Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 استخراج از معادن سنگ آهن پلاسری ریزدانه با ابعاد صفر تا یک میلیمتر و با ریکاوری 1.5 تا دو درصد، از طریق یکی از شرکت های ایرانی امکان پذیر شد.

به گزارش معدن 24؛محمدرضا پیربداقی، مدیرعامل شرکت پیرسام و رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن آفتاب ، از افرادی است که روشی جدید در استحصال سنگ آهن پلاسرهای موجود در استان مرکزی ارایه کرده و می گوید: سنگ آهن پلاسری محدوده استان مرکزی به دلیل ابعاد آن نوعی خاص از سنگ آهن بوده و با توجه به تیپ این نوع کانسار، اولین شرکتی هستیم که سنگ آهن را با ریکاوری 1.5 تا 2 درصد را در این استان استحصال می کنیم.
پیر بداقی ادامه داد: پلاسرهای سایر مناطق ایران نظیر سنگان، کرمان و یزد از نوع درشت دانه تر بوده در حالی که پلاسرهای محدوده اراک ابعادی حدود صفر تا یک میلیمتر و رطوبت خاک بالا داشته که سبب کاهش بهره وری جدا کننده های مغناطیسی می شود بنابراین باتوجه به پلاسرهای خاص این منطقه، سپراتورهای (جداکننده) مشابه کارایی نداشته و جوابگو نیستند و به دلیل ریکاوری پایین و در حدود یک تا دو درصد، اگر بهره بردار نتواند مدیریت زمان و مدیریت افزایش حجم عملیات را داشته باشد عملا پروژه غیر اقتصادی می شود.
وی گفت: در طول یک سالی که شرکت فعالیت بر روی این پروژه را آغاز کرد، 3 مرحله تولید سپراتور را پشت سر گذاشت که جوابگوی این تیپ سنگ آهن نبوده و در نهایت در مرحله چهارم طراحی ، با چیدمان خاص آهنرباها در سپراتور، موفق به دستیابی به تولید اقتصادی شدیم.
پیربداقی با اشاره به میزان خوراک سپراتورها، گفت:برای تغذیه درام سپراتورهای موجود، 3 تا 4 هزار تن سنگ آهن در روز به هر سپراتور خوراک تزریق می شد که پیش بینی می شود با بهبود شرایط آب و هوایی و گرم شدن هوا و در نهایت کاهش رطوبت خاک از دو ماه پیش، این میزان به 5 الی 6 هزار تن در روز رسیده و شاهد کاهش هزینه ها و اقتصادی شدن بیش از پیش این پروژه باشیم. همچنین معدن در دو شیفت 10 ساعته بکار خود ادامه می دهد که با توجه به ریکاوری 2 درصد و با استفاده از 2 دستگاه سپراتور ، 200 تا 240 تن محصول با متوسط عیار 50 درصد در روز بدست می آید.
وی ترکیب آهن محدوده اراک را آغشته با تیتان دانست و گفت: که هر دو این مواد مانع رشد کشاورزی در این منطقه شده است بنابراین با استفاده از مطالعات فنی کشاورزی و اب و خاک توسط اساتید برجسته استان و کشور و شخم زدن زمین با روش های مدرن، البته پس از استحصال آهن از خاک، زمین را آماده برای کشاورزی کرده و همچنین در سال گذشته موفق به رویش گیاه گلرنگ که با ارزش اقتصادی بالایی در صنعت کشاورزی محسوب میشود شده است.
گفتنی است، روش استحصال آهن موجود در خاک و روش کشت زمین و زراعت به معتبرترین دانشگاه آب و خاک امریکا ارسال و تاییدیه این دانشگاه را جهت روش فوق گرفته ایم.
وی در پاسخ به این سوال که بهره برداری به این ر روش از سوی ارگان ها و سازمان های مرتبط مورد تایید است یا خیر؟ اظهار داشت: در ابتدا تمامی ارگان ها از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری و سازمان آب منطقه ای به شدت با پروژه مذکور مخالفت کرده و قصد متوقف کردن آنرا داشتند البته به مسوولان این حق را می دهم که نگران زمین و فرسایش خاک باشند اما با استفاده از اساتید خاک و آب اثبات کردیم اجرای این چنین پروژه هایی هم از نظر اقتصادی منطقی بوده و هم سبب عدم تخریب محیط زیست می شود.
پیربداقی گفت: صادرات اولویت اصلی این مجموعه است و پیش بینی می شود به دلیل بهبود شرایط آب و هوایی، افزایش تناژ تولید و در نتیجه افزایش صادرات را شاهد باشیم.
این فعال بازار سنگ آهن همچنین عنوان کرد: از دولت خواستاریم با توجه به افزایش هزینه های حمل در پی رشد قیمت حامل های انرژی، هزینه های واحدهای کوچک نظیر طرح تولید سنگ آهن از پلاسرهای محدوده اراک که زمینه اشتغال 40 تا 50 نفر را فراهم کرده، مدیریت و کنترل کند.
وی درخصوص حضور شرکت های ایرانی در همایش ها و کنفرانس هایی نظیر کنفرانس سنگ آهن سنگاپور که از 16 تا 18 اردیبهشت خواهد بود و یا همایش سراسری سنگ آهن که چندی پیش (7 اردیبهشت ) و توسط انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن برگزار شد، اظهار داشت: حضور در این کنفرانس ها درصورتی که از وجود با تجربه های این بخش استفاده کرده و حضور آنان را پررنگ تر ببینیم مفید خواهد بود چراکه این افراد آبروی سنگ آهن ایران هستند.
از سوی دیگر باید در این کنفرانس ها از افرادی که خاک این کار را خورده اند به عنوان سخنران استفاده شود چون این افراد باعث شناساندن پتانسیل های معدنی کشور شده و نتیجه مطلوبی را رقم خواهند زد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24