Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز بازار آتی هماهنگ با بازارهای ارز و طلا ریزش را تجربه كرد. در این رابطه نشانه‌های مهمی در بازار آتی در حال نمایان شدن است، به طوری‌كه به عقیده كارشناسان این بازار با توجه به اینكه 23 اردیبهشت‌ماه مذاكرات هسته‌ای در سطح كارشناسی آغاز خواهد شد و تا 27 این ماه نیز ادامه خواهد داشت؛ سررسیدهای مختلف بازار آتی نیز به تدریج در حال كم كردن اختلاف‌های قیمتی خود هستند. این مساله نشان‌دهنده خوش‌بینی فعالان بازار به روند مذاكرات و احتمالا كاهش حضور در سررسیدهای نزدیك‌تر است. در این میان دیروز كماكان سررسید اردیبهشت روی قیمت نقدی معامله می‌شد و نوسان‌گیری در این سررسید با توجه به اینكه این سررسید هفته آینده تسویه خواهد شد، ناچیز است.

اختلاف قیمتی سررسید اردیبهشت با تیر حدود 30 هزار تومان؛ تیر با شهریور تقریبا 40 هزار تومان بود همین‌طور این عدد برای اختلاف شهریور با آبان حدود 57 هزار تومان محاسبه شد. در حال حاضر خریداران بازار در حال آفست موقعیت‌های خرید خود (بستن موقعیت‌های باز بازار) هستند؛ چراكه احساس می‌كنند به زودی قیمت‌ها نزول خواهند كرد و آنها می‌توانند از سرمایه خود، محافظت کنند.
از سوی دیگر روز پنج‌شنبه گذشته، اطلاعیه راه اندازی قرارداد آتی سكه طلا تحویل دی ماه 93 منتشر شد. بر اساس این اطلاعیه از روز دوشنبه سررسید دی ماه راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود كه پیش‌بینی می‌شود بر‌اساس رویه كنونی بازار آتی كه در آن سررسیدهای دور از موقعیت بهتری برخوردار هستند، این سررسید عنوان نقدشونده‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین سررسید را به خود اختصاص خواهد داد. دیروز همچنین تعداد موقعیت‌های باز بازار آتی تغییر خاصی را تجربه نكرد. از آنجا كه عملا شنبه هفته آینده، آخرین روز معاملاتی سررسید اردیبهشت است؛ تعداد موقعیت‌های باز این سررسید مرتبا در حال كم شدن است؛ به طوری كه دیروز به اعداد نزدیك به 800 نیز رسید.
دیروز صبح، حباب منفی سكه بیشتر هم شد، در حالی كه كارشناسان این روند حبابی در بازار را كم سابقه می‌دانند و معتقدند با توجه به قیمت جهانی طلا و وضعیت دلار انتظار می‌رفت قیمت با حباب كمتری مواجه باشد. دیروز با دلار 3290 تومان و اونس 1287 دلاری، سكه در حدود یك درصد حباب منفی داشت. این موضوع جزو اتفاقات نادر در بازار سكه است؛ شاید بتوان گفت طی سه سال گذشته، دفعات تكرار این اتفاق، انگشت‌شمار بوده است. این حباب منفی به دو دلیل رخ داده و در حال بالا رفتن است؛ اول، كاهش تقاضا از سوی مردم عادی است، چراكه مردم در حال حاضر و با توجه به روند بازار نسبت به سكه، دید منفی دارند. دومین دلیل این است كه بزرگان بازار كه حجم‌های معاملاتی سنگین انجام می‌دهند؛ به نوعی موجودی خود را از بازار بیرون كشیده‌اند و برای ورود مجدد به بازار و سرمایه‌گذاری در انتظار نتیجه مذاكرات هستند.
در بازار ارز اما؛ دیروز دلار وارد كانال 3200 تومان شد و تا نرخ 3260 تومان نیز كاهش یافت. در آخرین روز هفته گذشته، انتشار صحبت‌های محمدباقر نوبخت در خصوص تلاش بانك مركزی برای تثبیت نرخ دلار روی 2650 تومان؛ چندان موجب ریزش قیمتی این ارز نشده است به طوری‌كه نوسانات قیمتی بازار ارز را شاهدیم، اما انتظار می‌رود بازار نسبت به اخبار ورود ارز پتروشیمی‌ها واكنش بهتری نشان دهد. پتروشیمی‌ها همچنان درصدد تزریق ارزهای خود به بازار آزاد هستند. مشكلات این گروه كه در زمستان سال گذشته باعث كاهش سطح تولید آنها شد، مرتفع شده و ارز آوری آنها به روال گذشته بر‌می‌گردد و تامین ارز برای این شركت‌ها تسهیل خواهد شد.
 خروج آتی از محدوده تكنیكی
رسا اردوبادی، كارشناس بازار آتی در این رابطه معتقد است: نرخ ارز در چند هفته گذشته به صورت سینوسی در یك محدوده ثابت بین 3250 تومان و 3330 تومان معامله شده است و سخنان دكتر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و سیف به عنوان رئیس بانك مركزی همه موید این مساله است كه برنامه دولت برای ارز، تك‌نرخی كردن آن است و نرخ مطلوب برای این ارز چیزی پایین‌تر از نرخ‌های حال حاضر بازار آزاد است. البته به نظر می‌رسد كه بازار نسبت به مساله ارز عرضه شده توسط پتروشیمی‌ها نیز فعلا بی‌تفاوت است و از قرار معلوم منتظر اقدامات عملی در این زمینه است.
از منظر تكنیكی هم بالاخره بازار آتی سكه از محدوده‌ای كه برای زمانی در حدود 3 هفته درون آن نوسان می‌كرد، خارج شده و توانست محدوده‌ای را كه در دام نوسانی آن افتاده بود رو  به پایین بشكند. اونس در روز جمعه هفته گذشته یعنی دوازدهم اردیبهشت ماه توانسته بود تا محدوده 1273 دلار كاهش یابد، ولی تنش‌های اوكراین به یكباره همه چیز را عوض كرد و باعث صعود اونس تا 1315 دلار شد؛ البته از منظر نموداری واكنش به محدوده 1315 دلار طبیعی بود، زیرا در بازه زمانی روزانه، در این محدوده یك روند نزولی بلندمدت وجود دارد كه از حدود 1295 دلار شروع شده است و یكبار قبل از عید و در ماه اسفند توانسته از این روند نزولی خارج شود و تا محدوده 1380 دلار به ازای هر اونس بالا برود، ولی سریعا به پایین بازگشت و در حال حاضر اونس در محدوده‌ای بسیار مبهم قرار دارد و نمی‌توان به راحتی در رابطه با مسیر آن نظر داد اما آمارها و داده‌های اقتصادی منتشر شده از ایالات متحده به عنوان یك راهنما بیانگر این است كه شرایط اقتصادی آمریكا رو به بهبود است و این به منزله تقویت شاخص دلار و تضعیف طلا می‌تواند باشد.
بازار متناسب با اخبار حركت می‌كند
به گفته سلیمانی، یكی دیگر از كارشناسان بازار؛ به نظر می‌رسد دلار روی نرخ‌های فعلی به تعادل رسیده و جو خوش‌بینی بر آن حاكم است. در حال حاضر بازار به شدت اخبار مذاكرات ایران و 1+5 را دنبال می‌كند؛ چرا كه روند و نتیجه این مذاكرات، پتانسیل حركت دادن متناسب بازار به هر سمت و سویی را داراست.  در بازارهای جهانی اما؛ دامنه نوسانات اونس طلا از پنج‌شنبه تا جمعه كم و در حدود 6 دلار بوده است. برخلاف توصیه‌های پوتین، قرار است همه‌پرسی مردم اوكراین دوشنبه برگزار شود.
حواشی و نتیجه این رفراندوم و همچنین عكس‌العمل افراد و سیاستمداران مختلف، در روند افت و خیز بازارهای جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه‌بر این؛ طی هفته جاری همچنین
یك سری آمارهای جهانی نیز طبق روال اعلام خواهد شد كه انتظار می‌رود، بازارهای جهانی را در اولین روز هفته دستخوش تغییر قرار دهند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24