Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

پتروشیمی برزویه که بعد از بندر امام دومین زیرمجموعه بزرگ هلدینگ خلیج فارس به شمار می رود،امروز میزبان گروهی از فعالان بازار سرمایه بود.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،در این نشست از نهایی شدن عرضه 5 درصد از سهام این شرکت 300 میلیارد تومانی خبر داده شده است و اعلام شد که بر اساس آخرین جمع بندی ها با سازمان بورس و فرابورس،سهام این شرکت برای عرضه اولیه در آخر اردیبهشت آماده شده است.

معاون مالی این شرکت سود سال 92 برزویه را 215 تومان ذکر کرد و گفت:با توجه به برنامه توقف تولید بنزین در این شرکت سود سال 93 حدود 180 تومان به بازار اعلام خواهد شد.

کریمی نسب البته ابراز امیدواری کرد که فروش 10 هزار و 300 میلیارد تومانی محقق شده در سال 92 در سال 93 هم بتواند تکرار شود.

این مقام مسئول در برزویه اعلام کرد:پتروشیمی نوری که با تولید 4.5 میلیون تن،بزرگترین تولید کننده آروماتیک ها در جهان است، در سال 93 افزایش سرمایه ای نخواهد داشت.

در این نشست مهندس رستمی مدیرعامل برزویه از برنامه دولت برای توقف کامل تولید بنزین در داخل خبر داد و گفت:تولید بنزین در این شرکت پتروشیمی تا شهریورماه ادامه پیدا می کند،اما بعد از آن اگر دولت از ما بنزین نخواهد با توجه به قیمت پائین پازایلین تولید بنزین برای ما به صرفه است و ادامه با تولید این محصول می توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و البته مشتری آن را هم داریم.

او با بیان این که محصولات اصلی مجتمع پتروشیمی برزویه در تولید پلی‌استل‌ها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها، رزینه‌ها، ترکیبات دارویی و حلال صنعتی کاربرد دارند، گفت: محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهمترین خوراکی الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی، نفت و گازوئیل سنگین است.همچنین خوراک شرکت میعانات گازی بنزین پیرولیز خام است که آن ها را از فازهای پارس جنوبی تهیه می کنیم و مشکلی از بابت تامین خوراک نداریم.

وی توضیح داد: در سال 4.77 میلیون تن خوراک مصرفی پتروشیمی نوری است که 4.5 میلیون تن از آن میعانات گازی (دریافتی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی) و مابقی 270 هزار تن بنزین پیرولیز دریافتی از پتروشیمی جم تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محصولات این مجتمع علاوه بر مصرف داخل کشور به نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا، آسیای شرقی و جنوب شرقی، حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، شبه جزیره هند و دیگر نقاط صادر می‌شود، گفت: پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیک جهان با ظرفیت 4.5 میلیون تن در سال از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه پنج ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده که به صورت رسمی در تیر ماه 1386 افتتاح شد و سرمایه‌گذاری انجام شده در این شرکت حدود 8 هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: این مجتمع پتروشیمی سرویس‌های جانبی خود همچون برق، بخار، انواع آب، نیتروژن و غیره را از مجتمع مبین (یوتی‌لی‌پی متمرکز) دریافت می‌کند.

مهندس رستمی با بیان اینکه پارازایلین، بنزن، ارتوزایلین از محصولات اصلی مجتمع هستند گفت: محصولات سنگین از جمله گازوئیل، آروماتیک سنگین، رافینیت، محصولات سبک و گاز مایع و پنتان از جمله محصولات فرعی مجتمع به شمار می‌روند.

او با اشاره به اینکه ریفرمیت (بنزین) نیز به عنوان یک محصول میانی در مجتمع تولید می‌شود که برحسب نیاز بازار قابل عرضه است گفت: اخیرا دستوری مبنی بر توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها صادر شد که در صورت عدم نیاز تولید داخل آن ها را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

مدیرعامل برزویه افزود: اکنون عدد اکتان‌ افزا بنزین تولیدی 95 است که پس از عرضه به پالایش پخش کنترل کیفیت می‌شوند و اظهارات برخی درباره آلودگی این بنزین غیرکارشناسی است و مبنای علمی ندارد و اساسا تداوم تولید این بنزین مرغوب به نفع اقتصاد کشور است.

وی گفت:آلودگی بنزین تولید شده از متانول معمولا دارای عوارض و خطراتی است،در حالی که هم اکنون تولید بنزین همه پتروشیمی ها که عموما منشا پارازایلینی دارند با مخاطره مواجه شده است.

وی توضیح داد:تشخیص با کیفیت بودن یا نبودن این بنزین کار سختی نیست و بعد از این بررسی برخی از افراد باید از پتروشیمی ها بابت تولید چنین بنزینی تشکر هم بکنند.چرا که شرکت هایی مثل ما بنزین تولیدیشان با پالایشگاه ها فرقی ندارد و برزویه اساسا به دلیل واقع شدن در پارس جنوبی یک پتروپالایشگاه است.

او گفت:نرخ تامین خوراک این پتروشیمی مناسب است و برمبنای خوراکی است که دولت به پالایشگاه ها می دهد یعنی 95 درصد فوب خلیج فارس.

مدیرعامل پتروشیمی برزویه یکی از مزیت های این شرکت پتروشیمیایی را دارابودن 10 سال معافیت مالیاتی عنوان کرد و افزود:به دلیل واقع شدن در منطقه عسلویه و پارس جنوبی این شرکت تا 10 سال معافیت مالیاتی دارد و این به عنوان یک مزیت برای سرمایه گذاران می تواند محسوب شود.

وی در برابر این سوال که آیا شرکت در حال حاضر صادر کننده بنزین است،گفت:در شرایط کنونی فعلا ما صادراتی نداریم اما در صورت توقف فروش بنزین داخلی توانایی صادرات را خواهیم داشت.

او حجم تولید کل صنعت پتروشیمی را 40 میلیون تن ذکر کرد و افزود:4 میلیون تن یعنی چیزی در حدود 10 درصد از محصولات پتروشیمی ها در برزویه تولید می شود.همچنین سهم ما از تولید 15 شرکت هلدینگ خلیج فارس 25 درصد است و بروزیه با پتروشیمی بندر امام مجموعا 50 درصد از تولید هلدینگ خلیج فارس را بر عهده دارند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24