ بودند، طی روزهای اخیر لیدری بازار را به دست گرفتند و صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ كشور پیشتاز شد. طی این مدت صنایع خودرو، بانك و پتروشیمی از جمله صنایعی بودند كه به صورت جدی از تحریم‌ها آسیب دیده بودند و انتظار می‌رفت با برداشته شدن تحریم‌ها هر كدام از این صنایع به نوعی با رشد قیمت و سودآوری مواجه شوند. اما سوال آن است كه این صنایع با چه چالش‌هایی برای خروج از رکود مواجهند؟ در كنار صنعت خودرو، صنعت بانك نیز اگر بتواند به سیستم سوئیفت دسترسی پیدا كند و فعالیت‌های بین‌المللی را از سر گیرد می‌تواند فرصت‌های سودآوری را برای خود رقم بزند و به تبع آن فعالیت بانك‌ها در بازار سرمایه از افق روشنی برخوردار خواهد شد.
در كنار مبحث مبادلات بین‌المللی كه برای كلیه بانك‌ها سودآوری به همراه دارد قطعا بانك‌هایی كه تعداد شعب خارج از كشور زیادی دارند نیز می‌توانند با از سرگیری فعالیت خود از سودآوری بهتری نسبت به دیگر شركت‌های فعال در این صنعت برخوردار شوند. ورود سرمایه‌گذاران خارجی و عقد قراردادهای تجاری و تولیدی با شركت‌های بزرگ تولیدكننده خودرو در جهان نیز از جمله فرصت‌هایی است كه می‌توانست با رفع تحریم‌ها به ایجاد امید در بازار سرمایه و این صنعت منتهی شود، با این حال مساله‌ای كه سرمایه‌‌گذاران باید در نظر بگیرند که مشكلات این صنعت تنها مربوط به تحریم نیست و حتی در صورت لغو تحریم‌های بین‌المللی و عقد قرارداد با خودروسازان بزرگ دنیا باز هم شركت‌های خودروسازی با مشكلاتی كه ناشی از قوانین و محدودیت‌های وضع شده در داخل است دست به گریبان هستند و به این راحتی نمی‌توانند این مشكلات را پشت سر بگذارند و بهتر است كه فعالان بازار سرمایه در كنار در نظر گرفتن فرصت‌های پیش روی این صنعت تمام جوانب و تهدیدات صنایع را نیز بررسی كنند تا در آینده با ناكامی مواجه نشوند.
كارشناسان اقتصادی معتقد هستند صنعت پتروشیمی نیز از جمله صنایعی است كه در انتظار رفع مشكلات بین‌المللی است. برخی شركت‌ها از جمله پتروشیمی زاگرس كه از ظرفیت‌های بلااستفاده برخوردار هستند با رفع تحریم بیمه و حمل‌ونقل به طور قطع ظرفیت‌های تولیدی خود را افزایش می‌دهند و این مساله در صورت‌های مالی این گروه از شركت‌ها خود را سریع به نمایش می‌گذارد. این كارشناسان می‌گویند اما در شركت‌هایی نظیر پتروشیمی جم یا فن‌آوران كه فعالیت در ظرفیت‌های پایین به دلیل ناتوانی در فروش و صادرات صورت می‌گیرد، این امر بیشتر به دلیل مشكلات تامین مالی است. در این راستا بهره‌برداری از طرح‌های توسعه فازهای پارس جنوبی و در مرحله بعد تامین به موقع خوراك برای به حداكثر رساندن ظرفیت تولید این بخش‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
خودرو در ابتدای صف رفع تحریم
در جریان تحریم‌ها با وجودی كه قیمت دلار سه برابر شده بود طی سه سال گذشته سهام این شركت‌ها نتوانست به قیمت‌های قبلی خودشان برسد.
علیرضا شوافی، از كارشناسان بازار سرمایه در ادامه مطلب فوق افزود:  صنعت خودرو طی سال جاری با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده چراكه صرفا بحث كاهش تحریم‌ها و ثبات اقتصادی اخیر باعث شده كه تولید خودرو در داخل نزدیك به دو برابر شود. برای مثال ایران‌خودرو در حال حاضر 1500 خودرو در روز تولید می‌كند در حالی كه این رقم سال گذشته 800 دستگاه بود.
وی همچنین گفت: در كنار بحث افزایش تولید و رشد سودآوری صنعت خودرو این بخش باید ورود سرمایه‌گذاران خارجی و تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری صنعت را نیز لحاظ كنیم تا به درستی بتوانیم ابعاد رشد این صنعت را در شرایط کنونی بررسی کنیم.
این كارشناس بازار سرمایه صنایع بانك و پتروشیمی را نیز از صنایعی دانست كه از پتانسیل‌های بالایی برخوردارند که برای استفاده از آنها باید شرایطی در ابعاد سیاسی و اقتصادی فراهم شود. به گفته وی، سهام بانك‌ها طی چند ماه اخیر و به تبع خبر لغو تحریم‌ها به نسبت از رشد كمتری نسبت به شركت‌های خودرویی برخوردار بوده‌اند چراكه بانك‌ها پس از لغو تحریم‌ها و از سرگیری مبادلات و فعالیت‌های بین بانكی با بانك‌های بین‌المللی رشد اصلی خود را آغاز می‌كنند و می‌توانند از تسعیر ارزی كه در آینده به دست می‌آورند سودآوری قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. با این حال روند روز گذشته بازار سرمایه که در آن همه گروه‌های بانکی شاهد افت بودند نشان داد تا چه میزان بازار به تحریم‌ها حساسیت دارد.
شوافی شركت‌های پتروشیمی را كه زیر ظرفیت اسمی خود طی مدت اخیر مشغول به فعالیت بودند از دیگر شركت‌هایی دانست كه برای سودآوری مناسب نیازمند رفع چالش‌های بین‌المللی هستند.
 
واقعی نبودن برآورد سودآوری برخی صنایع پس از تحریم
عیسی حسین‌پناه از جمله كارشناسانی است كه معتقد است در حال حاضر كلیه صنایع چه از طریق تامین و تدارك و چه از طریق صادرات و واردات با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند كه در صورت آزاد شدن بازار همه صنایع به سمت شرایط مطلوب فعالیت پیش خواهند رفت.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مشكلی كه در حال حاضر تحریم‌ها در اقتصاد ایجاد كرده نقل و انتقال پول است و می‌توان گفت در این زمینه تقریبا تمام صنایع درگیر هستند، اما مساله نگران‌كننده اینجا است كه بسیاری از تحركات اخیر در بازار و شنیده‌ها در راستای سفته‌بازی است و صنعت خودرو در راس این صنایع قرار دارد.
حسین‌پناه همچنین اظهار کرد: صنعت خودرو در سال‌های 90-89 در بهترین شرایط از بُعد سودآوری قرار داشت؛ در حالی كه بازار در آن زمان نیز به این صنعت P/E معادل 3 یا 3.5 داده بود.
نگرانی نسبت به این صنعت زمانی بیشتر می‌شود كه اقبال عمومی بازار و سرمایه‌گذاری حقیقی‌های كوچك در این صنعت مصادف با سفته‌بازی عده‌ای از سهامداران بزرگ و لطمه دیدن سرمایه‌گذاران خرد است.
این كارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در حال حاضر شركت‌هایی با زمینه‌های بنیادی بسیار قوی در بازارهست كه با وجودی كه به زمان برگزاری مجمع نزدیك می‌شوند اما P/E حدود 5 دارند در حالی كه این شركت‌ها هم از لحاظ سودآوری و هم فعالیت در موقعیت مطلوب‌تری نسبت به خودرو قرار دارند.
وی صنعت بانكداری را از جمله صنایعی دانست كه مورد بی‌مهری بازار قرار گرفته و عنوان کرد:  این صنعت در صورت روشن شدن موضوعات سیاسی و اقتصادی به واسطه رشد روزافزون گردش مالی می‌تواند سودآورتر از قبل باشد؛ چراكه هرچه مبادلات اقتصاد داخلی و خارجی بیشتر شود نقش و فعالیت بانك‌ها پررنگ‌تر خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24