Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها متعاقب پایان دور جدید مذاكرات هسته‌ای وین بود.

دیروز در حالی كه نتیجه به‌دست آمده در مذاكرات وین چندان دور از ذهن فعالان اقتصادی نبود و كمتر كسی انتظار یك توافق فوری را در مذاكرات داشت، پایان مذاكرات سه روزه وین با افزایش عرضه‌ها در بازار همراه بود و خریداران هیجانی گروه خودرویی، عرضه‌های شتاب‌زده‌ای را صورت دادند كه امواج این عرضه‌ها به كاهش شاخص كل منجر شد.در بازار دیروز خبرهای مربوط به مذاكرات هسته‌ای وین مورد توجه كارشناسان بود كه در یكی از مهم‌ترین‌ مطالب طرح‌شده در مورد این مذاكرات سایت ایران هسته‌ای در مطلبی خاطر‌نشان كرد: منابع مطلع در تهران می‌گویند تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای برای تداوم مذاكرات خود با 1+5 خط قرمزهای جدیدی ترسیم كرده است.
در حالی كه تیم‌های ایران و 1+5 مذاكرات وین 4 را روزهای سه‌شنبه تا جمعه (23 تا 26 اردیبهشت 1393/ 13-16 می‌2014) برگزار كردند، گزارش‌های دریافتی حكایت از آن دارد كه خطوط قرمزی كه تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ملزم به رعایت آن شده یك درجه پر رنگ‌تر شده است.
این منابع می‌گویند، این مساله چند دلیل عمده داشته است:
اول اینكه ایران باور دارد كه آمریكا گزینه‌ای جز مذاكره و رسیدن به یك تفاهم ندارد و همانقدر كه ایران نیازمند تفاهم است آمریكا هم چنین نیازی دارد. بنابراین، تصمیم گیران در ایران عقیده دارند حالا كه دولت آمریكا نمی‌تواند به آسانی ریسك شكست مذاكرات را بپذیرد، ایران باید از این فرصت استفاده كند.
دلیل دوم این است كه تجربه نحوه پایبندی آمریكا به توافق ژنو برای ایران حاوی این پیام بود كه دولت آمریكا تصور می‌كند كه ایران در موضع ضعف و حالت اضطرار قرار دارد و بنابراین می‌تواند هر امتیازی را از ایران مطالبه كرده و متقابلا به تعهدات حداقلی خود هم پایبند نباشد. به نظر می‌رسد تهران تصمیم گرفته است با پر رنگ كردن برخی خطوط قرمز خود این اشتباه محاسباتی را تصحیح كند.
سومین دلیل هم این است كه تیم مذاكره‌كننده معتقد است كه نمی‌تواند با مذاكره از موضع ضعف به یك توافق خوب برسد. در واقع اكنون، این جمع بندی خود تیم مذاكره‌كننده و آقای روحانی است كه ضرورت دارد موضع ایران را درباره آنچه درباره آن مذاكره نمی‌كند، شفاف كند.
بر این مبنا، شنیده‌های «ایران هسته ای» حكایت از آن دارد كه 5 خط قرمز زیر از سوی دولت برای تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ترسیم شده است.
یكم- تحقیق و توسعه قابل مذاكره نیست.
دوم- تمام تحریم‌ها باید در توافق نهایی به یكباره (و نه تدریجی) لغو شود.
سوم- درباره ظرفیت غنی‌سازی كه ایران می‌تواند در گام نهایی حفظ كند، تنها نیاز ایران ملاك است نه چیز دیگر.
چهارم- ماهیت آب سنگین رآكتور اراك باید حفظ شود.
پنجم- در این مذاكرات مطلقا به مباحث دفاعی ایران ورود نخواهد شد.
در این شرایط اكثر كارشناسان انتظار دارند مذاكرات در هفته‌های آینده از سر گرفته شده و روند تدوین توافق‌نامه ادامه یابد.
در همین حال دیروز دلار از مرز 33هزار ریال عبور کرد.در تحولات اقتصادی دیگر سازمان خصوصی‌سازی با انتشار اطلاعیه‌ای فروش بخش‌هایی از سهام بانك صادرات و حفاری شمال را احتمالا به دلیل عدم پرداخت اقساط از سوی خریداران اعلام كرده است؛ براساس اعلام خصوصی‌سازی 3.78 درصد سهام حفاری شمال از دارایی شركت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران در نرخ 6هزار و 881ریال به صورت نقدی عرضه می‌شود. در نماد بانك صادرات نیز 1.34 درصد سهام از كد شركت كشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت كرمانشاه و یك سهامدار حقیقی در قیمت تابلو به شرطی كه از یك هزار ریال كمتر نباشد، عرضه خواهد شد. در بازار دیروز در گروه خودرویی تلاش‌های اولیه برای جمع آوری عرضه‌های صورت گرفت كه به ویژه در مورد نمادهای زامیاد و پارس خودرو موفق‌تر بود. در گروه خودرویی اعلام معافیت از مالیات تسهیلات دریافتی خودرو سازان از موسسات مالی و اعتباری تا حدودی فشار از شركت‌های خودرویی را كم خواهد كرد. پارس خودرو نیز دیروز با اعلام برگزاری مجمع در روز پنجم خرداد مواجه بود، این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد.
در گروه بانكی دیروز گزارش 12ماهه عملكرد بانك پارسیان نشان از تحقق سود 520ریالی شركت برای سال 92داشت.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود كه در آن با معامله بلوك 19درصدی پترول، ارزش معاملات به161 میلیارد تومان رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24