Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدتی است كه كمبود شدید آهن قراضه و قیمت رو به رشد‌ آن در بازار داخلی كشور، فولادسازان به‌خصوص تولیدكننده‌هایی را كه از كوره‌های القایی و سپس قوس الكتریكی در فرآیند تولید فولاد خام استفاده می‌كنند، با چالش‌های فراوانی در تامین سخت این ماده اولیه استراتژیك مواجه كرده است.

به گزارش ماین نیوز، به‌منظور مدیریت و كاهش نرخ آهن قراضه، اخیرا شركت‌های فولاد مباركه و فولاد خوزستان و برخی شركت‌های بزرگ مصرف‌كننده قراضه اعلام كرد‌ه‌اند به‌طور تدریجی از بازار داخلی این محصول كنار خواهند رفت و سایر واحدهای تولیدكننده شمش نیز با استقبال از این اقدام، از آمادگی خود برای تامین تدریجی بخشی از قراضه مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق ایجاد كنسرسیوم برای واردات قراضه خبر داده‌اند.
در همین رابطه مشاور مدیرعامل شركت توكاتدارك فولاد مباركه مهم‌ترین‌ عامل بروز مشكلات اخیر در بازار آهن قراضه كشور را افزایش روزافزون مصرف‌كنندگان این محصول در داخل و در نتیجه كمبود شدید این ماده اولیه عنوان كرد و گفت: نیاز فعلی كشور به آهن قراضه با این حجم از تولید فولاد، بیش از 4 میلیون تن در سال است در حالی كه قراضه تولید داخل تنها حدود 2 میلیون تن از این نیاز را پوشش می‌دهد، بنابراین كشور با كمبود 50 درصدی قراضه مواجه است.
محمد سیاوشی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر كارخانه‌های بزرگی همچون فولاد مباركه و فولاد خوزستان نیز طبق درصد واقعی در شارژ كوره‌های خود از قراضه استفاده كنند، كل قراضه تولیدی كشور حتی كفاف این دو كارخانه را هم نخواهد داد، از این‌رو هم‌اكنون این دو فولاد ساز بزرگ درصد مصرف قراضه خود را در پایین‌ترین حد ممكن نگه داشته‌اند تا اوضاع بازار بیش از این متشنج و ملتهب نشود.
وی افزود: طبیعی است در شرایطی كه عرضه و تقاضای قراضه با هم برابر نباشند؛ بازار دچار اختلال و التهاب ناشی از كمبود این محصول خواهد شد، بنابراین برای مدیریت این اوضاع باید سریعا كسری موجود تامین شده و به بازار مصرف تزریق شود تا اوضاع به روال عادی بازگردد.
وی ادامه داد: بروز شرایطی كه هم‌اكنون فولادسازان ما با آن درگیرند، از قبل قابل پیش‌بینی‌ بود، به همین جهت در گزارش‌های مفصلی كه در گذشته به چاپ رسیده است، درباره بروز این بحران هشدارهای لازم داده شد، علاوه‌بر این راهكارهای لازم جهت پیشگیری از بروز این مشكلات هم به اطلاع خوانندگان رسید، اما متاسفانه هیچ نهاد و سازمانی به این هشدارها و پیامدهای منفی توجهی نكرد و نتیجه نهایی كمبود شدید آهن قراضه شرایطی شد كه هم‌اكنون تولیدكننده‌های ما با آن درگیرند.
محمد سیاوشی با تاكید بر اینكه هنوز بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز در بنادر برای واردات آهن قراضه فراهم نیست، ادامه داد: اما به هر طریق مهم‌ترین‌ و تقریبا تنها راهكار موجود جهت خروج از وضعیت فعلی، واردات قراضه به كشور است، بنابراین در شرایط فعلی حداقل باید 2 میلیون تن آهن قراضه توسط شركت‌های فولادساز بزرگ كشور و با حمایت همه جانبه دولت از خارج وارد شود تا وضعیت موجود بهبود یابد. 
وی ادامه داد: پس از حصول بهبودی نسبی در بازار داخل نیز لازم است بلافاصله وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت متولی بخش قراضه مورد نیاز صنایع را به طور رسمی معرفی كند تا متولی امر با برگزاری جلسات منظم و مكرر با مصرف‌كنندگان و تامین‌كنندگان قراضه، نیاز واقعی كشور به این ماده اولیه و راه‌های تامین پایدار و اقتصادی آن را بررسی كرده و هدف‌گذاری لازم را در این خصوص انجام دهد. 
مشاور مدیرعامل شركت توكاتدارك خاطرنشان كرد: نظر به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص افزایش میزان تولید فولاد خام كشور تا مرز 55 میلیون تن تا سال 1404، واردات قراضه باید در دستور كار جدی مسوولان و برنامه‌ریزان قرار گیرد، از این‌رو باید از هم‌اكنون زیرساخت‌ها و بسترهای لازم جهت تخلیه و بارگیری قراضه در بنادر كشور ایجاد شوند.
سیاوشی در پایان یاد‌آور شد: در صورتی كه متولی صنعت قراضه كشور رسما از سوی وزارتخانه مسوول معرفی شود، این شركت به عنوان یكی از شركت‌های زیر‌مجموعه مجتمع فولاد مباركه بنابر تجربه‌ای كه در زمینه تامین و فرآوری قراضه دارد، آماده است تا دانش و تجربیات خود را به همراه ارائه‌ راهكارهای لازم و موثر جهت بهبود و تثبیت شرایط بازار قراضه كشور در اختیار نهادهای مسوول قرار دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24