Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دومین نشست واحدهای ذوب عضو انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران طی هفته گذشته برگزار شد. موضوع این جلسه كه مدیران عامل و خرید و بازرگانی شركت‌های تولیدكننده شمش در آن حضور داشتند، ساماندهی بازار آهن قراضه و اتخاذ تدابیر لازم برای تامین شارژ فلزی بیشتر و به‌صرفه‌تر مورد نیاز كارخانه‌های ذوب بود.

در این جلسه با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت آهن قراضه داخلی و عدم تناسب آن با قیمت شمش، شركت‌های فولاد مباركه و فولاد خوزستان و برخی شركت‌های بزرگ مصرف‌كننده قراضه اقدامات انجام شده برای خروج تدریجی از قراضه داخلی و واردات آهن قراضه مورد نیاز خود را تشریح كردند. سایر واحدهای تولیدكننده شمش نیز با استقبال از این اقدام، آن را در جهت ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضای این ماده اولیه ارزیابی كرده و آمادگی خود را برای تامین تدریجی بخشی از قراضه مورد نیاز از خارج و كاهش تقاضا برای قراضه داخلی از طریق ایجاد كنسرسیوم برای واردات قراضه اعلام كردند. همچنین در این جلسه مقرر شد كمیته هماهنگی برای تعیین قیمت خرید قراضه تشكیل شود و انجمن تولیدكنندگان فولاد نیز با تعامل با دولت زمینه رفع موانع ارزی و زیرساختی واردات قراضه را فراهم كند.
 
 مباركه مصرف قراضه خود را از سهم بازار داخل به صفر می‌رساند
بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مباركه اصفهان با بیان اینكه برای حمایت از واحدهای كوچك ذوب، فولادسازان بزرگ باید وارد عمل شوند، گفت: به این منظور فولاد مباركه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز كشور كه تولید نیمی از فولاد ایران را در اختیار دارد، تصمیم گرفت كه مصرف قراضه را به شدت از محل بازار داخل كاهش و حتی به صفر برساند. وی با اشاره به اینكه هم اكنون 35 درصد از قراضه بازار مصرفی داخل در اختیار فولاد مباركه است، افزود: از این رو شركت درصدد است تا این میزان مواد اولیه خود را از طریق واردات جبران كند.
مدیرعامل فولاد مباركه بر مدیریت و كاهش نرخ قراضه بازار داخل از طریق واردات تاكید و تصریح كرد: اما در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد كه نبود زیر ساخت‌های لازم از جمله اسكله را می‌توان از آن جمله برشمرد كه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی ربط است.
وی با توجه به اینكه میزان تولید فولاد مباركه و زیر مجموعه‌های آن سالانه 7 تا 7.5 میلیون تن است، خاطرنشان كرد: اگر تنها میزان نیازمان به این ماده اولیه 10 درصد از سهم بازار داخل باشد، كل میزان قراضه مصرفی این شركت برای سه واحد آن (مباركه، سبا، هركزگان) بین 700 تا 750 هزار تن خواهد بود.
نایب رئیس انجمن تولید‌كنندگان فولاد نیز گفت: طی سال گذشته تولید كارخانه‌های تولید‌كننده آهن اسفنجی به ویژه مباركه، خوزستان و ارفع به دلیل افت فشار گاز به تعویق افتاد و این كارخانه‌ها از قراضه استفاده كردند كه این امر بازار مصرف قراضه را با مشكل مواجه كرد و موجب اعتراض واحدهای ذوبی و القایی شد و بازار با كمبود قراضه مواجه شد. حمید‌رضا طاهری‌زاده تصریح كرد: جلساتی با مدیرعامل فولاد مباركه برای رفع چالش‌های كمبود قراضه تشكیل شد كه سرانجام مدیر این واحد بزرگ فولادسازی از مصوبه تامین قراضه از طریق واردات خبر داد. وی همچنین از تشكیل جلسات منظم برای كنترل و همگون‌سازی بازار قراضه خبر داد.
نایب رئیس انجمن تولید‌كنندگان فولاد همچنین اضافه كرد: فولاد خوزستان نیز از مصوبه واردات قراضه از سوی این شركت خبر داده است.
به گفته وی، با خروج فولادسازان بزرگ از بازار قراضه حتی به میزان 50 درصد، حدود 600 تا 700 هزار تن قراضه مصرفی سایر واحدهای تولیدی تامین خواهد شد كه این امر می‌تواند در منطقی شدن نرخ آن تاثیر بسزایی داشته باشد. وی با بیان اینكه مباركه برای واردات قراضه از بنادر جنوبی نیز در حال مذاكره است، افزود: به تدریج نیاز این شركت به قراضه از بازار داخل منتفی خواهد شد.
ممتاز با اشاره به اینكه مباركه به تنهایی 35 درصد از مصرف قراضه كشور را دراختیار دارد، گفت: از این رو خروج این شركت از بازار قراضه داخلی علاوه‌بر كوتاه مدت تاثیر بسزایی در تعادل این بازار در طولانی مدت خواهد داشت.
به گفته وی، هم‌اكنون خطوط تولید آهن اسفنجی زیادی در كشور راه‌اندازی شده است و زمانی كه به تولید رسیده و وارد بازار مصرف شوند، شاهد كاهش قیمت قراضه خواهیم بود.  رضا شهرستانی، رئیس هیات مدیره كلاچ نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر 14 میلیون تن فولاد در كشور تولید می‌شود كه از این میزان حدود 14.5 میلیون تن برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌شود، این در حالی است كه نیاز كشور به قراضه به میزان 3.7 میلیون تن است.
وی با اشاره به اینكه میزان تولید قراضه در كشور 2.5 میلیون تن است، افزود: از این رو بازار ایران با كمبود قراضه مواجه است. شهرستانی عامل اصلی رشد نرخ قراضه را در بازار داخل ناشی از كمبود آن در كشور دانست و تصریح كرد: این امر موجب رقابت منفی میان مصرف‌كنندگان این ماده اولیه شده به گونه‌ای كه رشد نرخ آن افت كیفیت را به همراه داشته است.
به گفته وی، به‌منظور اتخاذ سیاستی درست در خصوص كنترل بازار قراضه و تامین كمبود 1.7 میلیون تنی قراضه در كشورجلسه مذكور با حضور تولید‌كنندگان شمش تشكیل شد كه براساس آن مقرر شد تا در شرایط كنونی كه قیمت قراضه با افزایش مواجه شده، راهكاری اتخاذ شود تا بتوان كمبود موجود را از طریق واردات تامین كرد.
رئیس هیات مدیره كلاچ خاطرنشان كرد: بر اساس این جلسه مقرر شد تا فولادسازان بزرگ بتوانند مجوز لازم برای واردات قراضه را از وزارت صنایع اخذ كنند.
وی با بیان اینكه در شرایط كنونی واردات قراضه نیاز به بستر‌سازی مناسب از سوی دستگاه‌های مسوول دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در بنادر كشور به‌منظور فراهم آوردن تجهیرات لازم برای تخلیه، فرآوری و حمل و نقل از جمله این الزامات است.
شهرستانی افزود: چنانچه شركت‌های بزرگ فولاد كشور از جمله مباركه، خوزستان، خراسان و ذوب‌آهن اصفهان، قراضه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین كنند، قیمت قراضه واقعی و اصلاح می‌شود.
وی همچنین تاكید كرد: باید سیستم نظارتی ایجاد شود تا مصرف‌كنندگان بتوانند قراضه مورد نیاز خود را از شركت‌های فروشنده معتبر تامین كنند تا نسبت به كیفیت آن اطمینان حاصل كنند.
رئیس هیات مدیره كلاچ گفت: همچنین علاوه‌بر تضمین كیفیت، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز از سوی شركت‌های فروشنده صورت گیرد، چراكه این امر علاوه بر مصرف‌كنندگان به نفع دولت نیز خواهد بود.
وی تصریح كرد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا با ایجاد انسجام میان تولید‌كنندگان شمش از طریق سایت مجازی بتوانند نسبت به تبادل اطلاعات خود اقدام كنند.
شهرستانی همچنین با اشاره به اینكه برخی از تولید كنندگان، صادرات خود را به نرخ دلار آزاد انجام می‌دهند، خاطرنشان كرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا تجار نتوانند با استفاده از دلار مبادلاتی 2600 تومانی نسبت به واردات اقدام كنند، چراكه این امر موجب بی‌عدالتی می‌شود و درخواست انجمن تولید‌كنندگان فولاد این است كه ارز مورد نیاز برای واردات و صادرات تك نرخی شده تا از ایجاد رانت جلوگیری شود.
وی با اشاره به رشد 25 درصدی نرخ قراضه در دو ماهه نخست سال جاری گفت: درحال حاضر هر كیلو قراضه با كیفیت به قیمت 1400، معمولی 1350 و بی‌كیفیت بین 1180 تا 1300 تومان است.
رئیس هیات مدیره شرکت كلاچ درخصوص بخشنامه دولت درخصوص عدم افزایش قیمت‌ها در 8 صنعت كشور از جمله فولاد تا خرداد ماه سال جاری، افزود: در شرایط كنونی با احتساب افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، رشد 25 درصدی نرخ برق مصرفی، افزایش هزینه حمل‌ونقل‌، سوخت و احتمال افزایش قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی از 70 به 270 تومان و كاهش نرخ بیلت به زیر1700 تومان، خرید قراضه 1300 تومانی از توجیه اقتصادی برخوردار نیست و این ماده اولیه بین 150 تا 200 تومان گران‌تر از حد معمول است.
وی افزایش 240 تومانی نرخ فولاد نسبت به سال گذشته را ناشی از افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی، حمل‌و‌نقل و ... دانست و تصریح كرد: این درحالی است كه به ازای رشد 240 تومانی هزینه‌های تولید فولاد، نرخ شمش با افزایش 20 تومانی مواجه بوده است، از این رو درخواست تولید‌كنندگان این است كه قیمت فولاد براساس عرضه و تقاضا تعیین و همچنین برای ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولید‌كنندگان ارز تك نرخی شود.
 
 واردات 25 هزارتن قراضه از بنادر شمالی كشور
در این راستا محمد‌رضا ممتاز، مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مباركه نیز اضافه كرد: به‌منظور كنترل بازار قراضه، فولاد مباركه واردات 25 هزار تن قراضه را از بنادر شمالی كشور آغاز كرده است.
وی گفت: هم‌اكنون نخستین محموله قراضه وارد كشور شده است اما با مشكلاتی در زمینه ساختار تخلیه و اسكله و موج شكن روبه‌رو هستیم. ممتاز با تاكید بر اینكه به‌طور قطع به واردات قراضه ادامه خواهیم داد، افزود: از این رومباركه برنامه‌ای مدون برای واردات بالای 50 تا 60 هزارتن قراضه را در دستور كار دارد و به دنبال اخذ مصوبه در این زمینه است.
وی با اشاره به اینكه قیمت قراضه در بازار داخل غیر‌واقعی و كاذب است، تصریح كرد: نرخ قراضه باید از قیمت شمش تبعیت كند چراكه حیات كوره‌های كوچك در كشور منوط به قراضه است.
وی خاطرنشان كرد: مادامی كه فولادسازان بزرگ كشور می‌توانند قراضه مورد نیاز خود را با قیمت‌ها پایین‌تری نسبت به بازار داخل تامین كنند، خرید این مواد اولیه از داخل به صرفه نیست.  مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مباركه تاكید كرد: با راه اندازی طرح‌های هفتگانه فولاد، طرح‌های توسعه‌ای مباركه، هرمزگان و دیگر فولادسازان بزرگ كشور میزان آهن اسفنجی كشور با افزایش تولید روبه رو و نرخ قراضه كاهش خواهد یافت.وی عدم تجهیز اسكله‌های موجود در بنادر را از موانع اصلی واردات قراضه به كشوربرشمرد و افزود: تاكنون این امر محقق نشده است به گونه‌ای كه هنوز موج شكن مورد نیاز در بنادر شمالی وجود ندارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24