Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز در ادامه روند كاهشی قیمت‌های بازار نقدی، آتی نیز كار خود را با ریزش آغاز كرد و تا پایان ساعات معاملاتی هم این روند را ادامه داد. كارشناسان معتقدند عنصر تاثیرگذاری كه عمده كاهش قیمت دیروز بازار آتی به خاطر آن بود، ریزش اونس بود.

به گفته كارشناسان، عملا ریزش یك درصدی در بازار دلار به همراه ریزش بیش از یك درصدی اونس باعث شد تا قیمت سررسیدهای مختلف آتی نیز بیشتر از دو درصد نزول داشته باشد. این در شرایطی است كه برعكس، حباب سكه در بازار دیروز به بیش از 20 هزار تومان رسید كه این موضوع حكایت از جذابیت این بازار دارد.
در بازارهای جهانی، دیروز اونس با برخورد به سقف كانال صعودی هزار و 305 دلار، موفق به شكستن آن نشد و مجددا روند ریزشی را در پیش گرفت. سپس دوباره وارد كانال 1200 دلار شد و تا حدود هزار و 289 دلار نیز ریخت كه این رقم معادل بیش از یك درصد ریزش نسبت به روز دوشنبه است.
دیروز علاوه‌بر آمار مثبت اقتصادی كه روز دوشنبه از فروش خانه‌های جدید در آمریكا منتشر شد، در طرف سیاسی، خبر عقب نشینی نیروهای روسی از مرز اوكراین، از جو متشنجی كه در فضای سیاسی به‌وجود آمده بود، كم كرد. این دو عامل فاندامنتال در كنار عوامل بازار دست به دست هم دادند و در نهایت زمینه را برای ریزش اونس فراهم كردند. همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش فرصت‌های شغلی در بخش غیركشاورزی آمریكا و نتایج نشست فدرال رزرو در اواخر این هفته هستند تا ارزیابی بهتری از وضعیت بازارها كسب كنند.
در بازار ارز اما دیروز همچنین دلار نیز روندی ریزشی را تجربه كرد. این ریزش‌ها در پی انتشار خبر صحبت‌های روز ماقبل وزیر اقتصاد مبنی بر تزریق دلار پتروشیمی‌ها و نیز درخصوص كوتاه مدت بودن نوسانات نرخ ارز صورت گرفته است. این صحبت‌ها همزمان با خبرهایی كه پیرامون آزاد شدن پول‌های بلوكه شده غربی از طرف بانك مركزی منتشر شد و نیز تخصیص ارز مورد نیاز مواد اولیه تولید و صنعت از جمله دلایلی بود كه موجب شد تا دلار وارد كانال 3200 تومان شده و تا 3255 تومان نیز نزول كند. این اعداد حاكی از افت یك درصدی قیمت این ارز است. از سوی دیگر پیش بینی می‌شود اعلام خبر نرخ سودهای جدید، كه در حال حاضر جلوی ریزش بیش از حد دلار را گرفته است، در بلندمدت به صعود قیمتی دلار كمك خواهد كرد.
در این بین بررسی‌ها حكایت از كاهش اختلاف سررسیدهای آتی در روز گذشته دارد. این كاهش قیمتی تا جایی پیش رفت كه در زمان‌هایی سررسید اردیبهشت زیر قیمت سكه نقدی نیز معامله می‌شد كه شاید بهترین توجیه برای این امر، این باشد كه بازار آتی انتظار دارد دیر یا زود حباب قیمتی كه هم‌اكنون‌ در سكه وجود دارد، از بین برود. بنابراین از آنجا كه در حال حاضر سررسیدهای دور در حال معامله است، عملا قیمت‌هایی متناسب با قیمت طلای موجود و نه قیمت بازاری سكه، برای قیمت‌گذاری سررسیدهای مختلف آتی در نظر گرفته می‌شود.
دیروز با وجود ریزش قیمت سررسید اردیبهشت تا قیمتی پایین‌تر از قیمت نقدی؛ افت قیمت در سررسیدهای دورتر از ریزش سررسید اردیبهشت نیز شدیدتر و بیشتر بود كه باعث شد تا سود آربیتراژی بازار به كمتر از 15 درصد نیز برسد.
در مجموع همچنان طی روزهای آینده، اخباری كه از مذاكرات و حواشی آن منتشر خواهد شد، به‌علاوه روند حركتی اونس، تعیین‌كننده جهت حركت بازار آتی خواهد بود.  دیروز جزو معدود روزهایی بود كه تعداد زیادی موقعیت در سررسیدهای دور بسته شد و در مقابل، در سررسیدهای نزدیك، موقعیت‌های جدید اضافه شد كه این موضوع نشان‌دهنده شناسایی سود از طرف فروشندگان و شناسایی ضرر از سوی افرادی است كه در روزهای گذشته در سررسیدهای دورتر، اقدام به اتخاذ موقعیت‌های خرید كرده بودند.
همچنین روز دوشنبه شاهد تناقض قیمتی در سررسید تیر بودیم كه این موضوع دیروز مرتفع شد و در نهایت بازار دیروز عملا شاهد ریزش متناسب سررسیدها دوشادوش یكدیگر بود. در بازار دیروز سكه سررسید اردیبهشت تقریبا روی قیمت نقدی معامله می‌شد و اختلاف قیمتی سررسید تیر با اردیبهشت در حدود 35 هزار تومان بود. تفاوت سكه سررسید شهریور با تیر در محدوده 45 هزار تومان بود و اختلاف قیمتی سررسید آبان با شهریور همچنان در حدود 60 هزار تومان محاسبه می‌شود.
در این میان به گفته رسا اردوبادی، تحلیلگر بازار آتی، انتظار می‌رود با توجه به خبر عرضه دلار پتروشیمی‌ها در بازار آزاد و سخنان كمیجانی، قائم مقام بانك مركزی درخصوص نرخ ارز، دلار وارد فاز جدیدی شود. البته سخنان دیشب رئیس جمهور، روحانی نیز در بازگرداندن آرامش به بازار ارز موثر خواهد بود و انتظار می‌رود امروز شاهد بازاری آرام برای دلار باشیم. از منظر نموداری نیز به نظر می‌رسد دلار وارد یك موج نزولی شده است.
اما از امروز (چهارشنبه) تا پایان هفته آمارها و اخبار اقتصادی بسیار مهمی از ایالات متحده منتشر خواهد شد كه قطعا بر روی شاخص دلار و اونس تاثیر خواهد گذاشت. لازم به یادآوری است كه اونس در محدوده زیر1300 دلار نوسان دارد و رد كردن این محدوده كمی سخت خواهد بود. اونس؛ روز دوشنبه نیز با این محدوده بسیار درگیر بود ولی در پایان روز نتوانست این محدوده را رد كند و بعد از ظهر دوشنبه ریزش از همین محدوده را شروع كرد. در مجموع انتظار دیدن محدوده 1260 برای اونس دور از ذهن نیست.
اما سكه آتی سررسید تیر ماه در محدوده یك میلیون و 32 هزار تومان یك روند صعودی را دارد كه می‌تواند از آنجا حمایت شود؛ ولی در صورت شكست این محدوده می‌توان به روند نزولی بیشتر امیدوار بود. پیش‌بینی‌ می‌شود این سررسید بتواند تا محدوده 970 هزار تومان نیز در سررسید تیر ماه كاهش یابد.
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24