Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دانشگاه شیراز در روزهای 24 و 25 اردیبهشت‌ماه 93 حسابداران را در همایشی گسترده گردهم آورد تا به بررسی «نقش اطلاعات حسابداری در تحقق حماسه اقتصادی بپردازند. همایشی كه معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در آن اظهار کرد: «جای خوشحالی است كه رشته حسابداری، چنین همگرایی دارد؛ چیزی كه برای ما اقتصادی‌ها جای حسرت است.» دكتر شاپور محمدی در آغاز گفتار خود به آنچه پروفسور پسران آن را «وفاق ملی اقتصاددان‌ها» می‌نامد اشاره كرد. از دیدگاه معاون وزیر اقتصاد، دوازدهمین همایش ملی حسابداری ایران اتحاد و همدلی را تقویت كرده است.او به تعریف مقام معظم‌رهبری از حماسه اقتصادی اشاره می‌كند كه یك حركت جهادگونه محیرالعقول است؛ حماسه‌ای كه باید مردمی باشد و با بخشنامه نمی‌توان آن را ایجاد كرد و دولت نیز به تنهایی نمی‌تواند آن را ایجاد كند.معاون «وزیر» همایش «نقش اطلاعات حسابداری در تحقق حماسه اقتصادی» را یكی از شاهدهای این ایده می‌داند.

 
نقش حسابداران و معیشت قشر ضعیف
شاپور محمدی در همایش یادشده گفت: در حماسه اقتصادی توجه به معیشت مردم و قشر ضعیف مهم است و این حوزه‌ای است كه حرفه حسابداری در آن نقش دارد. وی با اشاره به كاهش تورم در سال 93 از 45 درصد به 34 درصد یادآور شد: مقام معظم رهبری یكی از اجزای حماسه اقتصادی را تثبیت محیط كلان اقتصادی معرفی كردند و بحث حمایت از تولید و نیازهای اساسی مردم را نیز به عنوان یكی دیگر از محورهای حماسه اقتصادی خواندند؛ بنابراین دولت تلاش كرد در كنار خلق حماسه سیاسی، در حوزه اقتصاد نیز این موارد را محقق كند؛ اگرچه موفقیت‌های نسبی در این زمینه وجود داشته، اما برای اجرایی‌شدن بخش‌هایی از حماسه اقتصادی كه دولت در سال 92 نتوانست به آن دست پیدا كند، ایشان اقتصاد مقاومتی را مطرح كردند كه معیارها و سنگ‌ محك‌هایی را تعیین می‌كند.
 
15 نقش حسابداری در اقتصاد مقاومتی
معاون وزیر اقتصاد، فعال‌سازی همه منابع را نخستین نقش برای حرفه حسابداری در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست كه این حرفه با توجه به دارا بودن بیشترین تعداد شاغل در نهادها، بنگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند ایفا كند و گسترش آموزش حسابداری به این مقوله كمك زیادی خواهد كرد كه البته موفقیت‌های زیادی نیز در این حوزه كسب شده است. وی افزایش بهره‌وری و تقویت رقابت‌پذیری را دومین نقش حسابداری در این خصوص دانست و توضیح داد: حسابداری یكی از مهم‌ترین مواردی است كه به علم اندازه‌گیری كمك می‌كند. این علم اهمیت فراوانی دارد، زیرا هر چیزی كه قابل اندازه‌گیری نباشد قابل كنترل نیست و هر چیزی كه قابل كنترل نباشد قابل مدیریت نخواهد بود. محمدی سهم‌بری عادلانه در زنجیره تولید و اصلاح الگوی مصرف و تولید را سومین و چهارمین مقولاتی دانست كه به حسابداری مربوط است و این حرفه می‌تواند در دستیابی به آنها موثر باشد.این اقتصاد‌دان مبادلات تهاتری در تحریم‌ها را پنجمین حوزه دانست و توضیح داد: هنگامی كه انتقال پول دچار كمبودهایی شود دولت‌ها به سمت مبادلات تهاتری حركت می‌كنند و حوزه حسابداری می‌تواند نقش موثری در این حركت داشته باشد.
 
 حسابداری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری
معاون وزیر اقتصاد صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی كشور، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی، شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری، ارزیابی ریسك و جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها و تهیه حساب‌های ملی در سطح كلان را از دیگر نقش‌های محوری حسابداری در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. وی افزود: حسابداری به «علامت‌دهی برای تجهیز منابع» كمك می‌كند و حسابداری می‌تواند به صورت دقیق به ما بگوید كه كجا فرصت سرمایه‌گذاری هست و كجا نیست. از سوی دیگر حسابداری محیط زیست و حسابداری مسوولیت اجتماعی از دیگر مقولات تازه‌ای است كه حسابداری امروزه به آن توجه می‌كند. محمدی بودجه‌ریزی دولتی و مبارزه با فساد اداری و رانت‌خواری را دوازدهمین و سیزدهمین نقش حرفه حسابداری در این زمینه دانست و تاكید كرد: اخلاق حرفه‌ای حسابداری در دنیا مثال‌زدنی است و حسابداران در همه جا به عنوان افرادی امین و مورد اعتماد شناخته می‌شوند. وی استانداردهای بین‌المللی حسابداری را حوزه دیگری دانست كه حسابداری می‌تواند در آن به ایفای نقش بپردازد، زیرا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، بورس ما می‌تواند با دیگر بورس‌ها مبادلات داشته باشد و البته لازمه این مبادلات تبعیت از استانداردهای بین‌المللی حسابداری است. وی تصریح كرد: بورس زحمات زیادی در این حوزه كشیده و امیدواریم این استانداردها و نظام بانكی نیز پیاده شود و بتوانیم مبادلات بین‌المللی د‌اشته باشیم. محمدی سپس به تسهیل، تسریع و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی به عنوان پانزدهمین نقش حسابداران در اقتصاد مقاومتی اشاره كرد و گفت: در علم اقتصاد‌ سیاست‌گذاری بدون پول تنها تسهیل‌كننده محیط كسب و كار است و در كسب و كار، تعداد مراحل، زمان انجام و هزینه انجام اهمیت دارد كه در هر سه مورد حسابداران می‌توانند نقش موثری داشته باشند.
 
توجه حسابداری به حوزه‌های جدید
معاون وزیر اقتصاد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به لزوم تداوم و تقویت اقدامات گذشته در حوزه حسابداری تاكید كرد: شرایط اقتصادی جدید ایجاب می‌كند كه حوزه‌های جدیدی مورد توجه  قرار گیرد كه از آن جمله می‌توان به حسابداری ابزارهای نوین مالی، رویكرد جدید دولت در خصوصی‌سازی فراهم شدن مشاركت مردم در اقتصاد، ادغام‌ها، تصاحب‌ها، پیمان مدیریت و حسابداری بین‌المللی اشاره كرد.
 
توسعه دوجانبه حرفه حسابداری و بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان دیگر سخنران اصلی دوازدهمین همایش ملی حسابداری ایران با اشاره به ارتباط تنگاتنگ حرفه حسابداری و حسابرسی با بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه توسعه پیدا نمی‌كند، مگر اینكه اطلاعات به عنوان یك منبع مهم در اختیار ذی‌نفعان قرار گیرد و حرفه حسابداری و حسابرسی نیز بدون وجود بازار سرمایه  نمی‌تواند توسعه پیدا كند، زیرا برای اطلاعات تولیدشده نیاز به استفاده‌كننده هست. دكتر علی صالح‌آبادی با تاكید بر اینكه بورس كشور، پرسهامدارترین بورس منطقه است، افزود: جامعه سهامداری ما ذی‌نفعان اطلاعات تهیه شده توسط حسابرسان هستند و امروزه حرفه حسابداری در كشور ما توسعه خوبی پیدا كرده كه جا دارد از اساتید بزرگ این رشته و سازمان حسابرسی و تلاش‌های آنها صمیمانه تشكر كنم. وی سپس به اقدامات انجام شده در حوزه گزارشگری مالی در راستای كمك به «حرفه» اشاره كرد و گفت: ما امروزه شاهد گزارش‌های حسابرسی شده شركت‌ها به صورت سالانه هستیم و علاوه بر آن اطلاعات حسابرسی شده 6 ماهه نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. همچنین در حال حاضر بودجه شركت‌ها نیز حسابرسی می‌شود و گزارش‌های هیات مدیره به مجامع استاندارد شده و حسابرسان نیز در چارچوب استاندارد این گونه اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهند و علاوه بر اینها مفروضات پیش‌بینی سود شركت‌ها نیز در اختیار سرمایه‌گذاران هست. سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: زمانی بحث استقرار كمیته‌های حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی در شركت‌ها را در سمینارها مطرح می‌كردیم، اما در حال حاضر بسیاری از شركت‌های ثبت شده نزد سازمان، واحد حسابرسی داخلی دارند و این به یك واقعیت در شركت تبدیل شده است و اینها باید وضعیت و كیفیت كارشان بهتر شود.صالح‌آبادی خاطرنشان كرد: XBRL در شركت‌های تولیدی بورسی و فرابورسی پیاده‌سازی شده و در بانك‌ها، بیمه‌ها و سایر شركت‌ها نیز تا پایان امسال پیاده‌سازی خواهد شد. وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب قانونی موجود گفت: قانون پنجم توسعه، شركت‌ها را ملزم به ثبت نزد سازمان بورس كرده و امروز بیش از 2 هزار شركت در بازار سرمایه ثبت شده كه از خدمات حسابداران و حسابرسان استفاده می‌كنند. عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: قانون جدیدی دوشنبه هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید كه براساس آن بسیاری از نهادها و ارگان‌هایی كه فعالیت اقتصادی می‌كنند، موظفند نزد «سازمان» ثبت شوند و اطلاعات مالی خود را منتشر كنند.
همچنین در شورای سیاست‌گذاری تجارت الكترونیك مجوز مركز میانی امضای الكترونیك به سازمان بورس اعطا شد كه البته به این سازمان محدود نخواهد بود.
خواسته‌های بازار سرمایه از حرفه حسابداری و حسابرسی
صالح‌آبادی در ادامه گفتار خود به موضوع استانداردهای بین‌المللی حسابداری (IFRS) اشاره كرد و گفت: در حال حاضر امكان ارائه صورت‌های مالی تلفیقی شركت‌ها با IFRS امكان‌پذیر است و براساس مصوبه مجمع سازمان حسابرسی قرار است سازمان بورس زمان استفاده از IFRS را اعلام كند. وی افزود: در سال جاری این استانداردها به فارسی ترجمه شده و آموزش داده می‌شود و در سال آینده نیز ادامه آموزش و تهیه نرم‌افزارهای آن پیگیری خواهد شد و در سال 95 به صورت عملیاتی درخواهد آمد. رئیس «سازمان»، حسابداری مسوولیت اجتماعی و گزارشگری آن را دومین خواسته بازار سرمایه از «حرفه» عنوان كرد و گفت: بسیاری از شركت‌های ما خصوصی شده‌اند و در گذشته كه دولتی بوده‌اند، مسوولیت‌های اجتماعی داشتند بنابراین انتظار می‌رود الان نیز این مسوولیت‌ها را انجام بدهند اما از آنجا كه واگذار شده‌اند و سودآوری و سهامداران برایشان اهمیت دارد پس باید سازوكار جدیدی برای آنها فراهم شود تا به مسوولیت‌های اجتماعی نیز بپردازند.
وی حسابداری منابع انسانی را یكی دیگر از مسائل مهم و انتظارات از «حرفه» دانست و یادآور شد: امروزه برخی شركت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه، حضور دارند كه مهم‌ترین دارایی آنها منابع انسانی‌شان است و نگاه به حسابداری منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بر همین اساس نیز مقام معظم رهبری به منابع انسانی اهمیت زیادی داده‌اند و بازار دارایی فكری فرابورس نیز به این منظور ایجاد شده است. صالح‌آبادی سپس به حسابرسی كامپیوتری اشاره و تاكید كرد كه اطلاعات باید با سرعت بالا منتشر شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. عضو شورای عالی بورس حسابداری دارایی‌های نامشهود را پنجمین خواسته بازار سرمایه از «حرفه» عنوان كرد و گفت: برخی بنگاه‌های ما پروانه بهره‌برداری دارند و شاید پروانه یك شركت تولیدكننده ماده معدنی، مهم‌ترین دارایی‌اش باشد، در حالی كه برخی مواقع این مقوله مخدوش و عنوان می‌شود كه شركت بدون پروانه واگذار شده و پروانه اهمیت ندارد كه این موضوع منشأ اختلاف است و «حرفه» می‌تواند در این زمینه كمك كند. رئیس «سازمان» حسابداری ادغام و تملك را یكی دیگر از مواردی دانست كه به دلیل نیاز به ادغام بسیاری از شركت‌های بورسی و فرابورسی توجه پررنگ به آن در حرفه اهمیت دارد. صالح‌آبادی بزرگ‌تر شدن موسسات حسابرسی و استقلال موسسات را هفتمین خواسته بازار سرمایه از حرفه دانست و در پایان گفت: ما تعامل با حرفه حسابداری را جزو تكالیف خود می‌دانیم زیرا بازار سرمایه، بدون این حرفه بی‌معنا است و توسعه نمی‌یابد و امیدواریم با كمك و همفكری با اساتید و نخبگان این رشته و حرفه روز به روز هم حرفه و هم بازار سرمایه ارتقا پیدا كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24