Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار آتی روز گذشته را در شرایطی آغاز كرد كه مولفه‌هایی كه بازار منتظر روشن شدن آنها بود تا حدودی مشخص شده است. روز پنجشنبه و پس از پایان معاملات بازارهای مختلف از جمله آتی، قیمت حامل‌های باقیمانده از جمله بنزین و گازوئیل مشخص شد و به این ترتیب انتظارها كه طی هفته‌های اخیر بازارهای ارز و تا حدی سكه را تحت تاثیر قرار داده بود به پایان رسید.

به این ترتیب دیروز در بازار آتی سررسید اردیبهشت با افزایش قیمت مواجه شد و به بالای یك میلیون تومان بازگشت. سایر سررسیدها نیز از این روند تبعیت كرده‌اند. به گفته یكی از كارشناسان بازار، اونس نسبت به قیمت نهایی پنجشنبه كه هزار و 273 دلار ثبت شده بود، در پایان ساعت معاملاتی روز جمعه با قیمت هزار و 303 دلار بسته شد.
 انتشار خبر برگزاری كنفرانس مطبوعاتی پوتین، در عرض كمتر از 10 دقیقه موجب رشد 20 دلاری قیمت اونس شد. با انتشار این خبر، با توجه به اینكه آمارهای اقتصادی آمریكا هم پنجشنبه و هم جمعه، مثبت بود؛ اما شرایط سیاسی دنیا و پیچیدگی‌های قضیه اوكراین موجب شد تا افزایش فشار تقاضا، زمینه برای رشد اونس را فراهم كند؛ رشدی در حدود 2 درصد.
سلیمانی ادامه داد: نكته جالب این است كه با وجود رشد اونس و اینكه دلار ریزش خاصی نداشت؛ اما افزایش قیمت سكه نقدی و به تبع آن، سكه آتی محدود بود كه این اتفاق به
2 دلیل رخ داده است؛ اول اینكه سكه نقدی حباب قیمتی خود را كاهش داده و به علاوه با توجه به صحبت‌های رئیس كل بانك مركزی، مبنی بر اینكه راه ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار باز شده؛ بازار انتظار ریزش قیمت دلار را در هفته جاری دارد. این انتظار ریزش قیمت موجب خواهد شد كه اختلاف قیمت سررسیدهای آتی نیز رو به كاهش بگذارد و فرصت آربیتراژ كه در هفته قبل افزایش یافته بود فروكش كند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینكه حدود 20 روز تا پایان سررسید اردیبهشت و تحویل آن باقی مانده؛ اما اختلاف آن با سكه نقدی تا حدود 45 هزار تومان پایین آمده است. همینطور اختلاف قیمت سررسید آبان و شهریور، پس از مدت‌ها (بیشتر از یك ماه) دوباره به 60 هزار تومان رسیده است.
وی افزود: نهایتا در ادامه روند بازار انتظار داریم ظرف مدت چند روز آینده، خصوصا امروز و فردا كه عملا بانك‌های جهانی نیز فعالیت خود را آغاز می‌كنند، راه برای ورود دلار به‌صورت حواله‌ای باز شود كه این جریان، شرایط كاهش قیمت دلار در بازار را فراهم خواهد ساخت.
بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد كه افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی ان جی اثرات غیرمعمولی بر بازار نگذاشته، به طوری‌كه دیروز دلار تقریبا در همان كانال گذشته به مسیر خود ادامه داد. بورس تهران اما روند مثبت شدیدی را طی كرد كه نشان داد خوش بینی‌ها در این بازار افزایش یافته و این می‌تواند خبری منفی برای بازارهایی از جمله آتی محسوب شود. به گفته سلیمانی؛ با توجه به اینكه بورس رشدی در حدود 1424 واحد را ثبت كرد كه معادل 1.87 درصد است دلیل آن انتشار خبر تخصیص ارز مبادله‌ای به خودرو و مواد اولیه كارخانجات و صنایع از طرف رئیس كل بانك مركزی بود، این خبر علاوه‌بر كمك كردن به سهام بورسی، در ادامه انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از تقاضاهای مصرفی صنعتی را از بازار آزاد حذف كند كه این حذف می‌تواند به كاهش قیمت دلار نیز منتهی شود. این كارشناس بازار افزود: اعلام نرخ نهایی سوخت كه تقریبا معادل انتظار بازار بود؛ موجبات تعدیل جو انتظارات تورمی را فراهم آورده است.
در مجموع دیروز بازار آتی نسبت به اولا انتشار خبر اختصاص ارز مبادله‌ای به خودرو و صنایع، ثانیا خبر تزریق دلار پتروشیمی‌ها به بازار آزاد و ثالثا اعلام نرخ نهایی سوخت در فاز دوم هدفمندی، واكنش مثبت نشان داد كه این واكنش باعث كاهش اختلاف سررسیدها شد و این موضوع حاكی از كاهش انتظارات تورمی است و از سویی اثر افزایش قیمت اونس را تا حد مطلوبی تعدیل (خنثی) كرد. پیش بینی می‌شود طی هفته جاری، در بازار آتی اگر چنانچه اتفاق جدید غیرمنتظره‌ای در قضیه اوكراین رخ ندهد، شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.
سلیمانی همچنین تاكید كرد به‌رغم اینكه انتظارات و پیش بینی‌ها بر این اساس بود كه صعود دلار تنها به‌دلیل جو هیجانی بازار است كه تحت تاثیر اعلام نرخ سوخت و تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه‌ها ایجاد شده؛ اما در نهایت شاهد بودیم كه پس از اعلام قیمت بنزین، اتفاق خاصی در بازار نیفتاد و دلار همچنان روند خود را ادامه داد. دلیل این موضوع این است كه اثرات این انتظارات تورمی پیش از این در قیمت دلار و سكه اعمال شده بود و این فاكتورها نوسان و التهاب ناشی از جریان نرخ سوخت را از سر گذرانیده‌اند.
در این میان در بازارهای جهانی انتظار برخی تحلیلگران این است كه هفته پیش رو شاهد روند افزایشی در قیمت طلا باشیم. به گفته اردوبادی، كارشناس بازار آتی، همانطور كه پیش بینی شده بود اونس جهانی با شكستن محدوده 1280 دلار به ازای هر اونس، وارد كانال 1260 دلاری شد اما این كاهش قیمت زیاد دوام نیاورد و با لمس 1268 دوباره رو به بالا حركت كرد.
این كارشناس بازار معتقد است در بازار آتی سكه، سررسید آبان طی روز پنجشنبه روند صعودی زیر قیمت خود را شكسته بود اما دیروز با افزایش قیمت اونس دوباره بالای روند صعودی قرار گرفت و یك محدوده مثلث شكلی را ساخت كه از بالا با رد كردن محدوده یک میلیون و 160 هزار تومان در سررسید آبان می‌تواند تایید روند صعودی این سررسید باشد و به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر باید با اونس صعودی اتفاق بیفتد و از پایین با رد كردن یک میلیون و 145 هزار تومان و تثبیت در آن منطقه می‌توان احتمال ریزش آتی را مطرح كرد. به عبارتی كف و سقف سررسید آبان در این 2 محدوده قابل تصور است.
به گفته وی در مجموع انتظارات برای دلار همچنان نزولی می‌باشد ولی اونس در محدوده‌ای است كه می‌تواند روند صعودی جدیدی نیز شروع كند. در این میان بررسی كارشناسان نشان می‌دهد اگر قیمت طلا به بیش از 1325 دلار برسد زمینه لازم برای افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد به 1400 دلار نیز فراهم خواهد شد.
قیمت طلا پس از كاهش شدید 28 درصدی در سال گذشته از ابتدای امسال تاكنون بیش از 7.5 درصد رشد داشته است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24