Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بزرگ‌ترین رشد بورس اوراق بهادار تهران در حدود 4 ماه گذشته، دیروز با افزایش 1423 واحدی شاخص كل معادل 1.87 درصد در حالی رقم خورد كه طی فروردین زیان 6.1 درصدی بازار به ثبت رسیده است. با احتساب رقم دیروز، رشد شاخص در اردیبهشت ماه به 4.3 درصد رسیده كه حكایت از آغاز روند صعودی بازار دارد. دیروز شاخص بالاخره ركورد 77 هزار واحدی خود را پس گرفت و به 77 هزار و 404 واحد رسید. به این ترتیب تنها 2 درصد از زیان 93 بازار باقی مانده كه با فرض روند كنونی، باید روز دوشنبه، بازار به بازدهی مثبت سال جدید وارد شود.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد به‌رغم انتشار اخبار مختلف از اثرگذاری افزایش قیمت حامل‌ها بر بازار، روند بورس تهران روز گذشته امیدواركننده بود و این مساله بار دیگر موید تحلیل گذشته فعالان بازار از عدم اثرگذاری فاز دوم هدفمندی بر بازار سرمایه است. در این میان به گزارش دنیای اقتصاد، حضور صندوق توسعه بازار سرمایه و تصمیم دولت برای حمایت از بازار از یكسو و كاهش نرخ سود سپرده‌های بانكی توسط بانك مركزی از سوی دیگر، موجب بازگشت انگیزه و امید به بورس و تشكیل صف‌های خرید در چند روز گذشته شد. در این میان نه تنها اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش نرخ حامل‌های انرژی بازار را منفی نكرد، بلكه به رشد هر‌چه بیشتر شاخصه‌های كلیدی منجر شد كه در نهایت رشد 1.8 درصدی در كارنامه بورس به ثبت رسید. البته در این میان نباید حضور حقوقی‌های فعال در بازار را نادیده گرفت كه این روزها در نقش خریدار به حمایت از بازار پرداخته‌اند. دیروز نشست رئیس كل بانك مركزی با مدیران بانكی برای ساماندهی نرخ‌های سود سپرده بانكی بین 10 تا21 درصد خبری بود كه بر بازار اثر داشت. بر این اساس در معاملات اولین روز هفته قیمت سهام شركت‌ها افزایش پیدا كرد و شاخص بورس تهران با رشد 1423 واحدی به كانال 77 هزار و 404 واحدی برگشت. با این اتفاق شاخص بورس تهران معادل 1.8 درصد رشد كرد و بازدهی بازار سرمایه از منفی 3.8درصد به منفی 2 درصد رسید. افزون بر این رشد روز گذشته در حالی است كه شاخص كل از دی ماه سال گذشته تاكنون شاهد این میزان رشد نبوده و طی این مدت بیشترین افزایش شاخص در تاریخ 23 دی‌ماه سال 92 و به میزان 1708 واحد معادل 2 درصد بوده است. در بازار دیروز نمادهای خودرویی و تولیدی كه با خبر تخصیص ارز مبادله‌ای با افزایش قیمت همراه شده‌اند، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و همچنین شركت‌های پالایشی، پتروشیمی و بانك‌ها نیز با صف خرید خود در این رشد بی‌تاثیر نبودند، به طوری‌كه نمادهای پالایشگاه بندرعباس، فولاد مباركه، تاپیكو، بانك ملت، پاسارگاد، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری امید، صندوق بازنشستگی، پتروشیمی پردیس، ملی مس، توسعه ملی، پتروشیمی شازند، ایران خودرو و بانك پارسیان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.
عوامل رشد بازار چیست؟
مدیر عملیات كارگزاری آگاه، معتقد است، اگر به صورت ساده سه عامل سود تقسیمی، نرخ رشد سودآوری شركت‌ها و نرخ بازده مورد انتظار (همان عوامل مدل گوردن) را مبنای ارزش‌گذاری قرار دهیم، بدین ترتیب 2 عامل اول ارتباط مستقیم با قیمت و عامل سوم تاثیر معكوس بر قیمت‌ها دارند و این موارد می‌تواند منجر به واكنش در بازار سرمایه شود، اما بازار نشان داد افزایش قیمت حامل‌های انرژی نقش چندان بسزایی در بازار سرمایه نداشته و نخواهد داشت. حسین صالحی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد‌، به بررسی عوامل موثر در رشد اخیر بازار سرمایه پرداخت و گفت: مهم‌ترین عامل اخباری مبنی بر كاهش سود بانكی به عنوان نرخ سود بدون ریسك و كاهش آهنگ رشد تورم به عنوان مبنای نرخ بازده مورد انتظار است كه سبب افزایش جذابیت بورس و رشد P/E و قیمت سهام می‌شود.
وی نزدیكی به فصل مجامع، تقسیم سود بالا و نسبت قیمت به درآمد پایین بسیاری از سهام و همچنین شرایط خوب سیاسی بین‌المللی كه احتمال توافق مذاكرات و بهبود شرایط اقتصادی را نوید می‌دهد، از دیگر عوامل موثر در رشد بازار سرمایه دانست و ادامه داد: اخبار بنیادی از صنایع و شركت‌ها به عنوان مثال افزایش قیمت دلار برای صنایع صادراتی، افزایش قیمت برق و دریافت مطالبات پیمانكاران مانند مپنا، اختصاص ارز اتاق مبادلاتی برای واردات قطعات خودرو، شفافیت بیشتر در نرخ خوراك پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها افزایش قیمت سیمان، مشخص شدن زوایای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها... نیز در این شرایط موثر بوده است. این كارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهارات خود افزود: شاخص بازار از زمان اوج خود حدود 18 درصد افت داشته كه بسیاری از سهام كه افراد خرد بیشتر درگیر آنها بودند، ریزشی در محدوده 25 الی 50 درصد نیز داشته است و در این شرایط بازار بیشتر نیاز به یك شوك داشت؛ چون به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران تكنیكال شاخص تا محدوده 68 تا 72 هزار باید ریزش داشته باشد. صالحی ادامه داد: جلسه وزیر اقتصاد با بانك‌ها و حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق توسعه سبب شد تا حدی با بازگشت اعتماد به معامله‌گران واكنش به عوامل بنیادین فوق نیز سریع‌تر صورت گیرد و افرادی كه منتظر ریزش بیشتر بودند، مجبور به خرید شوند و با كاهش سود بانكی بخشی از نقدینگی كه كوتاه‌مدت به سمت بازار پول رفته بود به بازار سرمایه بازگردد در واقع بخشی از این رشد اخیر ناشی از افت بیش از حد بسیاری از سهام و بخشی دیگر ناشی از عوامل بنیادی بوده است و در عین حال كه دورنمای بازار به‌خصوص باتوجه به شرایط پیش روی اقتصادی مثبت است، توصیه به سرمایه‌گذاری و نگهداری سهام بنیادی می‌شود. وی خاطرنشان كرد: به هرجهت رشد سودآوری شركت‌ها در سال 93 مانند سال 92 نخواهد بود، اما معاله‌گران باید با دید سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر، نگاهی منطقی به بورس و بازده مورد انتظار خود داشته باشند.
 دیروز نماد معاملاتی معدنی و صنعتی چادرملو پس از چند روز توقف و پس از اعلام سود عملكرد سال مالی 92 با 28 درصد تعدیل مثبت با نوسان مثبت 10 درصدی قیمت به بازار بازگشت و همین امر موجب تاثیر 172 واحدی بر شاخص شد؛ در این راستا گروه سنگ‌آهن با صف خرید نمادهای خود مواجه شد. دیگر لیدرهای بازار نیز از جمله «شبندر» با 133.5 واحد، «فولاد» با 117 واحد و «تاپیكو» با 104.8 واحد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین اخبار منتشر شده دیروز با اعلام تعرفه 58.71 ریالی مخابرات توسط وزارت ارتباطات، این نماد نیز با افزایش 1.5 درصدی قیمت به كار خود ادامه داد. این نماد تاكنون 13.8 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشته است. همچنین نماد تاپیكو در حالی با 4 درصد نوسان مثبت بازگشایی شد كه پرحجم‌ترین صف خرید را به خود اختصاص داد؛ صف خرید مزبور به 58 میلیون سهم رسید.  این در حالی است كه با توجه به قطعیت معامله پتروشیمی پارس توسط شركت نفت و گاز پارسیان و شركت سرمایه‌گذاری غدیر نماد این دو مجموعه برای مشخص شدن ابعاد مختلف آن و تاثیر این امر بر روی سودآوری شركت‌های مذكور بسته شد؛ خرید 40 درصد از سهام شركت پتروشیمی پارس توسط «وغدیر» و «وپارسان» به‌طور مشترك انجام گرفته است كه 20 درصد آن مربوط به سرمایه‌گذاری غدیر است، بنابراین با توجه به قطعیت این معامله، نماد‌های معاملاتی مزبور برای برآورد تاثیر احتمالی بر سود هر سهم بسته شد. به این ترتیب در بازار دیروز بیش از 475 میلیون سهم به ارزش 176 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز به 375 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24